Jump to content

Ryper i år?


vømmøl

Recommended Posts

Hei! Skal selvfølgelig på rypejakt i år også. Det er bare samboeren som blir overasket over det år etter år. Jeg er støkkjeger av natur, men har lovt litjbroren å bli med å gå etter hans Gordonsetter. Så kan han passe hunden og jeg skyte. Vi håper at bikkja skal skjønne poenget etter hvert. Han har det litt for travelt med å reise fuglen, før eieren er på skuddhold.

 

Er det noen som vet hvordan det står til med rypa i år? Ser det ut til å bli som i fjor,eller er det bedre/dårligere? Litt tidlig ennå kanskje. Selv kommer jeg meg ikke opp til mitt jaktterreng (i Nord Tr.-lag)før i slutten av august.

 

B_rgefjell_2007_008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Krakk i smågnagerbestanden her på kysten av Vest-Finnmark i vinter. Bare døde lemen etter ca. februar. Mye rev og rovfugl. Lover ikke godt. Har ikke sett mange stegger i sommer.

 

Støtter denne, også i området jeg har gått er det lite og ingenting å se. Men sinnsvakt mye kråke og rev...

Link to comment
Share on other sites

Krakk i smågnagerbestanden her på kysten av Vest-Finnmark i vinter. Bare døde lemen etter ca. februar. Mye rev og rovfugl. Lover ikke godt. Har ikke sett mange stegger i sommer.

Dersom krakket kommer i februar så vil jo predatorene også slite. Det blir sikker noen magre år. Men det bygger seg opp igjen over noen sesonger.

 

I ett av terrengene jeg har jaktet mye opplevde vi smågnagerkrakk midt på sommeren. Rypene ble utryddet. Vi går å håper på 5. året at de skal komme tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...