Jump to content

Nbjf og Armbrøst


Litago

Recommended Posts

Jeg snakket med Midway Norge i forrige angående erverving av Armbrøst

der ble jeg informert om hvordan man kunne få tilatelse til og kjøpe Armbrøst

forde ingen vil ta Armbrøst til seg i sitt program så må man bestille en jakt tur i utland for Armbrøst

der etter må man få en kvittering på at man skal jakte i utland denne kvitteringen skal bekreftes og godkjennes av politiet

der etter vil man få tilatelse men når armbrøstet er kjøpt og brukt så har man en viss tid på seg til og skaffe seg en ny jakt

vist ikke må man selge eller levere inn armbrøstet og dette er konsekvensen av at ingen vil ta armbrøst til seg i sine programer

det ble og sagt at Midway hadde daglige henvendelser etter armbrøst i over et år nå

kunne ikke dette vært noe for NBJF? Armbrøst er jo en bue det også

Link to comment
Share on other sites

nja..er da enklere en det.. du trenger tillatelse fra politimesteren.

men da må du kanskje dokumentere et behov for det.

men ikke så mye styr som du ble fortalt det er.

 

"Våpenforskriften

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

 

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det er så mange som viser interesse for armbrøst så er det merkelig at de ikke klarer å lage ett eget forbund/forening!

Den gang jeg var aktiv innen Nbjf så var det aldri tema å ta inn armbrøst i foreningen!

Grunnen til det (og forbudet) var vel at seriøsiteten til de som kjøpte armbrøst var heller liten i forhold til bue!

Link to comment
Share on other sites

Neida,men bue og armbrøst er 2 forskjellige våpen!

Det ene er ett våpen (som du veit) som det kreves endel av skytteren for å skyte og armbrøst er som å skyte med luftgevær!

 

Om det virkelig er så mange som viser interesse for armbrøst så stusser jeg utrolig over at ingen har startet en klubb/forening eller ett forbund.

Når Per Bolstad og Bjørn Lie startet Norske buejegeres forening på 80 tallet så var det betraktelig mange fler som kjøpte armbrøst enn jaktbuer her i Norge. Men via jungeltelegrafen og folk i det vanlige bueskyttermiljøet så vokste foreningen såpass at den fikk gratis infostand på Villmarksmessa på Sjølyst i 1991.

En annen ting er vel at Nbjf helst vil holde seg til det samme som alle andre buejegerforeninger driver med. Har ikke googlet så mye på dette,men tviler vel at Svenska bågjägarforbundet eller de danske buejegerklubbene godtar armbrøst!

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg har sagt er det jeg har blitt fortalt i en anledning der jeg spurte Midway forde de hadde armbrøst inne på lager

etter at jeg nærmest er blitt fortalt at det er totaltforbud

den som tviler på dette kan vel ringe Midway selv på telefon 37 17 01 50

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si er at bueskyttere og buejegere (generelt) skyter bue og har lite interesse for armbrøst!

I saken om å få igjennom bue som jaktvåpen her i Norge så har nok Nbjf nok med bue som våpen og trenger nok ikke

å jobbe for at armbrøst også skal bli lovlig!

For tar de armbrøst med i forbundet så ville det jo være helt naturlig å jobbe for at armbrøst også skal bli lovlig så lenge den klarer kravene!

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jeg nekter å tro at det finnes et våpen som er forbunnet med mere myter, smarte løsninger og fantasiske historier enn armbrøst :lol: Problemet er at armbrøst er ulovlig i norge. Ikke finnes det godkjendt program og ikke finnes det lovlig jakt med det. Å få en midlertidig tillatelse tror jeg heller ikke noe på. (Jeg tviler ikke på at Midway har fortalt slik som over her) Sett at man får godkjendt en, men hvem i all verden vil ha interesse for å kjøpe et armbrøst som man må selge en stund etterpå??? Man får jo ikke solgt det i norge.. Det der henger ikke på greip.

