Jump to content

Howa houge 308


Alaska72

Recommended Posts

Her får du mine erfaringer og tanker om howa.

Har hatt en howa 308 ss houge. Solgte min da jeg syntes avtrekket var for dårlig. Mekanismen og sikringen var også noe grov i utførelse. Men fungerte greit. Houge stokken er veldig behaglig ,og fin å bære på i vått og kaldt vær. Stokken er imidlertid for myk i fremre del, noe som kan påvirke presisjonen, særlig ved bruk av tofot Jeg likte godt det hengslete underbeslaget.

Howaen har en solid låskasse. Skulle jeg hatt en howa nå ville jeg byttet stokk og avtrekk med en gang.

Det finnes etterhvert en del "aftermarket"-deler til denne hvis en ønsker pimpe den opp litt.

 

Jeg byttet ut howaen i en tikka t3. Tikkaen får du til omtrent samme pris hvis du leter litt. Tikkaen er etter min vurdering en mer komplett rifle, glatt sluttstykkegang, nydelig avtrekk, integrert montasjeskinnne, god ergonomi og bedre annenhåndsverdi hvis du ønsker å selge den igjen. Howaen var vanskelig å få solgt på bruktmarkedet.

 

Howa houge er på tross av mine innsigelser et godt kjøp, til vanlig jaktbruk er den god nok i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også slutte meg til de fornøyde Howabrukerne her. Jeg har også en Howa Hogue, men jeg kjøpte en brukt laminatstokk da jeg syntes Hoguestokken var for myk foran, men det hadde sikkert fungert å ta ut litt ekstra materiale i løpskanalen. Hadde den hatt Hoguestokk med aluminiumsinnlegg hadde jeg nok beholdt den, da jeg syns den er veldig behagelig å holde i.

Avtrekket var byttet ut med Timney da jeg kjøpte min (brukt), så orginalavtrekket på akkurat den kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg har vært borti et par andre Howa`er med tvilsomt orginalavtrekk.

 

Sammenlignet med f.eks. en rimelig Remington 700, syns jeg nok Howa virker litt mer "ferdig" og velfungerende.

 

Så liker du Howa, kan jeg absolutt anbefale den. Men regn med å bytte avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Howaen var vanskelig å få solgt på bruktmarkedet.

 

Dette kan jeg nesten ikke fatte. Jeg var lenge på utkikk etter en Howa 1500 i 6,5x55, og nesten alle jeg fant ble revet bort med en gang.

 

Anyways, jeg kjøpte min første Howa 1500 for et par år siden nå, og har ikke angret et sekund. Denne var da i .223, og går som en stråle!

 

Kjøpte så for snart et år siden samme rifla i 6,5x55. Og strålende fornøyd med denne. Eneste er at jeg kjenner (som flere over meg) at jeg må bytte stokk på denne. Har byttet til tommelhullstokk fra Boyds på 223'n, og er veldig fornøyd med denne.

Link to comment
Share on other sites

Howa 1500 riflene er mye våpen for pengene,men kast orginal avtrekket i søpla og kjøp et timney med en gang,så slipper du mye irritasjon over det fantastisk elendige avtrekket som sitter på rifla fra fabrikk.så bra rifle fortjener ett bedre avrekk.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ganske så sikker på at avtrekket vart modifisert i 2011 på alle modellene til Howa 1500 riflene..

Men man kan altids sette på noe bedre.

 

mvh

 

Howa 1500 riflene er mye våpen for pengene,men kast orginal avtrekket i søpla og kjøp et timney med en gang,så slipper du mye irritasjon over det fantastisk elendige avtrekket som sitter på rifla fra fabrikk.så bra rifle fortjener ett bedre avrekk.
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet så finnes det tre forskjellige avtrekk i sirkulasjon:

 

1. gen - 2-punktssikring. Forferdelig ut av eska. Kan bli noe bedre etter bearbeiding.

2. gen - 3-punktssikring. Bedre fra fabrikk. Blir veldig bra etter en børsemakerjobb.

3. gen - 3-punktssikring. Bra ut av eska. (Dette som kalles for HACT?)

Link to comment
Share on other sites

jaktdepoet er ikke sååå langt unna hadeland ( 1 times kjøring ca ).

 

Har tafset på hovan, og synes syntstokken ikke passet meg, ble derfor ett annet merke for min del.

Som Highpower sa, weatherby vanguard er samme rifla, med annen stok, og den fører xxl til en hyggelig pris.

 

Uansett hva du gjør, lykke til, og finne rifla som passer deg selv er viktig, så prøv å få taffset litt

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på sin plass med litt oppklarende informasjon her - siden det er mye som er litt på siden og noe som er ukorrekt. Og så det er klarlagt meg en gang - jeg jobber med salg av våpen og en god del Howa blant dem

 

1. Avtrekk - merkelig at det skal være så mange som skiver om dette på diverse forum når det så og si aldri er tilbakemeldinger i den retning fra faktiske kunder.Siste 18 mnd er jeg rimelig sikker på at vi har hatt mindre enn en håndfull spørsmål om aftermarket avtrekk eller polering og justering av det eksisterende. Til JF ol er det helt greit å justere ned original avtrekket til ca 1100g. Med kun justering blir ett original (ikke HACT) 99% krypfritt, jevnt og vil for 99,99% av alle jegere alle være noe problem eller noe å tenke på og er ihvertfall minst like godt som alle konkurrenter i samme prisklasse. Nei det er ikke i klasse med S&L, Sauer, Steyr eller de beste aftermarket opsjonene, men det skulle også bare mangle når det er snakk om sammenligninger med deler som koster inntill 25% av hele våpenet, eller våpen til 3-5x prisen. HACT avtrekk skal jeg like å møte noen som har så perfekte fingra at dette ikke duger - da må jeg bare si at vedkommende har ekstremt følsom avtrekkerfinger eller er ekstremt forutinntatt. Godt mulig jeg er blirr litt tomlete med årene etter å ha skutt med all verdens rariteter av varierende kvalitet - men HACT er uansett meget godt rett ut av eske

 

2. Howa = Wby - beklager folkens dette er feil. Er faktisk like sant som at Skoda og Audi er samme bilen fordi de deler grunnplate.....

Den ene har bedre avtrekk, sikring, skjefter og ikke minst MYE tightere toleranser. Er en grunn til at den ene koster nesten 1/2 parten av den andre. Vanguard II som er på vei i disse dager er således ett mer naturlig sammenligningsgrunnlag. Vips er prisen også innenfor 5%. Er ikke noe i denne verden som er en gratis lunch - ikke i dette tilfellet heller. Og til dere som mener dette er ukorrekt/reklame osv - dere om det. Jeg anbefaler da en tur på fabrikken for å sjekke påliteligheten av det jeg skriver.

Til 3000,- derimot er en Vangiuard I ett seriøst bra kjøp - men en må ikke tro en får ett dobbelt så dyrt produkt for halve prisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...