Jump to content

Skal ha meg ny bue, men føler meg litt utdatert.


Malle

Recommended Posts

Nå er det fire år siden jeg la buene mine på hyllen for å samle støv. Årsakene til dette var kombinasjonen av lite tid til trening og at compoundklassen stort sett medfører et ganske heftig utstyrsbudsjett. Hver vår har kriblingen etter å skyte blitt vekket på ny, og hver vår har jeg klart å motstå den. Det vil si inntil i år hvor jeg tror jeg må riste støvet av vesten fra Elverum bueskyttere og komme i gang med trening. Jeg savner miljøet, den gode stemningen på stevner (her har andre skyteformer mye å lære spør du meg!) og det å kunne skyte nesten hvor man vil uten at noen føler trangen til å ringe 112.

 

Jeg har fortsatt et par buer liggende, men jeg har selvfølgelig lyst på noe nytt. Jeg vil ha en bue som som kan duge til feltskyting, 3D og for rekreasjonskyting. Jeg har ingen umiddelbare planer om å jakte med bue -uavhengig om dette blir mulig i Norge eller ei- så kompakte hastighetsmaskiner er ikke så veldig interessant.

 

Hvordan ser buemarkedet ut med tanke på kvalitet -hva bør man satse på? Da jeg gav meg med skytingen i 2008 var det Hoytbuer som regjerte, tett etterfulgt av Mathews og Bowtec . PSE var uglesett av noen med untak av X- Force modelllene. Er det noe nytt under solen, eller er det fortsatt buene fra Hoyt som regjerer? Jeg har fortsatt mye utstyr som jeg kan bruke (stab' er, releasere, etc), men jeg sikler litt på HHA sitt Optimizer Ultra. Det må da vel være et kanonbra sikte for felt og 3D?

Link to comment
Share on other sites

Karbonbuene til Hoyt, SATAN!!!! De ser lekre ut, men hva du enn gjør - ikke skyt med en. Tabbe.. (ikke løft på den heller..)

 

Jeg har uansett en PSE Vendetta DC, som jeg er veldig fornøyd med, og som koster under halvparten, så bra som den er så bør de dyrere og mer oppskrytte PSEene være veldig bra.

Vendettaen går tjukt utapå min forgangne Hoyt Vectrix og faktisk mye jeg har prøvd. Jeg driver typisk rekreasjons-skyting og liker Vendettaen, jeg kan ikke forsvare en dyrere bue.

 

Skal du definitiv ikke jakte, så bør du vel se på en litt større og typisk blinkskytingsbue? Jeg ville ringt rundt, Cato, Humlekjær, Morten osv..

Men igjen, den karbon-hoyten, puh!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Karbonbuene til Hoyt, SATAN!!!! De ser lekre ut, men hva du enn gjør - ikke skyt med en. Tabbe.. (ikke løft på den heller..)

 

Gjett hvilken bue jeg har siklet mest på... Men jeg skal følge ditt råd å holde fingrene og ViSA-kortet langt unna! :wink:

 

Jeg har også sett litt på (nettet) Hoyt CRX 35. Den har en aksellengde som tiltaler meg og ser ut til å være sånn ca passelig ift strengehøyde og hastighet. Jeg kunne godt ha tenkt meg en av de mer etablerte konkuransebuene fra Hoyt slik som Vantage Elite eller Contender Elite, men jeg synes prisen er litt i overkant for hva jeg har "behov" for akkurat nå.

 

Ellers ser jo en par av PSE sine buer forlokkende ut siden de ser ut til å ha de "rette" specs' ene og en litt mer sympatisk pris enn Hoyt. Strengt tatt bør jeg vel blåse støvet av min gamle Alpine Silverado Competition -samt skifte ut kabler og streng- siden det er den buen jeg har skutt absolutt best med, men det frister veldig med noe nytt!

 

Norske forhandlere har jeg litt blandet erfaring med, men Cato i Horten er jo en ytterst sympatisk og hjelpsom fyr! Men jeg ender vel opp med å bestille bue fra utlandet denne gangen også siden det tross alt er en del penger å spare.

Link to comment
Share on other sites

En slik blå Vantage har jeg hatt lyst på siden jeg så hr. Bø sin under NM i Sandefjord i -08. Det er selvfølgelig ikke dumt å kjøpe brukt -og en av de blå Vantage' ene hadde fristet- men jeg har lyst på ny. Selv om jeg synes Vantage er i overkant dyr i øyeblikket, så kjenner jeg meg sjøl og havesyken såpass at jeg uten problemer klarer å overtale meg sjøl hvis jeg får tilstrekkelig tid før jeg handler... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Karbonbuene til Hoyt, SATAN!!!! De ser lekre ut, men hva du enn gjør - ikke skyt med en. Tabbe.. (ikke løft på den heller..)