Bruk penga på ei bue i stede for. En får mye mere ut av den enn et lite effektivt armbrøst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett at noen av trad.gutta på buskytingsforumet ønsker å skape et program for tradisjonelle armbrøster. Vet ikke hvor mange av buejegerne som tilbringer tid på det forumet, men dersom det er gjennomførbart, må det vel kunne lages et program for moderne armbrøster også. Stiller meg tvilende til påstanden om at armbrøsten er inneffektiv som jaktvåpen, 300 punds dravekt og jaktspiss, say no more.... Jeg personlig foretrekker bua, skal det være skjefte og kikkertsikte, kan jeg like gjerne bruke rifla mi. Men dersom noen ønsker å jakte med armbrøst, hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Men dersom noen ønsker å jakte med armbrøst, hvorfor ikke?

Sant,men er det Norske buejegeres Forbunds jobb å ta armbrøst under sine vinger eller bør armbrøstfolka starte egen forening/forbund?

(Og heller ha ett samarbeid med Nbjf)

Link to comment
Share on other sites

Sant,men hvorfor ble armbrøst forbudt og ikke jaktbuer. Myndighetene kunne uten problemer lage registreringsplikt på compoundbuer (var snakk om det når armbrøst ble forbudt) Kravet for å eie en compuond var som med pistol. Man måtte være medlem av en organisert klubb.

Men etter at myndighetene hadde vært i kontakt med bueskytterforbundet så snudde de i saken,men forbudet på armbrøst ble gjennomført!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpetilatelsen og registrering gjorde at salget av armbrøst gikk ned med 99,9% omtrent så man kan vel nesten kalle det for ett forbud :lol:

Noe som gjennspeiler seriøsiteten til de som tidligere kjøpte/folk som har lyst på armbrøst!

Sier seg vel selv at når det selges så lite armbrøster at ingen gidder å importere så er det ikke mange som tar seg bryet med å søke for å skaffe seg en

Link to comment
Share on other sites

Men etter at myndighetene hadde vært i kontakt med bueskytterforbundet så snudde de i saken,men forbudet på armbrøst ble gjennomført!

 

Hadde myndighetene noe forbund ok kontakte angående Armbrøst? var vel ingen til og snakke Armbrøstens sak..så da sier det seg selv at utfallet ble slik det ble

Link to comment
Share on other sites

Kjøpetilatelsen og registrering gjorde at salget av armbrøst gikk ned med 99,9% omtrent så man kan vel nesten kalle det for ett forbud :lol:

Noe som gjennspeiler seriøsiteten til de som tidligere kjøpte/folk som har lyst på armbrøst!

Sier seg vel selv at når det selges så lite armbrøster at ingen gidder å importere så er det ikke mange som tar seg bryet med å søke for å skaffe seg en

Dette blir for dumt..hvordan gjenspeiler det noe? hva gir deg rett til og gi menesker en merkelapp som useriøse forde dem ønsker og kjøpe eller har kjøpt noe? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kall det hva du vil Litago! Tallene på søknader viser vel at folk som vil ha armbrsøt bare skal ha ett leketøy! For straks myndighetene krever noe så selges det ingen!

 

Men kom gjerne med dine argumenter for hvorfor Nbjf skal bruke tid,penger og sette tilbake arbeidet de har bedrevet siden 1988

for å ta armbrøst inn under forbundets vinger!

Link to comment
Share on other sites

for meg virker det som du uttaler deg om noe du ikke har peiling på

og i steden for og frem legge fakta legger du frem en holdning som generaliserer og stigmatiserer

så klart forstår jeg at nbjf ikke har tatt til seg armbrøst om det skulle på en merkelig måte ramme progressen til bue generelt

men så får det være grenser til stigmatisering og tøv når du til og med klarer og lire ut av deg at folk som ønsker seg armbrøst er useriøse

kansje på tide og legge seg? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slutt og tull nå Litago!

Du fatter ikke at bue og armbrøst er 2 vidt forskjellige våpentyper!

Synes du at svartkruttklubber er tullinger for at de ikke lar folk skyte stevner og være medlem i klubben med en AR 15 også?

En AR 15 her faktisk mer til felles med en 1874 Sharps enn en armbrøst har med en bue ;)

 

Edit.

