Jump to content

Trykkeribly


klompen

Recommended Posts

Har fått fattig "noen" kg med gammelt trykkeribly og er litt i stuss om jeg skal blande i litt vanlig bly har målt BHN til hele 27,2. Er mest 105 grn 38 spe og 200 grn 45 jeg støper og trenger ikke så harde kuler til vanlig.

Har et par støpeformer til 9 mm også der tenkte jeg og bare smelte trykkeri blye og bruke det som det er.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med TRX 850 her.

 

Fikk tak i monotype engang og trodde jeg måtte halvblande med rent bly for å få noe brukbart.

 

Imidlertid skyter jeg nå med tre deler monotype, fire deler hjulvekter og 13 deler rent bly. Dette funker luftkjølt i 9mm. .357 og .44 mag uten blying.

 

Jeg har prøvd å halvblande enda en gang med rent bly og det ser ut som om det går bra, det også.

 

Hemmeligheten er å tilpasse diameteren til våpenene. Ved en feiltagelse skjøt jeg kuler av rent luftpistolkulebly i 9mm, uten tegn til blying.

 

Slug løpene og size til .001"-.002" over. Jeg skyter 9mm i .357, .358 og .430 i revolver.

 

Runar

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden ble det forbud mot bly vekter på bil, jeg er alikevel på den lokale dekk sjappa og henter spann med vekter hver vår og høst.(etter hjulskift tiden)

Nå ligger det på ca 40% bly og resten zink og jern som jeg sorterer ut . Og værre kommer det jo til å bli for hvert år.

De som er av klistrevekter er nesten rent bly , de på klips er ganske godt legert og trenger ikke mye settebly for å være bra i 9mm.

( litt Tinn for støpbarheten er greit å ha i.)

 

Skraphandlere er også greit å spørre , men finn en skraphandler som gir bort noe så si i fra :lol: De vet gjerne råvare prisen.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Selv om dere kjøper "Nytt" bly fra feks http://www.metall.no/index.php?option=c ... &Itemid=33" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank blir kulestøping god business.

 

Kan blybarrer av 2 prosent antimonn og resten bly brukes som de er eller må det blandes i mere lurium? Bruksområder vil være kuler i 800-1200 ft. Er nysgjerrig på kulestøping og kan ikke noe enda. Er vel ikke lett å få tak i hverken bly eller antimonn nå om dagen, eller?

 

Er det noen av de andre ferdige barrene som uten videre kan brukes til støping for en nybegynner, og hva er prisen på dette pr kg?

Link to comment
Share on other sites

Høyrest ut som ei grei legering for det meste i moderat hastigheit. Eg ville ikkje tilsett reint bly for å gjere legeringa mjukare, eg vil tru legeringa di slik som den er no ligg på 8-10 BHN ein stad. Å sette til tinn kan vere greitt men ikkje naudsynt, ein kan heller støype med litt høgare temperatur på smelten/blokka om utfylling skulle vere eit problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...