Jump to content

Apportfugl


Ruffen

Recommended Posts

Kan jo hende at noen i den yngre garden i en slik vil tjene noen kroner på å skyte kråker f.eks :)

 

Kråker egner seg ikke til apport-trening, da speisellt på unghunder. Kråken har visstnok en spesiell lukt som virker avskrekkende på unge hunder, og sikkert mange voksne hunder også... Har selv erfart dette da jeg skaut en kråke bare for å trene apport med Lab'en min, men bikkjen rørte ikke fuglen, bare snuste på den og var tydelig skeptisk. Stokkand-vinger var derimot meget interessant, og hun ville helst spise de, så avleveringen ble en utfordring! :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo hende at noen i den yngre garden i en slik vil tjene noen kroner på å skyte kråker f.eks :)

 

Kråker egner seg ikke til apport-trening, da speisellt på unghunder. Kråken har visstnok en spesiell lukt som virker avskrekkende på unge hunder, og sikkert mange voksne hunder også... )

Dette er jeg klar over,men trådstarter nevnte ikke at det var unghund/nybegynner det var snakk om ;)

Da han skrev due så antok jeg at det var voksen hund som skulle trenes. Jeg ville aldri benyttet due på en nybegynner heller pga at

fjærene sitter så løst og lett kan virke ubehagelig for hunden.

Måker kan ha samme effekt om de har liggi en dag og blir benyttet som apportgjenstand.

Men en hund skal hente det den får beskjed om :)

Link to comment
Share on other sites

ja klart det, men det er ikke nødvendigvis sikkert at trådstarter er klart over dette, så det var derfor jeg nevnte det!

 

Siden trådstarter ikke nevner noe om alder på hund, rase, eller noe annen info går JEG ut i fra at han er en relativt fersk hundeeier med en relativt ung hund, på samme måte som DU går ut i fra at trådstarter vet at duer ikke nødvendigvis er det beste å begynne å trene apport med, og dermed trekker konklusjonen at det er en voksen hund han snakker om.

 

For øvrig bra du nevner dette med løse fjær på duer/måker også ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok god erfaring når det gjelder apport. Har konkurrert i mange år, men i år gikk fryseren ad dundas og all apportfugl blei ødelagt. Apportsesongen starter i slutten av mai og siden jeg ikke har fugl å trene på så gikk jeg ut her for å høre om noen hadde fugl. Reglene sier at vi kan bruke alt jaktbart fuglevilt. Syntes det er for ille å gå å kjøpe ryper på viltbutikk til flere hundre kroner for å trene og konkurrere. Ender og måker går også fint. Kråker....... tja. Til trening går det greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Naboens kråkefelle har plutselig begynt å fange fugl (14 stykker bare i går, tok ut 11. Nå sitter det allerede 7 der inne..).

Tagg til meg kråkene for apport trening.  Hunden finner åpenbart ikke noe feil med hverken lukt eller smak😀, noe som villedet overraskende med tanke på hva de finner på å lukte og smake på....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...