Jump to content

Spyderco kniver


Xesray

Recommended Posts

Tenke vi trengte en tråd der vi kan preike litt om spyderco sine kniver.

 

Det er ufattelig mye rått de har klart å få til.

 

Har du noen? Ka bruker du de til?

 

Gjerne legg ut bilder av knivene deres :mrgreen:

 

Kjøpte SPyderco manix 2 hin dagen, likte kniven men ikkje låsen så godt. Denne tenkte eg å bruke til friluftsliv og litt annet snax.

 

Til de som har face. https://www.facebook.com/Spyderco" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Spyderco har mange gode kniver, men jeg har kun erfaring med seraterte blad. Jeg har følgende kniver fra Spyderco:

-Assist - Meget bra kniv for kutting av vebbing og tau. Godt fornøyd med denne kniven.

-Jumpmaster - En drittkniv som ikke klarer jobben den er satt til. Har store problem med å kutte tau og vebbing med denne. Holder ikke å se stor å sterk ut, hvis du ikke klarer jobben. Stay clear...

- Caspian Salt - Dette er en meget bra kniv for tau og vebbing.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en paramilitary2 med s30v stål, dette er en kjempe herlig folde kniv, men litt skjør spiss pga slipingen.

Også har jeg en endura4 med vg10 stål, fikk denne idag, men ser frem til og bruke den mye, og hardere enn jeg bruker paraen

 

Kommer sikkert flere spyderco kniver i hus om ikke lenge tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

Har en masse av dem (har gått ut av telling :oops: ). Bruker en Para2 eller PPT som daglig kniv og en Military når jeg er på tur eller jobber ute og ikke har med slirekniv.

 

Veldig bra kniv og en hyggelig fyr som eier firmaet. Kona hans har også svært god smak i både biler og kniver :lol:

 

300bRUM; veldig rart at Jumpmasteren ikke kutter tau, er jo normalt samme slip som de andre du har.

Link to comment
Share on other sites

Har en masse av dem (har gått ut av telling :oops: ). Bruker en Para2 eller PPT som daglig kniv og en Military når jeg er på tur eller jobber ute og ikke har med slirekniv.

 

Veldig bra kniv og en hyggelig fyr som eier firmaet. Kona hans har også svært god smak i både biler og kniver :lol:

 

300bRUM; veldig rart at Jumpmasteren ikke kutter tau, er jo normalt samme slip som de andre du har.

 

Jeg bruker denne kniven i jobb og den fungerer overraskende dårlig. 12 mm tau som er belastet lar seg ikke kutte med et kutt, men må skjæres gjentatte ganger. Blir som å kutte gammelt brød med smørkniv. Caspian Salt fungerer optimalt på tau og vebbing, men er noe mindre og pusslete. Jeg skulle virkelig ønsket at Jumpmaster gjorde jobben, men enn så lenge er det kun utseende og størrelse som taler til denne kniven, og det løser ikke jobben. Finnes det evt noen måte å få den skarp på?

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint å slipe den. Veldig mye lettere hvis du har en Sharpmaker fra Spyderco eller annet fint keramisk bryne med slanke hjørner.

 

Har slipt mine noen ganger og det tar noen minutter, men blir veldig skarpt og holder seg lenge. Har en Caspian og Salt1 som brukes mye i båt og kajakk.

 

Bruker også Salt kniver når jeg dykker siden de ikke ruster og fortsatt har en skarp egg som holder bra.

Link to comment
Share on other sites

Har en Delica 4 i ZDP-189 med "plain edge", både fordi jeg har blitt påvirket av Metallurgen og fordi jeg liker å kvesse kniv med flat stein.

 

Kniven er med på alt i det daglige og brukes til alt (er litt forsiktig med å hakke i harde ting da materialet er kjent for å være litt sprøtt)

 

Veldig fornøyd så langt (hatt den 3-4 mnd) og behovet for å kvesse den er minimalt! Gjorde den skarp og polerte den opp da jeg fikk den og har ellers ikke vært nødt til å gjøre noe med den...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Spyderfans! Har absolutt sansen sjøl, og de to jeg bruker mest er stainless-versjonen av Policemodellen, elsker hvor lang den plutselig blir når den flippes opp, og en lettere Native som jeg liker blad/hele forma på VELDIG godt (sjøl om håndtaket godt kunne vært littegrann mer grippy). Jo, og en Cricket jeg bruker som lommebok hvis jeg skulle ha noen store sedler i lomma en dag, ellers henger den på joggebuksa til sofa-og snacksbruk, men den er flott den også og alle er flott fabrikert, smoothe og etter mitt syn bare finere enn da de var helt nye:) Har to Byrd-kniver også som jeg egentlig heller ikke kan utsette mye på, stålet er ikke like råflott og kantene ikke like behagelige men de er jo betraaktelig mindre dyre.. Kjenner på meg at det her kommer til å bli en police-dag..igjen!)

Link to comment
Share on other sites

Har en Tenacious som jeg er storfornøyd med. Har fire spyderco kniver i posten, de burde komme en gang neste uke.

 

Jeg har gjort noen små endringer på kniven:

 

1. Jeg ga den en 17* egg, med speilblank finish (6000 girt)

2. Lagde noen enkle grepsforbedringer, ca 3 cm skateboard teip langs rygge.

3. Satt en zip gjennom tommelhullet, og ga kniven en "wave" funksjon.

Link to comment
Share on other sites

7 Spyderco'er? Er nå det noe å lage sang av? Men den der burde vel sendes alle som kommer på knivkjøret. Eventuelt en nattsvart blues-versjon om hvor galt det kan gå. Linjen 'Which knife for my harakiri' burde kanskje finnes et sted på slutten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...