Jump to content

Holdbar recurve bue.


Bjuff

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en recurve bue, og er ute etter noe som er holdbart og tåler en støyt. Har sett litt på BearPaw buene fra Tradbow,også noen av buene fra buesport, men er litt usikker på treverk kontra nymotens materialer. Noen som har noen inspill på dette? Buen kommer til å bli fraktet mye skrudd fra hverandre i sekk osv, så jeg er ute etter noe som ikke blir skadet og knekker så fort.

Link to comment
Share on other sites

Alle mere eller mindre rimelige buer er jo treverk med glassfiber utapå, enten glassfiberen er gjennomsiktig, hvit, sølv eller camo-farget.. Og noen tåler mer enn andre. Dyrere lemmer er ofte karbon utapå, og gjerne "syntactic foam" inni - disse har bedre ytelser,men er ofte skjørere.

Skulle jeg anbefale robuste lemmer må det bli trekjerne og glass/karbon kombinasjon, med karbon kryssvev. De er ikke så enkle å vri i stykker.

Midtstykkene fås i tre, med mere eller mindre "tradisjonelt" utseeende, og i aluminium som støp eller maskinert, og magnesium - og seff i karbon...

Skal du ha en bue du skal demontere og montere "hele tiden" så vil jeg absolutt anbefale en med "ILF", sammenføyings-system - det er dette konkurranseskytterene bruker, og flere og flere jegere og rekreasjons-skyttere. Du kan da også bytte lemmer som du vil, og fra mange forskjellige leverandører da de (stort sett) passe om hverandre. Og du kan kjøpe brukte lemmer fra konkurranseskyttere som *MÅ ha det topperste.

Skruene på ILF-buer er bare til justering, montering og demontering er bare å trykke sammen, og røske fra hverandre.

 

Et midtstykke jeg kan anbefale for lav pris og høy kvalitet og anvendelighet, er Hoyts Excel - men de andre har jo lignede "innstegs"-modeller. Excel lemmene syns jeg er noe vasne greier så her kan en nok finne bedre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er noe sånn som dette bare ræl?

Jeg har ikke sett på den aktuelle buen, og jeg håper egentlig jeg slipper...

Basert på hva buesport.com selger, måten de annonserer på, og måten de ordlegger seg på ("rå bue, lemmer av formpresset glass", solgte de rifler så ble det "Rå rifle", "løp av stål" :roll: ), og hva de anbefaler folk, så anser jeg dem som komplett useriøse. Det kan godt være feil, men det fins andre aktører som er både seriøse, profesjonelle og som vil gjøres sitt beste for å at kunden skal bli så fonøyd at han fortsetter å skyte med bue.

 

MidtNorsk Buesport, Catos Buesport, Humlekjær Archery, Mortens Bueshop, sikkert flere, er seriøse. De har det samme alle sammen, Samick, Win&Win, HOyt, PSE, Bernadini og noen få små - dette er etablerte merker fra firmaer som ønsker å ha en posisjon innenfor bueskyting, ikke bare pøse ut noe ræl for tjene penger på en "hype" eller henge seg på noe andre driver fram.

Ola Klåpbakken med Tradbow.no er et friskt pust, med utradisjonelle (eller tradisjonelle, etter hvor man står :wink: ) buer og utstyr. Han har mye fint, og han svindler deg ikke.

 

Et midtstykke jeg glemte å nevne er Samick Privilege. Lemmer fins det så mye av at det ikke nytter. Ellers er jo de PSE recurvene de ofte har på XXL OK, men de skal jo ha fullstendig idiotisk mye penger for dem.

 

Se ellers i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=47135

 

Man kan spare penger ved å kjøpe i utlandet - sånn er det bare. Og brukt, ikke glem brukt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg sjekket litt opp om recurvebuer og 156 fot I sekundet er faktisk ikke så gærnt med 40 punds dravekt. Så en Predator med 60 pund oppgitt til 204 fot I sek. en annen plass.

Når det gjelder kvaliteten er jeg mer usikker. Disse buene ser ut til å være navnløse....71 grader nord er vel neppe merkenavnet...

