Jump to content

Hva skal jeg kjøpe av rifle?


Torhaavard

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter ei rifle av den litt billige typen. Jeg har lite erfaring ang jaktrifle derfor spør jeg dere.

 

Jeg har tenkt meg litt jakt på gås\and, men også en rev i ny å ne samt stor fugl. Det er vel å foretrekke med lyddemper samt en ok kikkert. Hva vil dere anbefale av kal og modell til dette? Pris ca 6-8 tusen.

 

Takker for alle innspill:)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

hvis du søker litt på forumet så er dette diskutert flere ganger.

 

Men her har du et kurrant alternativt http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/riflepakker/vanguard-synthetic-223-rem-pakke-1054000

 

Ville gått for noe i kaliberene 222, 22-250, 223, greie småvilt kalibere du kan banke ned alt fra trost til rådyr med.

 

223, er vell den der du får tak i billigs og mest ferdig rulla skudd.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Veldig mye fint i de tidligere trådene, men mye av linkene til våpenforslag er uttatert.

Setter pris på linker til spesefikke forslag til kjøp, både separate deler og evt pakker med våpen, kikkert og demper.

 

Har sett på pakken til XXL på Weatherby, men dette kjenner jeg ikke til og vet ikke hvor bra kvaliteten er. Jeg trenger ingen High End våpen, så så lenge det funker ok, så holder det sikkert.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Er ikke et år siden jeg lurte på akkurat det samme (prøven i april), så nå kan jeg jo svare etter beste evne selv! :smile:

Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Howa 1500 Hogue med Viking demper, og kjøpte meg en OXO Bison 2,5-12x50 til 1399,- og satt oppå. En relativt veldig billig rigg som jeg føler jeg vil komme langt med og ER veldig veldig fornøyd med! Siden det er første våpenet ditt bør du kanskje velge mellom de tre mest vanlige kaliberene 6,5x55 / .308w / .30-06, både pga. pris og tilgjengelighet på ammo og bruksområde (les; de kan alle egentlig brukes til alt, og de er listet opp kronologisk etter størrelse og rekyl).

 

Fakta er at det skal ekstremt mye til for at du skal bli misfornøyd med rifla uansett. Det blir omtrent som at alle mener de valgte den beste valpen i kassen hvis du catcher driften min? De fleste rifler treffer snusboksen og godt under med endel trening på avtrekk (skyt mye og bli kvitt skuddredselen, gjerne med salong). Jeg vil personlig anbefale lyddemper uansett hvilke rifle du kjøper pga. massiv reduksjon av rekyld og lyd (går greit uten hørselvern på jakt), og dermed sier det seg egentlig selv at en pakke, enten privat eller hos forhandler er det beste alternativet. Har hørt veldig mye bra om Weatherby Vanguard pakkene til xxl'n, der noen av de faktisk kommer med Zeiss kikkert! Ellers er Howa 1500 kjent for presisjon og driftsikkerhet, omtrent det samme gjelder Remington 700 (noen liker de ikke, men det er en av de mest solgte riflene i verden). Du BØR uansett sjekke ut pakkene til jaktdepotet (har bare finn.no konto).. Nå er jeg veldig partisk ettersom jeg har en slik Howa 1500 Hogue, men den stokken er helt fantastisk! Gummi-feelingen sitter godt i hende uansett vær, du slipper kald og hard plastikk, og de har en litt kjukkere pipeprofil som jeg har hørt gir en anelse bedre presisjon. Kjemperifle til kanonpris!