Selvmoderert innlegget mitt endel!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett at noen av trad.gutta på buskytingsforumet ønsker å skape et program for tradisjonelle armbrøster. Vet ikke hvor mange av buejegerne som tilbringer tid på det forumet, men dersom det er gjennomførbart, må det vel kunne lages et program for moderne armbrøster også.

Vi jobber fortsatt med den saken. Vi har bla henvendt oss til våre svenske naboer for kanskje gå den veien.

Problemet er fortsatt, selv om noen hevder det motsatte, at armbrøst er forbudt. Og tillatelse gis ikke før du kan godtgjøre et behov. Min søknad ble levert inn i mars 2011 og gjalt historisk armbrøst, med grunnlag i historisk gjenskapning og oppvisning. Jeg er medlem i de fleste trad, historiske, viking og gud vet hva + en liten haug forskjellige skytterlag og foreninger. Serdeles aktiv skytter har jeg også alltid vært. Og tro det eller ei... ikke har jeg hatt problemer med onkel noe gang heller. Avslaget ble begrunnet med at det er forbudt å eie, det eksisterte ikke noen lag/ foreninger og at det var forbudt brukt til jakt. Til og med lensmannen gikk ei (æres)klagerunde for meg fordi han mente jeg oppfylte flere av kravene. Likevel NEI!

Men jeg oppfordrer de som måtte ønske et armbrøst å søke! Spesielt de som påstår det bare er å søke, "så er`n i boks"

 

Jèg har ikke hevdet at armbrøst er inneffektivt som jaktvåpen... Jeg sier bare at et armbrøst er lite effektivt i forhold til en compound. Nå ligger vel de aller fleste på rundt 150-175# dravekt også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slutt og tull nå Litago!

Du fatter ikke at bue og armbrøst er 2 vidt forskjellige våpentyper!

Synes du at svartkruttklubber er tullinger for at de ikke lar folk skyte stevner og være medlem i klubben med en AR 15 også?

En AR 15 her faktisk mer til felles med en 1874 Sharps enn en armbrøst har med en bue ;)

 

Edit.

Selvmoderert innlegget mitt endel!

ALDRI har jeg sagt at Compund er det samme som Armbrøst eller som det egentlig heter CrossBOW

ordet bue er en felles betegnelse på mangen TYPER buer

Recurve,Longbow,Compound,CrossBow osv

gi meg en grunn hvorfor du mener at armbrøst ikke er en bue type?

Link to comment
Share on other sites

Det er nylig startet et forbund som heter Norsk Armbrøstforbund, jeg snakket med en som heter Jonas som stod på messa på Hamar, han hadde innmeldingspapirer til forbundet og det er gratis å være medlem det første året. Målet dems er å gjøre det lettere og eie å bruke armbrøst til trening i Norge, for de som ønsker å bruke det til jakt i utlandet. De hadde ikke noe planer om å jobbe for å gjøre det mulig å jakte med det i Norge, men melder man seg inn der og har bæretillatelse på våpen fra før så skulle det være greis skuring å få bæretillatelse på armbrøst også. Tror de skulle ha en stand med innfo på Villmakrsmessa på Lillestrøm også.

mailadressa til han som sto på Hamar for armbrøstforbundet: joroeen@online.no han er det bare å kontakte så kan dere melde dere inn dere også :)

Link to comment
Share on other sites

gi meg en grunn hvorfor du mener at armbrøst ikke er en bue type?

Den er ikke en type bue (archery) pga avtrekkmekanisme,stokk,kan gås med oppspent over tid (derav navnet låsbue) og kan skytes med en

hånd er vel de største forskjellene.

Men nå sklir du jo selv ut av eget emne her!

 

Kan du være så snill å dele med oss grunnen til at Njbf skal arbeide for en lovendring ang armbrøst!

Tror du Nbjf vil på noen måte (med sin lille medlemsmasse) ha noe innflytelse i en slik søknad uten støtte fra norges bueskytterforbund og

Norges idrettsforbund!

Du er sikkert klar over at mye av matriellet Nbjf benytter i saken opp mot myndighetene for å få buejakt lovlig er fra land som Sverige,Danmark samt Åland. I INGEN av disse landene er armbrøst tillatt som jaktvåpen. Føler du at det er korrekt av Nbjf å da benytte tid og penger på å prøve å få legalisert ett våpen som iflg. norsk lov pr. i dag er ett helt annet våpen?

