Jump to content

Jaktlabrador - kennel?


svan

Recommended Posts

Du kan spørre Carl Gustav her på kammeret, han har jaktlabrador, så han kan vel kanskje fortelle sine erfaringer.

Ellers vet jeg naboen min her har handlet jaktlabrador hos sin arbeidsgiver, Astrup &Co, det er vel gode hunder, 2-3 av hundene gikk til politet/tollvesnet, for utdanning som tjenestehunder.

 

Beklaglivis kan jeg for lite om jaktlabrador til å gi deg 1 håndsopplysninger om det du spør etter.

 

En fin søndag ønskes. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

hei :)

 

det blir først gang jeg kjøpe jakt lab. og har mål å bruk den til søksarbeid og apporttrening også med hverdagslydighet konkurranse :)

 

men en tinge til lurer på hva forskjell hann eller hunn når ang konkurranse?

 

jeg gelder meg til får ny hund som nå har en hunn boxer fra før :)

 

svan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

gammel tråd, men prøver likevel…

Vurderer jaktlabbe. "alle" jeg prater med anbefaler britiske linjer foran det man får tak i i skandinavia. Er det noen som vet om eller har erfaring med kenneler i UK? Er jo et hav å velge mellom, men hadde vært supert å kikke nærmere på en håndfull med kvalitet.. kjedelig å dra over å risikere en dårlig "hestehandel" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mye større miljø og utvalg å avle på.

Jaktlabb er noe helt annet enn den mobile gjødselprodusenten som kalles Labrador retriver...

 

Det er et lite oppdrett i Bergen av jaktlabb som har hentet hunder fra UK, og jeg mener å ha hørt om en engelsk/skotsk dame i nærheten av Stryn som driver omtrent på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

Mye større miljø og utvalg å avle på.

Jaktlabb er noe helt annet enn den mobile gjødselprodusenten som kalles Labrador retriver...

 

Da var det ikke mer enn jeg mistenkte. Har en labb nå, men lyster på jaktlabb neste gang, så takk for svar. :) Da skal jeg ikke kuppe tråden lengere ;)

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet, Icarus. Av hvilke grunner anbefales britiske fremfor skandinaviske?

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

 

Som Chiefen.v-2 også sier, så er gjengangerne i argumentasjonen jeg hører større miljø med mye lengre erfaring på å avle rene jakthunder, større bredde i avlen på grunn av bedre tilgang på gode hunder, og flere som også hevder at de "gode" hundene som selges til avl utenfor UK ofte er hunder som er igjen etter at de har valgt ut hva de vil avle på selv… vet ikke om alt dette stemmer, men et annet argument er at det skal være lettere å få tak i gode linjer til blodspor/ klovvilt i UK, mens det i norden avles mer rettet mot fugl… igjen, vet ikke om dette er riktig, men hadde i alle fall vært spennende å høre dersom noen har konkrete erfaringer rundt emnet!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel betydelig flere jaktlabber i Sverige enn i Norge.

Om UK har enda mer enn Sverige, så er da Sverige betydelig nærmere. OM man ikke har undersøkt her, ville jeg anbefale å sjekke opp litt hos søta bror.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det lille jeg så av trening/bruk av jaktlabbe i England kontra skandinavia når jeg så etter jaktlabbe var at her ville folk ha litt mer selvstendige hunder bla. på søk etter felt vilt. Engelskmenna dirrigerte og "maste" mye mer var mitt inntrykk.

Men mulig jeg tar feil der :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...