Jump to content

Beste pistol i production klassen?


Atkleiv

Recommended Posts

Har ikke testet Sphinx, men jeg har fiklet på en. Når du slipper frem sleiden høres det ut som du lukker døra på et Sveitsisk bankhvelv. CZ'er høres normalt ut som om man kliner to napoleonskaker sammen :wink: .

 

All respekt for CZ, men de når ikke våpen som Sphinx til knærne når det kommer til materialkvalitet og toleranser. Og det ser du også på prisen.

Link to comment
Share on other sites

En veldig god magefølelse sier meg at dette http://www.arsenalfirearms.com/products ... ol-system/ vil være en som ligger helt i toppskiktet om kort tid, er vel enda ikke tilgjengelig i større kvanta, eller på production listen.

Har tafset og demontert pistolen, og den har en låsing som er helt unik, med et låsestykke som beveger seg vertikalt for låsing/opplåsning, pipen beveger seg kun i lengderetningen når sleiden går bakover. Helt greit avtrekk, om ikke som Shadow, så betydeig bedre en Glock. 18 plugger i magasinet.

 

Samme firma lager også en feit 1911 som vil gi IPSC regelverket en utfordring i forhold til 2 tellende treff osv..http://www.arsenalfirearms.com/products ... rel-pistol Veldig fet i grepet, men er kontrolerbar om man ikke har de aller minste lankene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, burde nok bli brukandes.

 

 

Tilbake til trådstarters spørsmål, så vel de mestvinnende pistolene CZ Shadow, Glock 17 og Tanfoglio Stock 2/3.

Sphinx er bra men IMHO ikke så mye bedre enn CZ Shadow og tanfoene at den er verdt pengene. Man får mer igjen for en CZ til 8k og 17k i ammo enn en Sphinx.

Link to comment
Share on other sites

Sphinx er bra men IMHO ikke så mye bedre enn CZ Shadow og tanfoene at den er verdt pengene.

 

Det spørs litt på hvordan man ser på det. Sphinx er i en annen klasse enn både CZ og Tanfo, og jeg tror ikke du finner våpen av samme kvalitet som koster merkbart mindre. Sånn sett er den nok verdt hver krone, fordi kvalitet i den klassen koster det den koster.

 

Man får mer igjen for en CZ til 8k og 17k i ammo enn en Sphinx.

Nettopp. En Sphinx til det dobbelte yter ikke dobbelt så bra. Her kommer 80/20-prinsippet inn, de siste 20% utgjør gjerne 80% av kostnadene.

 

Et våpen som Sphinx er ikke bare et våpen, det er en nytelse i stål. Om du liker teknisk perfeksjonisme vil du neppe bli skuffet, men om du bare skal skyte og har et budsjett vil nok en CZ eller Tanfo være langt mer fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel kke helt den åpenbare troa på noen av arsenal pistolene...

Ruger SR9 er også en bra og "prisvârd" skyter til prod, spesielt for litt små hender.

 

Men skulel jeg blodsatset i den kalssen nå tror jeg det hadde blitt sig x-five av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. En Sphinx til det dobbelte yter ikke dobbelt så bra. Her kommer 80/20-prinsippet inn, de siste 20% utgjør gjerne 80% av kostnadene.

 

 

Tja, ikke enig i prosenttallene dine.

Hvis det er snakk om følelser, så kanskje.

Men i PD ville jeg heller sagt ytelsene er at en Shadow/Stock2 gir deg 95+% av ytelsen av en Sphinx for halvparten av pengene i Stock2ens tilfelle.

 

Hvilke ikke-følelsesmessige og ikke-personlige fordeler har en Sphinx i PD? De andre har mer en god nok presisjon til å bli verdensmestere, lav rekyl, bra avtrekk osv.

 

Sphinx er og blir en pistol man kjøper av personlige og følelsemessige grunner.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes faktisk et helt lass med håndvåpen som det ikke står ruger på jeg kunne tenke meg... har faktisk fler av dem også ;)

Men det står gjeren model 1911 på dem da... + en beretta :D

 

Men til seriøs konkuranseskyting i Prod ville jeg vurdert sig x-five. Ellers er jo CZ shadow veldig mye for pengene. Sphinxen er fantastisk, men kanskje ikke verdt utgiftene. Det er ikke de siste 20% i våpenkvalitet som gjør at jeg ikke kommer på førsteplass...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I PROD-divisjonen i USA, på det årlige amerikanske mesterskapet (USPSA Nationals) er det Glock som overlegent har tronet på de aller fleste mesterskapene siden introduksjonen av PROD-divisjonen for ca 10 år siden. Beretta Elite har toppet 2 ganger, Springfield xD en gang og Para LDA en gang, ellers er det Glock som har dominert PROD-divisjonen...

 

I EM og VM ser statestikken litt annerledes ut. Her er topp 3 PROD på de to siste VM og de to siste EM... (for de som lurer så er det ikke EM og VM hvert år...)

 

VM 2011.

Production

1. Vogel, Robert (Glock 17)

2. Stoeger, Ben (Beretta 92 Elite)

3. Mink, Matthew (CZ Shadow)

 

EM 2010

Production

1. De Cobos, Eduardo (SIG Allround)

2. Manni, Matti (Tanfoglio Stock II)

3. Momcilovic, Ljubiaa (CZ Shadow)

 

VM 2008

Production

1. Adam Tyc (CZ Shadow)

2. Matthew Mink ( CZ Shadow)

3. Robert Gordon Vogel (Glock 17)

 

EM 2007

Production

1. TYC, ADAM (CZ Shadow)

2. WYSNY, MARIAN (CZ Shadow)

3. HOBDELL, ANGUS (CZ Shadow)

 

DVC

 

Odd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...