Jump to content

Råd om valg av kikkert / montasjer til TRG42


240zrb

Recommended Posts

Sitter i startgropen, og har bestemt børse: TRG 42 i 338

Så er neste valg: kikkert og montasjer..... og her sliter jeg litt, trenger råd / innspill. Som dere ser av kikkertene jeg har vurdert, prøver jeg å holde utgiftene litt nede her, så ingen hensoldt osv...

Har sett på NF NXS, Vortex Viper PST og Razor. Har lyst på cm/mrad klikk / retikkel, og FFP, så der kom plutselig NF ned på lista.

Vurderer original sako 3 ringers montasje med 30moa tilt. Disse leveres ikke i 35mm, kun 30mm og 34mm. Så der havnet Razor ned på lista. (dersom det ikke ville la seg gjøre å åpne 34mm ringene til 35mm.....?).

Står da igjen med sako montasjer 30mm med 30moa tilt, og Viper PST. Fundere på om noen har noen innspill på dette?

Vipern har en del mindre justering tilgjengelig enn NF og Razorn, og det er en av grunnene til at jeg er usikker på denne.

Har en drøm om å etterhvert strekke holdene LANGT ut... JA, er svært inspirert av noen tråder her i langholdforumet, tror ikke jeg trenger si hvilke:-)

Og dersom noen skulle lure, har litt erfaring med å skyte på hold over standard 2-300m. NM149 på avstander ut til rett under 900m, .50 (mør) ut til 1582m.

Link to comment
Share on other sites

Kikkert er mye smak, behag, avveiinger og gud vet hva, og det har kommet mye nytt i det siste.

Det jeg vet er at Razor HDen til Vortex knuser de fleste (og alle i et tilsvarende prisleie) på kombinasjonen stort justeringsområde og skarp optikk (Og du skulle jo skyte langt?), den "lille" Viper PSTen er ikke like dyr, ikke like skarp og har ikke like mange klikk, men du får to til prisen av en.

IOR er nok litt bedre optikk enn Vortexene, og har forsåvidt bedre justeringsratt, men retiklene er litt "runde", og de mangler noen mrad justering om du skal laaangt... Selv har jeg ikke satt Vortexen på 338'n, for jeg rekker til 1500m med IORens 22mrad og det er ikke hver helg jeg skyter på 1500m akkurat :roll: de 36mrad gjør seg bedre på på Saueren som kan trenge litt "lobb" når det blir 4sifret. Saueren er jo også den rifla jeg bruker mest, så da får den kikkerten jeg liker best.

SuB er ikke vesentlig bedre (imo), og både den og Hensoldt har jo så lang leveringstid på at du blir merkbart eldre før du får dem.

 

Montasje kan jeg ikke se er noe å lure på - Spuhr, ikke kjøp montasje før du har sett på en Spuhrmontasje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte Near Mfg skinne og Alphamount til min TRG. Skinnen har 5 klakker som passer perfekt i gropene på TRG-kassa og benytter alle skruehullene. Alphamount er ett solid maskinert stykke med tre ringer på, to foran og ett bak. Utrolig solid hele greia. Jeg tror det kom på 500 kanadiske dollar totalt med skinne og ringer. Han som lager dette kan lage ringer spesielt til din kikkert. nearmfg.com

Kan ta noen nærbilder når jeg kommer hjem fra jobb hvis det er interesse.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for informative svar:-)

 

Har sett på Spuhr, og ville valgt dette dersom de hadde levert 35mm.

 

Har sendt mail til Near for å høre om muligheten for 35mm ringer, og om det går... Da faller nok valget på Razor HD med Near skinne og Alfamount:-)

Link to comment
Share on other sites

Fått svar fra Near, de lager ikke 35mm ringer, men vil KANSKJE lage dette i fremtiden... Hjelper ikke meg nå da :-/

 

Har fortsatt lyst på Razoren, så vurderingen blir nå ev Near MFG skinne, og klare å finne noen brukbare 35mm ringer. Hvorfor kunne ikke Vortex lage Razoren i 34mm?!??! )!(#%¤&%(/ Hadde gjort alt så mye lettere:-)

 

Akkurat ferdig med et bilprosjekt, hvor det meste var vanskelig å få tak i / lage osv osv, så hopper en på slike ideer.. må visst lære meg hvordan man gjør ting ENKELT:-/

Link to comment
Share on other sites

Det var dumt. Var rimelig sikker på at han gjorde det. Skulle nesten tro han bare kunne skru CNC-fresen fra 34 til 35 mm :winke1: På den annen side finner du kanskje noe som har kortere leveringstid.

Ser forresten at det er en del knapt brukte TRG'er (ferdig inskutte løp) til salgs for tiden. Kjøper du nytt eller brukt?

Fant ut at disse har 35 mm ringer som alle skulle være greie:

Seekins

USO

TPS

Link to comment
Share on other sites

Vortex selger da aldeles utmerkede ringer til Razoren? to forskjellige sorter no-less. Ken Farrel lager også 35mm ringer på forespørsel om du vil ha noe mer elegant enn tanks-ringene til Vortex. De er forresten kliss like 35mm IOR-ringene.

Har du spurt Spuhr, eller bare lest?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må nok søke mer før jeg bestemmer meg :?

 

OG sende mail til Spuhr. Har bare lest... derblant en gammel post hvor en representant for firmaet (husker ikke hvem), sa at de ikke lagde 35mm. Men ting kan jo ha endret seg:-)

 

Nytt eller brukt.... Tjjjjaaa, har fått følgende tilbud fra forhandler i området: Sako TRG 42 .338 LM grønn/fosfor, tofot, kikkertmontasje (dette er ikke 35mm, men 34mm eller 30mm) og rekylbrems Kr. 43.500,- Ser de som selges brukt, ikke ligger langt unna i pris, men som en sa tidligere alt er vurderinger:-)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en original sako 3-ringsmontasje. Den kan anbefales. Montasjen er solid og har aldri gitt noen problemer. Mange deler til TRG-42 kan kjøpes billigere enn i Norge på triebel.de

Hvis du tar en tur innom butikken som ligger i Spandau rett vest av Berlin, kan du også handle tax-free og dermed blir det enda billigere enn prisene triebel har på hjemmesiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...