 

Nei Litago, hvis du brenner så mye for at armbrøst skal legaliseres så bør du nok starte opp en klubb eller ett forbund og

jobbe for den saken videre. Iflg. Midway så har de daglige henvendelser så medlemsmassen bør da være der ute. Det gjelder bare å

få samlet den (på lik linje som Per B. og Bjørn Lie gjorde på 80 tallet)

Jeg har personlig ingen problemer med at armbrøst blir lovlig (med registreringsplikt f.eks) og at det blir ett lovlig jaktvåpen så lenge den klarer kravene. Men som du skjønner så ser jeg ikke poenget i at Nbjf skal bruke tid og penger på dette når de har mer enn nok med å få vanlig bue tillatt!

 

Som jeg ser i innlegget over så er ett armbrøstforbund dannet! Meld deg inn i det og legg inn ett forslag om at de ber om ett samarbeid med Nbjf. Så får du se hva svaret blir ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel armbrøst minst like mye til felles med en jaktrifle som med en jaktbue, så NJFF er vel kanskje like treffende organisasjon for å få støtte. De burde jo heller ta den under sine vinger enn en nisjeorganisasjon som Nbjf. :lol:

 

Armbrøst og jaktrifle har vel begge kolbe, avtrekker(mekanisme), kikertsikte osv :lol:

Link to comment
Share on other sites

gi meg en grunn hvorfor du mener at armbrøst ikke er en bue type?

Den er ikke en type bue (archery) pga avtrekkmekanisme,stokk,kan gås med oppspent over tid (derav navnet låsbue) og kan skytes med en

hånd er vel de største forskjellene.

Men nå sklir du jo selv ut av eget emne her!

 

Kan du være så snill å dele med oss grunnen til at Njbf skal arbeide for en lovendring ang armbrøst!

Tror du Nbjf vil på noen måte (med sin lille medlemsmasse) ha noe innflytelse i en slik søknad uten støtte fra norges bueskytterforbund og

Norges idrettsforbund!

Du er sikkert klar over at mye av matriellet Nbjf benytter i saken opp mot myndighetene for å få buejakt lovlig er fra land som Sverige,Danmark samt Åland. I INGEN av disse landene er armbrøst tillatt som jaktvåpen. Føler du at det er korrekt av Nbjf å da benytte tid og penger på å prøve å få legalisert ett våpen som iflg. norsk lov pr. i dag er ett helt annet våpen?

 

Nei Litago, hvis du brenner så mye for at armbrøst skal legaliseres så bør du nok starte opp en klubb eller ett forbund og

jobbe for den saken videre. Iflg. Midway så har de daglige henvendelser så medlemsmassen bør da være der ute. Det gjelder bare å

få samlet den (på lik linje som Per B. og Bjørn Lie gjorde på 80 tallet)

Jeg har personlig ingen problemer med at armbrøst blir lovlig (med registreringsplikt f.eks) og at det blir ett lovlig jaktvåpen så lenge den klarer kravene. Men som du skjønner så ser jeg ikke poenget i at Nbjf skal bruke tid og penger på dette når de har mer enn nok med å få vanlig bue tillatt!

 

Som jeg ser i innlegget over så er ett armbrøstforbund dannet! Meld deg inn i det og legg inn ett forslag om at de ber om ett samarbeid med Nbjf. Så får du se hva svaret blir ;)

 

Høres nesten ut som du snakker deg selv rundt...At en LåsBUE ikke er en bue..vel da lærte jeg noe nytt :wink:

ingen grunn for Nbjf og ta til seg låsbuen om det allerede er noen som har gjort det :)

destuen hadde ikke Nbjf trengt og mixe låsbuen inn i det arbeidet de allerede har det er en helt annen jobb

pågrunn av andre regler to seperate jobber for to seperate buetyper en bue som kan settes i lås spenn herfra ordet låsbue

men jeg gidder ikke og diskutere med noen som nekter og forstå på grunn av trass :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...