Jump to content

Skyte"bane" og blinker


fua

Recommended Posts

To nye "nybegynnerspørsmål" ift. pistolskyting:

 

1) Er det lov å skyte utenfor godkjente skytebaner, forutsatt at man har en sikker bakgrunn, ikke er til sjenanse for naboer og omgivelser, har tilstrekkelig avtrekk ved skyting innendørs (f.eks. i en lagerbygning) etc.? Hvis dette er tillatt, er det andre spesielle ting man man skal passe på? (sikkerhet sier seg selv)

 

2) Er det lov å skyte på "hjemmelagde" og "utradisjonelle" blinker, som f.eks. skiver av is etc.? (forutsatt at det ikke er blinker som kan medføre av prosjektilene rekosjerer tilbake eller i andre lite gunstige retninger)

 

God påske! :-)

Link to comment
Share on other sites

1: Er jeg litt i tvil om selv, men her er det lov å bruke hodet. Som du sier, ikke skyt der du vil være til sjenanse for noen, for ikke å glemme at dette bør være din eiendom, eventuelt at du får lov av grunneier. Har selv en hjemmesnekra bane, med både for rifle 50m og 200m, samt en pistolbane på 30-40m. Eier et hyttefelt noen hundre meter fra skytebanen, så er påpasselig med å ikke skyte med de aller groveste tingene jeg har i skapet. Går mye på lyddempet pistol og subsonic ammo :mrgreen: Skal snart handle meg en Ruger 10/22 og bygge om til litt mer hendig leketøy på banen min, type AR stokk og sånt. Lyddemper på den og vil være like stille som det andre jeg bruker.

 

Når det gjelder innendørs, har jeg nesten ikke peiling. Anbefaler dog å ha god ventilasjon og en god kulefanger, begrens det gjerne til 22lr.

 

2: Under de forutsetningene du selv nevner, kan du henge opp bilde av julenissen om du absolutt vil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...