Jump to content

sub sonic 223


xbolt 233

Recommended Posts

-Og du får en dyr .22lr, riktignok med tyngre kuler. Ikke forvent ekspansjon med "vanlig" bly eller hullspiss. Om du alt har en dempet salong, vil prisen av demper + montering (minst 2000.-?) egnede kuler, (tja 1,50-3,- pr stk?) bety at du kan kjøpe, skal vi si rundt 1500 glimrende .22lr subsonic for prisen av demperen og deretter fortsatt tape litt pr skudd.

 

Hva oppnår du? Lav lyd, krum kulebane (for .223) god dybdevirkning i målet ( uintressant, kan ikke brukes på rådyr denne...)

trolig vil du få flatere kulebane og mindre vindfølsomhet enn .22lr.

 

Det er altså gjørbart. Om det er lønnsomt må du nok avgjøre selv. Tross alt er gleden ved å "gjøre selv" ikke ubetydelig.

Men siden du spør råtipper jeg at du ikke er erfaren hjemmelader. Om det stemmer anbefaler jeg at du lader en god del vanlig ammo først, og leser deg opp på subladninger før du prøver. Lav hastighet er _ikke_ synonymt med lavt trykk og lav risiko.

 

Tvert imot er marginene for uerfarne utidig små på subladninger i _mange_ riflekalibre.

 

Lykke til!

 

Trombone.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har prøvdd litt i hælja lada s og b kuler 55grain prøvde meg 6 grain krutt av typen n 330 kronografert serie på 5 til 495 480 ms skal prøve med 5 grain til hælja at :smile: har nå prøvd de å men måtte heilt ned i 4,2 grain da gjekk ein serie på 10 skudd mellom 320 og 329 men gjekk da i hytt og kanel da. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...