Jump to content

Izhmash KR22 - Karabinversjon av Nagant M1985 i .22LR


Ei tohi varjata

Recommended Posts

G̶a̶p̶e̶t̶ ̶m̶e̶l̶l̶o̶m̶ ̶s̶y̶l̶i̶n̶d̶e̶r̶ ̶o̶g̶ ̶l̶ø̶p̶ ̶f̶ø̶r̶e̶r̶ ̶s̶i̶k̶k̶e̶r̶t̶ ̶t̶i̶l̶ ̶a̶t̶ ̶d̶e̶n̶ ̶m̶i̶s̶t̶e̶r̶ ̶g̶a̶n̶s̶k̶e̶ ̶m̶y̶e̶ ̶f̶a̶r̶t̶.̶ ̶T̶r̶o̶r̶ ̶h̶e̶l̶l̶e̶r̶ ̶i̶k̶k̶e̶ ̶d̶e̶n̶ ̶e̶r̶ ̶n̶o̶e̶n̶ ̶C̶Z̶ ̶n̶å̶r̶ ̶d̶e̶t̶ ̶g̶j̶e̶l̶d̶e̶r̶ ̶p̶r̶e̶s̶i̶s̶j̶o̶n̶,̶ ̶n̶e̶i̶.̶

 

Skulle jeg hatt en ville den blitt forbeholdt plinking. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det hadde blitt med .22LR.

 

3.jpg

Vitsen med flaskehalsen på 7,62x38R (7,62 Nagant) er at når hanen er spent og tønna ført fram så sitter tuppen av patrona i løpet, og gummidingsen mellom tønne/løp dekker en liten del av hylsa. Når du skyter så utvider halsen seg, og da presses den mot løpet. Dermer oppstår gassforseglingen.

 

scaled.php?server=6&filename=qq3q.jpg&res=medium

 

 

Dog har vel .22LR så lavt trykk at forsegleren gjør at gassene kun går inn i løpet og ikke siver ut? :shock: Har sendt mail til Izhmash og spurt hvordan det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, 7.62x38 fungerer flott uten flaskehals også. Jeg fikk tak i en kasse med konkurranseammo fra Brezhnevtiden der hylsemunningene bare har en svak innbrett for noen år siden. Tipper de 4-500 skuddene varer til jeg blir pensjonist. Har man ikke ammo til denne revolveren kan man skyte .32 S&W i den, selv om hylsene har en lei tendens til å sprekke og man får selvsagt ikke gasstetting. Har man en ettermarkeds-tønne kan man skyte .32ACP.

 

Jeg regner med at denne karabinen i .22LR er beheftet med de samme problemene som den originale revolveren: DA avtrekket er langt, tungt og svært ujevnt pga. av all leamikken som dytter tønna fremover. Jeg kan vel legge til at jeg kan lade om en Colt '73 SAA på ca. halve tiden jeg bruker på å lade om en russisk Nagant, takket være den klumsete ladeporten og grepet man får på våpenet under omladning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...