Jump to content

Kråke- og revejakt i nærheten av Holmestrand, etter 1. april


kjottkake1

Recommended Posts

Hei! Jeg er en fersk jeger som vil ha revejakt i holmestrand etter 1. april da jeg ikke vil betale avgiften nå, for å så betale den igjen om 20 dager. :mrgreen: Jeg respekterer folk som ikke vil ta inn unge jegere, men jeg er ansvarsfull, og pliktoppfyllende. Jeg har vært vitne til stygg skadeskyting på elg, og det ga ikke mersmak med skadeskyting, derfor skyter jeg på rimelige hold.

 

Send meg gjerne PM

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

siden du er fersk jeger, anntar jeg at du ikke har skutt dyr før (lovlig...)

om dette blir din første jaktsessong, håper jeg du har trent rikelig før du går ut på jakt, og at det ikke er slik at du vil ut på jakt fortest mulig,

Du sier selv du er ansvarsfull og pliktoppfyllende, da skal du spørre deg selv om du er moden for jakt, eller om det kanskje er best å trene en del i sommer, slik at du unngår skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal jekke deg litt ned jeg.

Betviler ikke din erfaring eller evne til å skyte, men det skader ikke å være ydmyk når man er fersk.

Tror heller ikke Vuldr mente å rakke med på deg. Jeg tolket det i allefall ikke sånn.

 

BTW så er vel kråken fredet mellom 1 april og 15 juli pga hekking.

 

Men dette viste du sikkert mr verdensmester :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

hei hei er ingen grunn til å være frekk mot den ferske her, finnes faktisk noe som heter opplæringsjakt her i norge...

 

sånn som dette `Men dette viste du sikkert mr verdensmester :moresarcasm:` kan du spre deg for voks opp!!.

 

tilbake til trådstarten

mitt råd er som nevnt over spør hos bønder å der du tror det kan være kråke eller rev:)

Link to comment
Share on other sites

stemmer at den er fredet fra og med 1. april, så da driter vi i kråka, men jeg syntes det blir unødvendig å skrive slike visdomsord til meg, når han ikke aner noenting om hva jeg driver med annet enn jakt. det hadde også gjort seg med en smiley på slutten hvis han var sarkastisk på noen måte

Link to comment
Share on other sites

Du sier selv du er ansvarsfull og pliktoppfyllende, da skal du spørre deg selv om du er moden for jakt, eller om det kanskje er best å trene en del i sommer, slik at du unngår skadeskyting.

 

Fortell litt hvor mye du trener før sesongen og hvilke krav du setter til deg selv.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke popcorn smilet'en men dette ser ut til å bli en slik tråd. :D

Ikke for å henge ut noen men trådstarter burde kanskje omformulert sitt første innlegg til " ønsker jakt til jaktstart på rev,kråke osv". Kanskje vi hadde sluppet "tennplugg kommentarene" da. Og det gjør ikke tråden bedre at trådstarter fortsetter på samme nivå når kommentarene kommer.

Ha en fortsatt fin dag .

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig så trodde jeg det først var trolling. (se link http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet" target="_blank))

Nå er jo både kråke og revejakta snart slutt, og noen synest jo det er gøy å provosere :lol:

 

Uansett så beklager jeg om jeg tråkket noen på tærne. Det var ikke meningen å støte dere.

Men i likehet med enkelte andre, så har jeg evnen til å skyte fra hofta. 8)

 

Lipitor: skyter ca 300-400 skudd i uka med Cz 455 min. da på avstander mellom 50-150m

Har ikke knertet så mange kråker ennå, men de jeg har skutt på har jeg tatt livet av.

Avstanden jeg skyter på er aldri lenger enn 100m, men det varierer litt med vær og vind.

trener litt med 6,5x55, men dette er også dyrere enn 22LR/17HMR, og derfor løsner jeg ikke like mange skudd med den.

Link to comment
Share on other sites

Du sier selv du er ansvarsfull og pliktoppfyllende, da skal du spørre deg selv om du er moden for jakt, eller om det kanskje er best å trene en del i sommer, slik at du unngår skadeskyting.

