Jump to content

Fixed blades, oljing av knivblad for vedlikehold?


nogenpluss

Recommended Posts

Hei! Hører stadig om hvor viktig det er at man oljer/smører inn bladene med noe etter bruk for å forhindre rust osv. Samme hvis man lar knivene ligge i ei skuff eller noe sånt vil jeg tro? Er det noen som har et fornuftig hjelpsomt tips om hva jeg bør bruke til akkurat dette? Alle svar mottas med ekte takknemlighet og settes stor pris på!

Mvh. nogenpluss <3

Link to comment
Share on other sites

Er enig med matolje om den skal brukes på mat, wd-40 funker også på andre typer kniver.

 

Har selv en liten regel når det gjelder kniver og rust. Har jeg en kniv som ruster, da bruker jeg den ikke ofte nok og jeg pusser den, sliper den og oljer den godt inn og putter den i "skapet" mitt. Der har jeg mange flotte kniver som jeg ikke bruker. De fleste er billige foldekniver, de fleste laget i Taiwan og Kina. Kniver jeg har som er mest og hardest brukt av alle, er en stor dykkerkniv jeg har hatt siden slutten på 80 tallet. Jada, jeg er bare 35 år gammel, men fikk den kniver når jeg var 12 eller 13 år gammel. Har til og med brukt den som kastekniv i murvegger. Den er ikke like spiss lenger, men den er fortsatt nesten like hel og brukes ofte ennå.

Link to comment
Share on other sites

For å beskytte karbonstål mot rust kan man selvsagt bruke oje. Jeg har imidlertid valgt å blånere (med vanlig våpenblånering) flere av mine karbonstål kniver. Det synes å fungere veldig bra. Blir blåneringen etter lengre tids bruk noe slitt av er det bare å påføre litt ny blånering. Man kan også selvsagt bruke litt oje i tillegg til blånering for å være så sikker som overhodet mulig, spesielt om man skal operere over lengre tid i fuktige omgivelser.

Karbonstål kniver bør heller ikke lagres over lengre tid i lærslirer. Jeg liker også å spandere litt olje på et vilketsomhelst stålblad som skal ligge ubrukt over lengre tid, selv om det er et "rustfritt" stål.

Til behandling av vilt og fisk og mat forøvrig foretrekker jeg av hygeniske årsaker "rustfrie" stål.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk dere, matolje høres jo enkelt og greit ut, og det at kniven kanskje ikke brukes nok..ser den også:) Ikke hørt om Balistol men sjekker det ut mange takk. Er muligens en av få her på forumet som IKKE SPISER kjøtt, men grønnsakskutting med skarp kniv kan være nesten hovedpoenget med å lage middag ofte!)

Link to comment
Share on other sites

Litt Remington olje med antirust er mitt førstevalg. Men når det kommer til stykket fungerer det aler meste. Du kan bruke alt fra gammel motorolje til olivenolje. Bare sørg for at du renser kniven godt, pusser den, og fjerner alt av smuss, fett fra fingre og syrer fra kniven før du oljer den, slik at du ikke får etset noe inn i metallet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...