Jump to content

Bøylerifle 357mag


welrod

Recommended Posts

Har bestemt meg for å bruke nok en verdifull plass på våpenkortet på bøylerifle, har allerede en win 94 30-30. Denne gangen er det en 357mag som står for tur. Bruksområdet er småvilt og plinking.

 

Jeg ser følgende alternativer:

 

Winchester 1894. Ikke lenger i produksjon og frynsete rykte for funksjonering.

Marlin 1894 C.

Marlin 1894 Cowboy. Er det noen som vet forskjellen bortsettfra 8 kantet løp? Dyr i forhold 1894C....

Browning 1892. Browning kopi av 1892, ikke lenger i produksjon. Kanskje det beste alternativet?

Rossi 1892 kopi. Mener jeg har sett denne omtalt i Våpenjournalen for mange herrens år siden.

 

Har jeg oversett noen? Er det noen som har erfaringer/anbefalinger?

 

Er det noen som har erfaring med "scout" modifiseringer av overnevnte?

 

Welrod

Link to comment
Share on other sites

Har en Marlin 1894C som er et utrolig hendig våpen,

klart et av mine favorittvåpen.

Vel verd pengene.

Min har en rimelig Bushnell rødpunkt på toppen og det er latterlig enkelt å treffe hva enn det skal være på 100m. Å kunne plinke med rimelig .38 Special er også greit,

samtidig som det er morro med 11 skudd i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Rossi for noen år siden. Var av tvilsom kvalitet. Vil nevne noe: Skeiv belastning på låsene. Baksiktet sto helt på siden av løpet om jeg ville sikte midt på. Rufsete kammer. Generelt bløtt stål. En gang sprutet det ut deler under ladegrepet. Husker ikke mer i farten siden det er ca 15 år siden jeg hadde den. Men den var pen å se på.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Det heller mot Marlin, en Browning 1892 er ikke sålett å få tak i siden denne ble produsert i begrenset opplag for mange år siden. Synd winchester ikke reintroduserte denne selv......Jeg spør igjen er det noen som har erfaring med Marlin 1894 Cowboy kontra Marlin 1894 C? Kraftigere 8-kantet løp på Cowboy utgaven vil muligens gi mindre problem med varmskyting?

Link to comment
Share on other sites

Blir vel muligens bannet for det her... men siden det ikke er noen som har forslag, sjekk ut:

 

http://www.marlinowners.com/forums/index.php

 

Her finner du det meste om Marlin.

 

Slik jeg har forstått det så er Marlin 1894 Cowboy designet spesielt med tanke på Cowboy Action Shooting. Ikke at jeg har noen erfaring med det, men de sier at denne type sportskyting krever maks ytelse av våpene. Dog skulle man tro at denne Marlin modellen tåler en del :D

Link to comment
Share on other sites

Blir vel muligens bannet for det her... men siden det ikke er noen som har forslag, sjekk ut:

 

http://www.marlinowners.com/forums/index.php

 

Her finner du det meste om Marlin.

 

Takk for tipset. Ble litt klokere! :D Blir nok en standar 1894C på meg. Billigere og enklere å få tak i Norge. Selv om 8 kantet løp er stilig......

 

Er det noen som har prøvd scout sikter her? Reint estetisk ser det bra ut på en bøylerifle, men fungerer det i praksis?

 

Har idag en Leupold 2.5 Compact på min Winchester 1894 som jeg muligens flytter over til Marling 357mag hvis jeg da ikke går for Scout prinsippet. Er meget fornøyd med Compact siktet til skogsbruk, selv om fast forstørrelse sees som bakstreversk av mange. Stort mer kompakt sikte for du det ikke! Med Leverevolution i 30-30 har rekkevidden på 30-30 økt og jeg har merket behovet for å oppgradere optikken litt(sansynlivis Leupold 1.5-5 Varix3).

 

Er det noen som har montert lyddemper på ei 357mag rifle? Spesielt ved plinking (på sikkert sted) hadde det vært fint selv for å ikke uroe naboer og annet turfolk unødvendig. Selv om ikke akkurat lyddemper hører hjemme på en bøylerifle........

 

 

Welrod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...