 

Fortell litt hvor mye du trener før sesongen og hvilke krav du setter til deg selv.

 

 

-L-

 

Faktisk så har jeg alldri jaktet!!! :mrgreen: er i gang med å skaffe en rifle. Sist jeg skjøt med rifle, var under jegerkurset for litt over ett år siden. Har skutt 25skudd med hagla. (+de på jegerkurset)

Men om jeg har jaktet i 20 eller 0år skal vel ikke bety noe når man skal gi en slik råd/oppfordring som jeg gjorde. 8) Jeg er ikke klar over hvor god eller dårlig jeg er.

Jeg kommer til å trene hele våren og sommeren før jeg debuterer som jeger i høst, selvfølgelig skal jeg ikke gå ut før jeg er sikker på at jeg kan treffe byttet, slik at jeg unngår skadeskyting. 8):wink:

 

 

 

til TS

Hadde du skrevet i profilen at du har skutt Xskudd innenfor 2 cm Xganger på rad fra flere hold, vert med på jakt siden du kunne snakke. Da hadde jeg lattvære å komme med en påminnelse/råd

 

 

 

Edit:

Jacob84

nei det var ikke trolling, jeg skrev rett fra hjernen.

 

Edit2:

sorry, blandet et annet emne...

Link to comment
Share on other sites

jeg kan støtte det utsagnet om å trene frem til høsten.

 

når man leser gjenom noen av dine andre poster fra den siste mnd.

akuratt fått en rifle av min bestefar

hvilken 22 er best.

og Ung jeger søker jakt!

 

det er ikke for å rakke ned. men mengde trening er viktig.

jeg regner med du har tatt jegerprøve og mulig trent litt, det skriver du ingen ting om.

vis du konkuranse skytter eller skiskytter og skytt mye skader det ikke å skrive det isteden for å gå til motangrep.

Link to comment
Share on other sites

50 skudd er hva jeg definerer som en trenings kveld. så jeg vil være så påstålig å si at dette ikke holder.

kjøp deg den 22cal du ønsker deg. skyt noen tusen skudd.

 

etter å sett folk komme inn i forsvaret uten å tatt i et våpen før, så har ikke de mye å stille opp med etter 50 skudd.

aktive skiskyttere skyter 20000 skudd i året. det er ikke tilfeldig.

 

ingen blir god uten å trene. og til jakt så er ikke liggende stilling nr1.

tren på sittende, knestående. stående med anlegg.

 

klart du har noe mere trening på hagle men med rifle kan det være et lite treffpunkt på småvilt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjottkake1: hvis du skal jakte med rifle og ikke har tenkt å skyte mer enn 50 skudd før jakta.

Dette er et råd/anmodning, ta det som du vil.

Tren med den rifla du skal jakte med, skyt mye mer enn 50 skudd. Trening,trening trening. Bli kjent med børsa og finn dine begrensninger. De finner du ikke med 50 skudd.

Link to comment
Share on other sites

du har spurt om en god 22cal. og her er det mye god trening.

selv bruker jeg en BRNO mod2 til fulejakta. og morro skytingen med kikkert. setter opp tomhylser på 100meteren. og div blinker. (mange ganger en stor pappkasse/plate og en sprittusj, setter på kryss og fuler , bruk fantasien)

eller så har jeg 2 22cal til som er konkuranse våpen med diopter. her går det mye skudd.

 

men kommer ikke alltid ann på mengden skudd. det kommer ann på kvaliteten på treningen.

lære seg og ta gode avtrekk. finne gode stillinger. skyte så man føler seg trygg på stillingene man skal bruke.

 

gode samlinger er viktig, mengde treninger gjør at disse samler seg mere og mere. når du trener så ser du avstandene du føler deg trygg på. skal du treffe en kråke på 50 så må du kunne skyte samlinger på 3-4 cm

 

trene med 30-06 kan være dyrt ja. men viktig å kjenne rifla man skal bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...