Jump to content

Dolphin 535 kajakk


Del

Recommended Posts

Hei,

ikke så altfor lenge til sjøfugljakta begynner igjen nå :D

 

Jeg planlegger å kjøpe kajakk til formålet, men har ikke all verdens budsjett. Dette blir fort et problem, spesielt da jeg er 192 cm høy og heller lang i beina.

 

Da jeg aldri har satt mine ben i en kajakk, blir jeg nødt til å øve MYE, og da holder det ikke å kjøpe farkosten i september, hvis jeg i det hele tatt rekker å bli sikker nok før oktober. Etter å ha lett rundt omkring, sitter jeg igjen med et passende tilbud, nemlig Dolphin 535. Har sjekket her på kammeret, men finner ingen erfaringer rundt den, så er det noen som har en slik? Funker den slik den skal til sjøfugljakt? Er det eventuelt noen andre kajakker på riktig størrelse og i riktig prisklasse (helst ikke noe dyrere enn denne)?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har ikke prøvd Dolphin, men jeg har en Hasle Expedition. Den er jeg godt fornøyd med.

Det jeg legger merke til med Dolphin er at den har veldig skrått dekk og ikke liner rundt hele båten. Ei slik line er veldig viktig om du skulle behøve å komme deg op i båten fra vannet. Det er også et bra sted å feste sikkerhetssnora til børsa.

Det skrå dekket gjør at du må legge litt mer arbeid i ei vogge til børsa, men det er jo ikke direkte vanskelig..

Angående stødighet, så kan du feste to vanlige myke småbåtfendere til hver side av båten med lastereimer rundt hele skroget. Billigere "støttehjul" får du ikke. Det er naturligvis ikke det samme som utriggere, men det hjelper kraftig. Særlig til å begynne med. Reimene under skroget vil bremse noe naturligvis, men en god jaktkajakk vinner ingen regatta uansett.

Sekv padler jeg nokså rolig når jeg jakter, bruker odder skjør og viker til å komme meg så nær som mulig uten å bli oppdaget/ansett for trussel, og jeg bruker håndkikkert flittig. Jeg syns det er en veldig god hjelp med avstandsmåler på slik jakt. Særlig til å begynne med er det vanskelig å bedømme avstand på fugl sittende på vannet. Jeg skyter som regel på sittende fugl, så rundt 25 m er maks hold for meg.

 

Dette er en veldig givende jaktform, og om du legger litt omtanke i det, er det ingen stor sak å lage seg et par lette utriggere til økt stødighet når du jakter.

 

 

Har du prøvd padlesiden.no? Der finner du også gode tips...

 

Lykke til!

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Det burde vel være mulig å montere denne lina selv? Hasle Expedition koster jo tross alt 4000.- mer...

Dette med fenderne er en veldig god idé, det må jeg prøve.

 

Men ellers må det vel være noen som har prøvd denne kajakken, så billig som den er? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke den båten det er snakk om, men jeg er skeptisk til rimelige glassfiberbåter. Ofte er dette båter av relativt dårlig kvalitet som gjerne sprekker i skjøten mellom dekk og skrog. Om jeg var deg ville jeg heller ha lagt litt mer penger i en anerkjent kvalitetsbåt. Men som sagt: dette er bare mine tanker om billige båter i glassfiber.

 

Om du kjøper en Hasle får du en solid, men kanskje ikke så spennende båt. Jeg har hatt min Expedition i over åtte år.Den har blitt brukt som frakteskute, fiske- og jaktbåt og utlånsbåt. Jeg brukerden sjelden selv nå lengre, men den er stadig med en eller annen båtløs kompis på tur. Uforskammet rask til å være en plastbalje!

 

Om du kan vente til sesongen er på hell, så dukker det stadig opp gode tilbud fra forhandlere som ønsker å frigjøre lagringsplass. Ellers er det stort sett godt utvalg på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...