Jump to content

Info om kruttmengder i hylser


Mauser68

Recommended Posts

Lurer på ein ting. Det blir sagt at du skal være forsiktig med å minimere ladninger, slik at det blir for mykje tomrom i hylsa, for dette kan skape ganske harde ladinger.

Men er det ein fasit, for kor mykje krutt det bør være i ei hylse ? Tenker på hvis ein skal lade forskjellige kaliber og ammotyper med kanskje berre 1 kruttype, og at ein ikkje skal lage trombone av rifla...

 

Eller er dette ein litt diffus ting, som ikkje det er fasit på og ein helst bør unngå å prøve seg på ?

 

Har hørt ein eller annen sei eingong, at det er ein fordel å finne det kruttet, som nesten fyller hylsa, med den ladningen du skal ha. Dette fordi at då er det mindre sjanse for varierende hastigheiter og treffpunkt ?

 

Kva er eventuelt svaret til det ?

Link to comment
Share on other sites

Her spør du mye :wink:

 

Men jeg ble fortalt att man ikke burde ha no mindre krutt enn ca 75% hylsefyllingsgrad.

 

Skal du lade med ett krutt til flere kaliber velger du ett krutt som er passe raskt i det som bruker tregestkrutt og er kansje litt tregt til de kaliber som bruker raskest.

 

Hylser som fyller hylsa best og gjærne gir enn lett komprimert ladning(kula presser sammen litt kruttet) Gir jevnest ladninger.

 

Dette er bare det jeg ble ambefalt av en BR-hjemmelader som holdt ett hjemmeladekurs når jeg skulle starte og lade.

Link to comment
Share on other sites

Tja, men du gjer jo et greitt svar her då.. Har fått ein peikepinn på kva ein bør gjere ja. Og eg har nok sett at dei ladningene med nesten full hylse, ser ut til å gå jevnere i hastigheit og betre treffpunkt på ja.

 

Blir vel med Norma-4 i utgangs punktet, men tenkte eg skulle kanskje finne et eller anna krutt via skytterlaget også. Og har i tillegg ein gammel boks N-140, som er litt rust støv i. Den har eg ikkje turt å teste enno, men tenkte eg skulle prøve dette med litt undeladninger. Og det var då eg tenkte på den fyllings graden. Hvis det kruttet er litt meir aggresivt enn orginalt og eg kjører underladninger på det.

 

Takker for svar. Lading er artig som f... :)

 

Ellers så koser eg med rifla for tida. Nyyydelig stokk du hadde og rifla går som berre det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er overhode ingen erfaren lader, men i og med at jeg nettopp har begynt selv, så leser man mye. Det jeg da leste ang SEE og reduserte ladinger, var at man når man skulle lade subsonic ammunisjon ikke skulle gå lavere ned enn 10% under min. ladning :shock: Og da har vi i utgangspunktet redusert den mye etter min mening. Fant derfor ut at SEE og for svake ladninger i utgangspunktet ikke ble noe problem som "normal" hjemmelader. I tillegg så er problemet størst teoretisk i små kalibre med stort hylsevolum, som trenger tregt krutt. Jeg prøver foreløpig med Vithavuori N-140 og N150. Og i allefall 140 kruttet er så "raskt" at det ikke er noen fare der under enhver form for normal lading. Det gjelder jo i utgangspunktet hvis du holder deg til kjente ladedata uansett. Det som var litt interessat, var at i Sierra sin manual, så lader de 7x57 like svakt, og i flere tilfeller svakere en det Vihta gjør. På en kulevekt så var maksladningen til Sierra lavere enn min ladningen til Vitha :shock: Og Vitah var i 7x57R, som gjerne er ca 2 gn svakere i utgangspunktet enn rillepatronen 7x57. Det skal sies at Sierra opererer med en COL som er rundt 2mm mindre, noe som da sikkert fører til et høyere trykk, men alikevel. Er det rart en fersk lader klør seg i hodet :roll:

 

Men som sagt, ut i fra det jeg har funnet ut, så har du en buffer på si da 5% så vi er sikre, under min. ladning. Om det er noen vits, da med tanke på anagligvis dårlig presisjon, er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Bygget blei bra det, så eg er kjempefornøyd. Skal jo bli litt spennande å holde ut klatring i skauen med 5 Kg å drasse på, men det går nok sikkert ok.

Redusert med Krag ladninger, tja det hadde kanskje ikkje vært så dumt å testa nei. takk for tipset.

 

Og trur ikkje eg skal teste N-310 teorien, he, he. Men det går nok sikkert bra det, så lenge dei 2 karene der har testa det ut..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...