Jump to content

Lading av 308W i 20" løp, tung kule til xtr hold


spissmus

Recommended Posts

Etter å ha sett Art of precision rifle tenkte jeg at dette kunne vært litt morro å prøve. 1.6k er langt, har ikke prøvd 308W lengere en 1180m så dette kan bli morro.

 

Etter noen email med gutta i USA så bruker de en 175gr i ca 2600fps.

 

Har ikke valgt kule enda, har tidligere prøvd å få Berger VLD til å samle seg. Den gidder jeg ikke rote med igjen. Valget da faller ned på ............ hornady? Forslag mottas.

 

Krutt, har N150 liggende akkurat nå som brukes i T3 6.5, men ser at N550 gir god effekt.

 

Er det noen som har gjort noen forsøk på dette? Hvilken kule valgte dere (hvorfor) og det samme gjelder krutt. Trenger ikke noen ladedata, men send gjerne en PM basert på fela jeg bruker.

 

Remington 700 SA 308W, 20" varmint, 1:12"

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv fra en stump av ett løp. Remington XCR compact tactical med 20" tungt løp. Fart er ett issue, ingen tvil om det.. 155gr Scenar med VV 150 flyr fint avgårde her til 500-600 meter.. Men synes spredninga blir litt stor. Satser på at hjemmesnekkra 185gr Scenar med Norma 11 samler bedre. Mon tro om ikke tyngre kuler er veien å gå, selv om farten synker.

 

Vurderer å pakke inn ammoen i varmeposer til neste skyting, kanskje farta øker:P

Link to comment
Share on other sites

Joda Lapua LB 150gr går bra, men jeg har opplevd at M118LR som amerikanerne bruker går mye bedre på lengere hold, mao den var mer "stabil" (repeterbar). I tillegg er M118LR en 175gr HPBT hvis ikke jeg tar helt feil. Har aldri kronografert den, men den fungerte meget bra i børsa.

 

Da faller jeg ned på hvilken 175gr kule?

 

Berger VLD har jo denne 168gr Match Hybrid som virker litt interessant å prøve, men er det enkelt mating som gjelder tror ikke jeg får magasin mating med disse da de blir forlange siden kule skal ligge på bommene.

 

Og selvfølgelig A-max er med i betrakninger.

 

Hvordan er det å bruke N550 kruttet, når jeg ser på Lapua sine sider på lading så føler jeg at med en VLD kule så blir det fort litt knasing i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv fra en stump av ett løp. Remington XCR compact tactical med 20" tungt løp. Fart er ett issue, ingen tvil om det.. 155gr Scenar med VV 150 flyr fint avgårde her til 500-600 meter.. Men synes spredninga blir litt stor. Satser på at hjemmesnekkra 185gr Scenar med Norma 11 samler bedre. Mon tro om ikke tyngre kuler er veien å gå, selv om farten synker.

 

Vurderer å pakke inn ammoen i varmeposer til neste skyting, kanskje farta øker:P

Du vet at 155gr Scenar har BC g1 på .460 mens 185gr har BC g1 på .482 (155gr kulen er faktisk lenger)? forskjellen er MINIMAL, men hastighetsforskjellen er stor. Skal du gå for de høye BCene i .308 så velg A-max i 180gr med G1 BC på .580. DA vil du se forskjell!

Og i stedet for å bruke varmeposer i vinterkulda kan du heller lage en vinterladning :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg kjører 155 scenar i min tikka 695 cal 30-06 i hastighet 840 meter.Skyter samlinger på 550 meter på størrelse snus boks.på 100 meter sitter det som regel 3 skudd i samme hullet.

Lader med n150 og 51grs lading som skal gi rundt 870m/s men pipa vil ikke gi meire fart.

Kammerat av meg skyter remmington policev i cal308win med samme presisjon men får ikke mere en 805 m/s.han hartesta der ammo og rifla på 1009 meter og får ikke dårigsre samlinger en det jeg ladrer 30-06 min.

Prøv dette så rekker du langt hold lenge nokk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Driver og drodler litt med disse tankene selv... 155 Scenar funker greit, men akk så kjedelig...

Har selv 1:12 twist og 65cm pipe, men har lyst til å prøve ut 190 smk og en passe dose N550. Burde være mulig å nå 800 m/s innenfor akseptabelt trykk. Spørsmålet er om jeg får nok snurr på kula.

Et annet interessant prosjektil er Berger 175 OTM tactical, disse skal i følge hr Litz takle den transoniske overgangen fint og er ikke følsomme for friflukt. Men til 7 kr kula på midway kan jeg like så godt kjøpe 300 grs scenar..

 

Neste 308 blir med 1:10 snurr, 76mm magasinlengde og 208 Amax. Alltid morro å tøye strikken

Link to comment
Share on other sites

180gr ?

 

Hvis du tenker på Amax så har de en 178 og 208 med hhv 0,495 og 0,648.

 

http://www.hornady.com/store/searchammo ... categoryid" target="_blank" target="_blank[]=259&categoryid[]=394&categoryid[]=1137&x=19&y=13

 

Men ser hvor du vil. Jeg sikter nok mot en 175gr, evt 168gr.

Sorry, kilden min for BC er iPhone appen Ballistic, og den har en 180gr kule også (kanskje ikke lenger i produksjon?). 208gr blir nok litt krampeaktig i en 308. litt testing med QL sier at du vil være i området rundt 700m/s med 50cm pipe og 750 med 70cm pipe, men det vil jo muligens jevnes ut på de virkelig lange holdene. Jeg har kun tilgang på 600m til daglig, og valgte derfor 155gr scenar, som forlater munningen på min 30-06 i 860m/s ish. Pipa er 50cm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...