Jump to content

hvordan trene ettersøk når snøen ligger


sram68

Recommended Posts

Har hentet en liten dachs i desember, en riktig hjerteknuser med egne meninger. Har en plan om å få han godkjent som ettersøks hund før jakta starter. Utolmodig som jeg er og ser snøhaugen bare vokser og vokser (bor i Tromsø). Er det noe lurt å starte blodspor trening på vinteren?? kan jeg trene spor med noe annet, Pølsespor?? tips mottakes med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Tren heller innomhus - det går an å putte noe lever/kattemat/pølser i en sokk og så dra den rundt omkring i huset. Eller at du gjemmer godbiter som den skal leite etter. Du kan også trene triks/lydighet osv - men blodsportrening venter du med til det er barmark.

 

Snøen er kald slik at blodet fryser og det blir svært dårlig vitring. For en som skal ha nyinnlæring så er det dumt å gjøre det så vanskelig. En erfaren sporhund skal kunne takle slike forhold men du har en rookie.

 

Det finnes mange andre ting dere kan gjøre sammen mens dere venter på våren!

 

God påske :P

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som vi har vært i ganske samme situasjon. Her er heldigvis snøen borte og har såvidt begynt med trening nå, men jeg er glad jeg ventet til den forsvant. Det beste tipset jeg fikk var å kjøpe denne boka Her står det utrolig mye nyttig, og et ganske bra treningsprogram for hvordan man bør gå frem med treninga. Når man bør begynne å bruke blod i treninga, når man forlenger sporet, når man bør legge inn vinkler, opphold osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...