 

MEN, de har jo Martin som er et høyt respektert buenavn. B.l.a. så jeg en Jaguar take down som jeg tror er ei temmelig god bue. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

156 fot I sekundet er faktisk ikke så gærnt med 40 punds dravekt

Nei, det kan være helt OK, både som bue målt, og som nok til å gjør en god jobb i et dyr.

 

Om det er "bra" eller "dårlig" kommer an på pilvekt og dralengde og andre ting. Å si at en bue skyter så og så fort er som å si at ei rifle har sånn og sånn utgangshastighet...

 

Jeg har skutt over 200fps med trebuer jeg har lagd på et par kvelder (de lever ikke lenge når de er så ekstreme), med strikkepinnepiler, og den recurven jeg bruker mest, sender 725grs piler i 160ish fps., men ei 300gr pil sikkert i 215-220fps...

For normale trebuer og "vanlige" (tunge) piler pleier en å gjette dravekta + 100 både for fps, og for lengde en kan skyte.

 

Begynner en å forske på temaet så finner en nok at buer skyter omtrent like fort enten de er bra eller ikke, og at hovedkvaliteten neppe er pilhastighet.

 

Compoundbuer er mere forutsigbare, for der oppgir man hastigheten ei bestemt pilvekt får med en gitt dralengde og dravekt på den buen. At mange tror at deres 50punds bue med 27" dralengde skyter det samme som oppgis som "AMO Speed" eller hva det er er en helt annen ting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At mange tror at deres 50punds bue med 27" dralengde skyter det samme som oppgis som "AMO Speed" eller hva det er er en helt annen ting.

 

K

 

En ganske vanlig misforståelse ja.... Ser enkelte på en del av de amerikanske forumene som oppgir fantasihastigheter på deres ganske ordinære rigger.

Med bua mi skrudd helt ned til 45 pund dravekt, skyter jeg 403 grains piler I gjennomsnittlig hastighet på 218 f.sek. ( krongrafmålt) Regner med at hastigheten kommer opp I ca 240 - 250 f.sek. ved maks DV. som er 60 pund. DL er 29'

IBO hastighet oppgitt på bua er 310.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye god info folkens!

 

Lurte litt selv på den 71 grader nord buen, og hvorfor den ikke hadde noen produsent.. Men den jaguar take down buen ser jeg har fått alt fra glitrende kommentarer, til at folk slakter den totalt. Er ikke rart man blir forvirret. Om ikke annet, så kan kanskje jaguaren være en billig løsning i første omgang?

 

-Skal sjekke ut de du skriver om M67. Takker og bukker:)

Link to comment
Share on other sites

Martin Jaguar er nok en helt grei bue - ikke noen "racer" muligens, og ikke ILF, så du er stuck med Martin-lemmene, men de er sikkert helt greie

Martin driver med compoundbuer, og slik Mathews også har et par recurve/langbuer, så "må" også de ha noen vanlige buer - tipper de er laget av noen helt andre. Det er iallefall Mathews sine.

 

Litt av poenget er mengden buer i markedet, og hvor mye de brukes. De typiske merkene og modellene som jeg nevnte over er noe man kan se på og prøve hos enhver bueklubb, noe ala Sauer 200STR og skytebaner. Det er hauger av dem og de virker, og markedet, en gjeng interesserte bueskyttere med kompetanse om hva de skal ha og til hvilken pris - kjøper helt enkelt ikke hverken drit eller for dyrt. Så en kan "snylte" på dette, og gjøre et trygt kjøp, og tom. ha en viss annenhåndsverdi, eller finne noe brukt.

Helt ukjente "råe" ting vet en lite om, og siden de ikke har noe kompetent marked, kan både pris og kvalitet være helt ut av proporsjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Glimrende! Tusen takk for utfyllende og bra svar.

 

Er noe sånn som dette bare ræl? http://buesport.com/products/recurve-hunter" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg kjøpte denne brukt som min første bue, og kan forsikre om at dette er leketøy og ikke egnet for annet enn litt blinkskyting på hytta... Som forhandleren av min Hoyt compund sa når jeg sa jeg hadde en Perfect Line recurve fra før; "That`s 1990 technology from China, stay away..." I forhold til pris så finnes det mye annet å finne der ute, heller en brukt kvalitet enn ny ubrukelig er da min mening hvis du skal satse på dette her.