K

Nå er jo min Mathews Helim lettere enn Hoyt sine buer. Faktisk så er Helim den letteste på markedet 8)

Mathews selv sier at Helim er den beste buen de selv har laget

Link to comment
Share on other sites

Imponerende funn Wolverine! 8) er Saber og Martin buene i karbon? synes uansett det er imponerende at Helim er lettere enn Hoyt sine karbon buer :) men du burde få skutt med en Helim om du har sjangsen jeg har veldig problemer med og legge vekk min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter fire år er jeg på ny medlem av Elverum Bueskyttere. Da gjenstår det bare å bestemme seg for hvilken bue jeg skal kjøpe.

 

De siste dagene har jeg tenkt i retning av Hoyt Contender- eller Vantage Elite, men så begynte jeg å lese om PSE Supra som får mye skryt. Jeg finner det ikke igjen, men etter sigende har en del av PSE' s egne skyttere valgt denne fremfor Dominator.

 

Er det noen som har skutt med den, klådd på eller på annen måte har noen erfaring med denne?

 

Den er vesentlig rimeligere enn nevnte Hoytbuer, men det frigjør jo mye penger på "budsjettet" til nytt sikte, scope, ny skytematte og nye piler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hater å vente på ting!

 

Buen ble bestilt før påske, men i følge DHL har den tatt seg et opphold på nevnte spedisjonsfirma sitt lager i Stockholm. Hvorfor? Nei det har DHL ikke svar på.

 

Da ble det ikke noe skyting på meg denne helgen :? .

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hentet en stor pakke fra Hunters Friend hos DHL. Inne i embalasjen lå det et stykk nydelig Hoyt Carbon Matrix Påmontert HHA Optimizer Ultra, Fuse Carbon stab, QAD Hylle mm.

 

Da gjenstår det en kveldsvakt og litt søvn før jeg får sluppet de første pilene :D ! Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Har en kamerat som har venta på sin buepakke fra hf også, den stoppa opp hos DHL i Oslo. Forklaring fra DHL når han ringte; ett transportbånd hadde låst seg og ingen hadde koden som trengtes for å komme inn der dette transportbåndet var.... Pakken lå visstnok på dette båndet fra 04.04 til 13.04.... Han regner med å få hentet den på DHL idag, skrøyta over kundeservicen til DHL på telefonen men er jo dårlig at kundene selv må ringe for å få slike beskjeder da og at dem ikke kan informere om slikt!

 

Lykke til med buen!

Link to comment
Share on other sites

solnuv.jpg

 

Her hadde jeg tenkt å legge ut et par skrytebilder av «Robin Hooder», knuste nocker og pilskaft som sto tett i tett, meeeen... det viser seg nemlig at fire års fravær fra bueskyting på ingen måte er gunstig for formen.

 

Uansett, så har jeg nå fått sluppet omlag seksti piler med nyervervelsen. En annen ting man fort oppdager er at -til tross for en vinter med mye styrketrening- «bue-muskulaturen» i ryggen fort blir sliten. Hvilket i sin tur ikke bidrar til tette samlinger.

 

Likevel, nå er jeg endelig i gang igjen! Buen virker meget lovende med et nydelig opptrekk, null følbar vibrasjon og tilsynelatende fornuftige hastighet (jeg har ikke kronograf for hånden).

 

Men la meg først si noe om erfaringen med Hunters Friend og ikke minst mr Dana Worster. I utgangspunktet var jeg ganske skeptisk; det var tross alt snakk om å overføre en betydelig sum penger til en ukjent persons konto. Vel, skepsisen ble gjort til skamme – ettertrykkelig! Maken til service har jeg aldri opplevd uansett hva jeg har kjøpt! Og han ligger lysår foran hva jeg har opplevd av nasjonale buepushere med tilhold i egen garasje. Ikke bare svarer han på mail -han har svart på samtlige av mine mange mailer i løpet av et par timer. Buen er satt opp nøyaktig slik jeg ba om med det utstyret jeg ønsket, og den er så absolutt ferdig tunet. I tillegg har han pakket med en del nyttige ting som jeg egentlig ikke har bestilt. Slik som feks peep i forskjellige størrelser. Prisen på det jeg fikk var også uovertruffen og dersom man tar nevnte suverene service med i betraktningen, så tviler jeg på at noen norsk forhandler kommer i nærheten. Jeg er overbevist så det holder og jeg har allerede planer om en ny bue fra HF (må jo ha to !).

