Jump to content

Forslag til brukt førstegangsrifle.


crazym

Recommended Posts

Hei.

 

Tok jaktprøven ifjor og tenkte å få tak i en brukt rifle for jakt. Det som det blir jaktet på er elg og hvis jeg er heldig litt rein. Har en 22wmr til småvillt.

 

Noen med erfaringer på rifler man bør se etter? Tenker først og ikke bruke ti-tusener, det kan man evt gjøre senere. Er det mulig å få seg en jaktrigg til rundt 5000 brukt med ok optikk? Eller er dette å tro på julenissen? Siden det også kan bli litt reinsjakt ser jeg for meg at 308 kunne vært tingen, men ikke noe krav.

 

Har godkjent søknad inne, men den er på 30-06 og forhandler. De har riktignok vært veldig snille tidligere på kammerset, så det burde man kanskje fått endret.

Link to comment
Share on other sites

Når Mauser nevnes er det nok stort sett ombygd HV mauser som menes, de fleste er i kaliber 30-06, Landrø selger disse ferdig ombygd for ca 5 lapper, du får en i orginal stand for rundt tusenlappen. De orginale HV mauserne jeg har skutt med (5-6stk) har alle hatt mer enn god nok presisjon til storviltjakt, liker ikke stokken dog, den gir meg juling :D

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville gått for en Remington 700 selv. Her kan du jo bytte deler senere ved behov. Disse riflene kan bygges om i alle retninger med et utall forskjellige deler og løsninger. Er vel ingen børser som er mer "universale" enn disse. Og når de også går bra, er jo det meste fryd og gammen. Rem 700 er verdens mest solgte rifle, og det er nok ikke uten grunn. Rimelig og god.

 

Om du velger .308 eller .30-06 er smak og behag. Det er nok av tråder her på forumet om hva som er "best". Det er skytteren bak børsa som får dyret i bakken, og elgen i andre enden gir en god dag i om han ble truffet av en .308 eller .30-06.

 

Å få tak i noe med god optikk er verre. Det er som regel noe billig, gammelt noe som sitter på toppen, som de i linkene over. Men de funker sikkert greit til du får tak i en grei en senere. Et sted må man jo begynne!

 

Kommer du over en brukt Sako eller Tikka, er heller ikke de noe å forakte.

Link to comment
Share on other sites

Den børsa der er fiiiiin!

 

Hadde riktignok ikke betalt riktig så mye for den, men et par lapper ned så vil jeg si du har et kupp, tatt i betraktning at den er svært lite brukt, og at den i utgangspunktet et meget pent våpen med veldig mye bedre finish enn en ny Tikka---

Link to comment
Share on other sites

Tikka M55 er ikke feil, var noe høy pris på den som noen sier her.

Solgte min M55 for 2 år siden, den var brukspreget, men gikk godt, ble solgt for 4500kr, med et kikkersikte.

Ellers er heller ikke Sako feil å velge syntes jeg.

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...