Link to comment
Share on other sites

156 fot I sekundet er faktisk ikke så gærnt med 40 punds dravekt

Nei, det kan være helt OK, både som bue målt, og som nok til å gjør en god jobb i et dyr.

Ja,men er den hastigheten målt med 540 grains pil?

Så ihvertfall før at enkelte billigere fabrikanter benyttet litt andre pilvekter og dralengder enn AMO

Noe som overasket endel kjøpere når det kom og kronograferte buen hos oss!

Link to comment
Share on other sites

Sånn hvis vi får lov til å bevege oss smålig off topic...; Har lurt litt på det der med Martin Archery. Jeg var på nippet til å kjøpe en Exile før jeg pendla meg over på Hoyt. Ingen stor grunn til at det ble nettopp Hoyt, men grunnen til at jeg pendla meg vekk fra Martin Archery var at gjennom alt jeg har trålt på nett de siste månedene av buejakt-sider og buejakt-filmer\tv-programmer (det er MANGE...) så har INGEN nevnt eller brukt Martin Archery. Ser de reklamerer med å være de raskeste og mest presise buene i verden, men hvorfor bruker\sponses alle youtube og vimeoklippa bare av Matthews, Hoyt, Bowtech, Quest, Mission, PSE, osv da? Jeg ble iallefall usikker på kvaliteten på disse i og med ingen av dem jeg så klipp fra brukte Martin, og på forumet på bowhunting.com så ble de heller ikke nevnt med for store ord... Har INGEN erfaring med dem, så jeg klager ikke på Martin Archery. Sier bare at jeg personlig stilte spørmålstegn til disse, og valgte derfor heller et mye mer profilert merke.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig det ned Martin buene... De har vært på fremtog innen buesporten i mange år, men aldri slått skikkelig igjennom.

Noe av grunnen tror jeg rett og slett er at de ikke kommer med noe nytt og revolusjonerende innen buer. Jeg hadde aldri i verden bytta ut min daværende Hoyt bue jeg visste at jeg skøyt 298 serier med til en Martin bue som ikke lover noe ekstra, ikke har noe mere spesiellt ved seg og har færre folk som har virkelig peiling på. Det er kun en måte å bli fornøyd med en bue på og det er å teste den. Når de aller fleste selgere da anbefaler å teste f.eks en Hoyt eller Matthews bue først da så sier det seg selv hva man velger.

I mine øyne (som er en avdanket recurve konkurranseskytter) så er det idiotisk for en nybegynner å velge en bue som få kan hjelpe til med å justere inn riktig. Velg noe kjent i første omgang som de fleste vet noe om og du gjør deg selv en bjørnetjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg noe mer om recurvebuer, da jeg ikke har særlig peiling. Men jeg har gjort mye undersøkelser om compoundbuer og det er riktig at Martin har hatt en lavere profil enn mange av konkurentene. Men vi snakker om et firma som har produsert buer I 60 år, så jeg regner med at de har noe å fare med. Nâr det gjelder innovasjon, så må jeg påpeke at Martin har en del løsninger som er blitt kopiert av andre. Ta en kikk på Martin Onza 3, med bridge riser løsningen. Det er en risertype som er blitt brukt av både Hoyt og Mathews. Men det er en Martin oppfinning.

 

http://www.huntersfriend.com/2011_Marti ... t_bows.htm" target="_blank

 

Ellers så er det vel slik at de som skriker høyest blirt hørt. Og aggresiv markedsføring fører til økt salg, men det er ikke det samme som at man har de beste produktene.

Her er spesifikasjonene, legg merke til livstidsgarantien:

 

2012 MARTIN ONZA 3

BOW SPECIFICATIONS

IBO SPEED: 330-340 FPS

A2A LENGTH: 33.25"

BRACE HEIGHT: 7.25"

DRAW WEIGHTS: 40-70#

DRAW LENGTHS: 27.5-30.5"

BOW MASS: 4.0 LBS.

BOW FINISH: NEXT VISTA CAMO

ECCENTRICS: SLAVED DUAL (BINARY)

LET-OFF: 65-80%

WARRANTY: LIFETIME

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...