Jump to content

Trenger ladedata på 9,3x62 og 250grs barnes


tomboy74

Recommended Posts

jeg skal ladde 250gr barnes ttsx bt kule. den med blå spiss tupp. tengte å bruke VIT N150 siden jeg har mye krutt igjen. var på siden til de og ble ikke så mye klokere av den grunn. der er det mest amrikanske kruttyper som blir brukt. hvordan er det med laddedata ifra usa. er de overdrevet forsiktig på det området også. ikke det at jeg overdriver ladningene mine,jeg holder meg bestandig innafor max\min grensene som er satt. hvilken fart kan man forvente med de laddningene dere kommer med?

så hvis det er noen som har prøvd eller har erfaring på dette her så hadde det hvert hyggelig med et svar..

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg også tenkt å prøve til høstjakta.

Da vil jeg selvfølgelig måle patronlengde i mitt våpen først, men tabellen til vithavouri,http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/87, og dataene for kruttvekt til 270gr Naturalis blir et godt utgangspunkt. Å legge merke til de små forskjellene i ladning på denne kula, og 250gr accubond gir også en god indikasjon på at man ikke går for høyt/høyere uten gode rutiner for å vurdere max-ladninger.

Farten kommer jo mye an på våpenet, men vv-tabellen gir en pekepin.

La oss høre hvordan det går. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror at når det gjelder Vihtavuori sine tabeller så ligger det inne en ikke ubetydelig sikkerhetsmargin på deres max ladninger.

ladeboken nummer 5 opererer med helt andre ladningsvekter enn hva som det opereres med i tabellene som det er henvis til her.

Min erfaring er også at de ladningene som beskrives i ladeboken ikke gir overtrykk.

Nå er det dessverre ikke beskrevet ladninger for naturalis eller andre homogene kuler i den utgaven jeg bestitter, kun blyspisser, men sammeligningsgrunnlaget tilsier at det ligger inne en STOR sikkerhetsmargin i Vihtavuoris tabeller.

Link to comment
Share on other sites

ladeboken nummer 5 opererer med helt andre ladningsvekter enn hva som det opereres med i tabellene som det er henvis til her.

 

 

Joda, men så var ladeboken 6 utgave (den jeg har) trykt i 2006 med krutt fra den tiden. Og 5 utg er enda eldre. Og krutt endrer seg med tiden, dvs N150 fra 2000 trenger ikke oppføre seg helt likt krutt fra 2012). Det er ikke uten grunn at feks VV ladedata fra 2000 er annerledes enn i 2012.

Sier ikke at man ikke skal bruke krutt/data fra forskjellige år, men bare at man må være obs på dette.

Link to comment
Share on other sites

Alle lot-numre har forskjellige egenskaper, det er korrekt. Dette er IKKE knyttet opp til hvilket år kruttet er produsert men varierer fra produksjonsbatch til produksjonsbatch.

 

Jeg vil likevel hevde at jeg ikke tar feil her, dette ikke minst på bakgrunn av egen erfaring med lading i kaliberet og med bakgrunn i min generelle faglige kompetanse på området :)

 

Man skal allikevel ikke starte på for høyt nivå når man er usikker på en ladning men jobbe seg oppover.

Mitt poeng er at man ikke nødvendigvis skal ta max ladningene som her er oppgitt som god fisk at de faktisk ER max ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng er at man ikke nødvendigvis skal ta max ladningene som her er oppgitt som god fisk at de faktisk ER max ladninger.

 

Det er jeg enig i. Det er vel snarere rett å si at det er maks ladninger med alle de variablene da testen ble gjort. Dvs med det spesifikke våpen, kule/krutt lot etc og SAAMI/CIP specs som gjaldt på det tidspunktet.

 

I realiteten må en ta alle oppgitte ladedata med en klype salt. Det vil alltid være variabler som endrer bildet noe.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge vi ikke aner noe om hvorvidt den som spør, eller andre som leser har kunnskap og erfaring nok til å vite hvordan man skal bedømme maxladninger er det etter min mening best å oppgi seneste data fra kruttleverandør, og den kula i tabellen som likner mest, og er litt tyngre,og eller mest sannsynlig gir likt, eller høyere trykk en den kula som skal brukes.

 

I stede for å si at dette nok ikke er max-ladninger, ville det ikke være bedre å fortelle hvilke ladninger man finner i de andre tabellene? :wink:

Maxladninger er i ytterste konsekvens uansett individuelt for hvert enkelt våpen, patronlengde, komponentvalg osv.. og derfor bedre å lære seg å håndtere sjøl framfor å å plukke opp på nettfora. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...