Jump to content

Dyktige hunder!


jaktlykke

Recommended Posts

Og godt å se golden retriver (ikke hvit, som i resten av verden...... nesten)

;)

Enig! Vokste opp med en slik som selskapshund før de endret fargen. Flotte hunder! Sysler i blant med tanken om å finne noe jeg kan jakte, slik at jeg kan forsvare å ha en slik hund...

Link to comment
Share on other sites

Man kan bare tenke seg disse hundene i felten med skadeskutte ender i tett siv, gjørme og vannliljer. DET er spektakulært.

 

Gjennomsnittsjegeren med laber interesse for dressur og hjemmelagde meninger om kommunikasjon mellom hund og fører bør se dette klippet igjen og igjen og igjen og igjen og igjen.......

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tittet igjennom klippet og må virkelig si jeg ble svært lite imponert.

 

En god apportør, skal, i min mening, først og fremst sitte musestille i timesvis uten mas, eller gå rolig sammen med fører. Den skal takle overflyvere, skudd og andre provokasjoner uten å gå amok. Til og med ved syn av skutt vilt, skal den ikke stresse eller på annet måte risikere muligheten for videre skudd.

 

Samtlige av hundene på dette showet fremviste et særdeles stresset vesen, og sågar loset ved syn av noen av apportdummyene...

 

Når det er sagt, så utviste de fin kontroll på hundene og godt samarbeid.

 

Det er sikkert fint på show - men rimelig ubrukelig på jakt.

Link to comment
Share on other sites

En god apportør skal være rolig ja,men den bør vel være ganske overvåken!

Det sies at en topp trent apportør (iflg en film jeg har) husker hvor opptil 5 ender lander inne i sivet!

Sier seg sjøl at den må være våken og følge med i forhold til en som ligger bak camonettet på duejakta og plukke fugl på en pløyd åker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Likte utrolig bra, at hun ikke gav opp, når cocker'n ikke ville gå ut ordentlig.

Frem og tilbake, over gjerdet

Den var veldig ivrig. Men følte heller ikke at det var stress i hverken den, eller noen av de andre.

De andre, virker nesten søvnige, i forhold til cocker'n

hehe

Link to comment
Share on other sites

Så vi de samme hundene? Stresset var de ikke - de ble sendt i øst og vest av førerne og var på hugget hele tiden etter min ringe forståelse.

 

Ja, det kommer tydligvis ann på øyet som ser... :D

 

Jeg ser en cocker som fremstår som en agillity hund på speed, der den hopper rundt i ring og loser etter apportbukken.

 

Jeg kaller det stress, men om man vil kalle det "på hugget", ivrig, hyperaktiv eller ekstremt slitsom, blir forøvrig samme sak. Man kan ihvertfall ikke kalle det avbalansert, rolig og behersket.

 

Retriverne er noe roligere - men fortsatt altfor hyperaktive for min smak. Dessuten har de søker de hånd - godbit oftere enn en nyladet duracellkanin slår på tromme, dette er heller ikke sælig godt egnet for praktisk jakt.

 

Likte utrolig bra, at hun ikke gav opp, når cocker'n ikke ville gå ut ordentlig.

Frem og tilbake, over gjerdet

 

Jeg la heller merke til at hunden ikke på noen som helst måte prøvde å finne apportbukken på egenhånd, men derimot var ekstremt opptatt av førers dirigeringer.

Flott på show - men man trenger ikke apporterende hund først og fremst for å finne de apportene man vet hvor er...

 

At dama er flink betviler jeg ikke - ei heller at det var noen jaktchampions der. Nå aner jeg riktignok heller ikke hvordan engelske retriever prøver foregår, og om de overhode kan sammenlignes med praktisk jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg la heller merke til at hunden ikke på noen som helst måte prøvde å finne apportbukken på egenhånd, men derimot var ekstremt opptatt av førers dirigeringer.

Flott på show

 

Sant , det.

Underholdningsverdien var stor, for meg

Fikk vel også en følelse av at cockern var fersk. Enten det, at den var trent for underholdning

;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...