 

Som det fremgår av bildene er min bue i matt sort med trykk. Personlig foretrekker jeg dette fremfor diverse camomønster. Jeg kunne ha bestilt den i «target colors», men det hadde medført forlenget ventetid – hvilket jeg ikke hadde lyst til. Uansett: i mine øyne ser denne buen så «snasen» ut som en bue kan gjøre!

 

Det eneste jeg så langt ikke er helt begeistret for er grepet. Det fungerer sikkert greit til jaktbruk, men jeg ser for meg at det kan bli litt i sleipeste laget når man skal skyte seksti piler på et stevne i sommervarmen.

 

Siktet -et HHA Optimizer Ultra- var grovinnstilt fra HF. Dette siktet har jeg skutt med før, og det er et sikte jeg er begeistret for. I mine øyne er det et ypperlig sikte til 3D- skyting og til 18 meteren. Vertikalt stilles det inn ved å vri på det store hjulet, og horisontalt er det nøyaktige knepp (0,8» på 20 meter). Selvfølgelig gikk jeg rett i fellen da jeg skulle finstille det. Etter fire år med utelukkende rifleskyting måtte det jo skje: jeg skrudde feil vei. Etter litt undring klarte jeg å huske at det er forsiktet og ikke baksiktet jeg flytter -og at jeg dermed må «skru etter pilene». Flashback til NM 2008...

 

Stabilisatoren som står på nå kommer jeg ikke til å bruke. På denne buen blir det langstab og V- bar, men jeg har ikke bestemt meg for hvilken. Antagelig blir det et annet sikte som er bedre egnet til skiveskyting etterhvert. Min neste bue blir en dedikert 3D- bue, så da skal HHA- siktet over på den. Peepen som var montert fra HF har alt for stor åpning etter min smak, men dette er en smal sak å fikse.

 

Pilhyllen falt umiddelbart i smak. Ikke så mye mer å si enn at det er en smart patent!

 

Jeg beklager kvaliteten på bildene, men alt jeg har for hånden i dag er mobilen.

 

Nei, hvorfor sitter jeg her og skriver? Jeg får komme meg ut bak huset og ta seksti til :wink: !

 

j08as4.jpg

2nrqbmb.jpg

wvtjef.jpg

o0wiyo.jpg

aayj5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :D !

 

Jeg har skutt litt til i ettermiddag, men byttet til en gammel langstab for recurve og fingerslynge. Da ble det relativt enkelt å treffe de minste spottene på skytesekken fra 40 m. Jeg tror dette kan bli en duganes "X- killer" på 70 meter når jeg får balansert den med V- bar og skikkelig stab -og selvfølgelig solide mengder trening :winke1: .

 

I morgen får jeg lage meg en større skytesekk og stativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått sluppet noen hundre piler med Carbon Matrix' en og fått litt mer "føling" med den. Det er ingen tvil om at dette er en mindre "tilgivende" bue enn min gamle Alpine. Fordelen er at man umiddelbart blir oppmerksom på de feilene man gjør og dersom det er noe galt med "formen". Man blir med andre ord dønn fokusert på hvert slipp. Dersom man mister fokus blir det fort en sjuer. Likevel tror jeg at jeg skal satse på denne buen til all konkurranse denne sesongen. Nettopp fordi at den tvinger meg til å ha fullt fokus på hvert slipp.

 

Mitt noe beskjedne mål for sesongen var at å nå en såpass god form at jeg i snitt skyter 540 eller bedre. Det ser allerede ut til å være grei skuring, så jeg får legge listen noe høyere. Jeg har så smått begynt å leke med tanken på å melde meg på til NM i skive. Vi får se...

 

HHA siktet imponerer meg! jeg blendet av deler av fiberoptikken med litt tape -den "dotten" ble litt vel skarp i sollys- og jeg tenker ikke over at jeg skyter med et jaktsikte og ikke et konkurransesikte. Kneppene er litt i groveste laget til skiveskyting, men inntil formen sitte spiller det mindre rolle. Uansett vil jeg bestille en linse til HHA- siktet -bare for å teste det ut i praksis. Jeg har planer om å montere en V- stab, men jeg har ikke klart å bestemme meg for hvilken. Enn så lenge ser det ut til at en billig "Black Sheep" recurvestab uten vekter fungerer meget bra. Jeg blir "hengende" på skiven uten ta det blir framtungt, og buen begynner ikke å falle før lenge etter at pilen er fri av hyllen.

 

I kveld fant jeg formen og her er et (skryte-) bilde fra serie nummer to. Som det fremgår av bildet er ikke alle serier like gode, men så lenge det blir mest gult er jeg fornøyd. Skyter foreløpig på 40 meter siden jeg ikke har fått tak i 50- meterskiver.

 

ixy5fk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...