 

Nå banner jeg i kirken her; men jeg må nesten nevne dette med kikkerter..... Folk gikk rundt og fortalte meg at "du må bruke minst like mye på kikkertsikte som på rifla!", og gjør du det på førsteriggen din er du dum eller har en rik pappa. Dette er veldig viktig, ikke kjøp de billigste for de fleste er så dårlig kvalitet at retikkelet/trådkorset kan løsne og gi deg skivebom og vel så det(!), men en kikkert til rundt 3k er MER enn god nok. Det du betaler for på disse ekstremt dyre kikkertene (10.000 +) er klarhet i linsa, noe du må være optiker for å se nevneværdig forskjell på I DAGSLYS! Disse kikkertene kan kanskje gi deg en halvtime ekstra jakt på kveldingen, men missforstå meg rett::: Du treffer ikke hjorten eller gåsa bedre med en super Swarovski til 17.000! Og det samme gjelder rifler. Alle, meg selv inkludert, ønsker seg en strøken Sauer med kikkert oppunder "bra bruktbil" prisen, men du knerter hjorten like fint med en Vanguard til 4.000, og det er sannheten alle nybegynnere (igjen, meg selv inkludert) burde få høre.

 

Helt til slutt vil jeg bare oppfordre deg til å ta en tur innom endel våpenforetninger og løft litt på og kjenn hvordan riflene passer deg. Det er litt "ekkelt" til å begynne med, men etterhvert blir det som å prøve en genser hos H&M, og alle våpenforetninger er interressert i å vise deg og hjelpe deg mest mulig. Du forplikter deg ikke til noe om du ser på den hos en forhandler og kjøper den privat. Dessuten må jeg nesten si at jeg er superfornøyd med .308w. Fin rekyl med demper, bra annslagsenergi, presis og relativt billig. Leste nettopp en lengre artikkel i et jaktblad om en som skjøt kråker og ALT med .308, så ikke hør på disse som sier at det er altfor stort osvosv. Den, og 6,5 /.30-06, er folkepatroner som kan brukes til det meste, skjønt det skal sies at sistnevnte er bittelitt hardere enn .308'n... Kos deg uansett hva du kjøper og skyt så mye som mulig! Det er det eneste som hjelper nevneverdig på presisjonen din!:) Også er det jævlig arti da!

 

 

Dæven, ble revet litt med der jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hvis rådyr er største viltet, og behover videre er prikkskyting på småvilt, ville jeg uten tvil gått for denne her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33489777

 

Kanskje ikke verdens vakreste med magasinet som stikker ut ned forbi stokken, men disse riflene var kjent for utmerket funksjonering og 222 Rem er likedan kjent for super presisjon.

Denne hadde jeg ikke tvilt et øyeblikk på å kjøpe (med forbehold om at den er i god stand naturligvis)

 

Får jeg solgt hagla mi har jeg faktisk en slik Brno Fox i 222 Rem på ønskelista med tanke på gåsejakt på Smøla og revejakt på åta :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis rådyr er største viltet, og behover videre er prikkskyting på småvilt, ville jeg uten tvil gått for denne her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33489777" target="_blank" target="_blank

 

Kanskje ikke verdens vakreste med magasinet som stikker ut ned forbi stokken, men disse riflene var kjent for utmerket funksjonering og 222 Rem er likedan kjent for super presisjon.

Denne hadde jeg ikke tvilt et øyeblikk på å kjøpe (med forbehold om at den er i god stand naturligvis)

 

Får jeg solgt hagla mi har jeg faktisk en slik Brno Fox i 222 Rem på ønskelista med tanke på gåsejakt på Smøla og revejakt på åta :D

 

Har en slik selv, og jeg kan jo si litt om erfaringene med den.

 

Hendig og nett børse med "riktig" låskasse til kaliberet. En standard .308 føles som en kanon i forhold. Det er for øvrig forgjengeren til CZ527, som jeg også ville tatt en nærmere titt på. Med kikkert blir nok en slik litt over 8 000,-, men om man kommer over en brukt, løp og kjøp. Flotte småviltrifler. Fås for øvrig med ulike typer stokk. Det er ellers egen tråd her på forumet:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940&hilit=fox+cz527+info

 

Den jeg har, har jeg veid til 3,4 kg med 10 cm kappet løp, Hausken mini lyddemper, Sightron 4-16x42 og montasjer. Mulig vekten er feil, for den veier 2,8 kg ren på digital fiskevekt. I følge papirene skal den veie 2,6. Og min har i tillegg kappet løp. Burde vel ikke veid mer enn 2,5 kg da...

 

Har hatt min i to og et halvt år. Er stort sett kjempefornøyd. Det er en presis og artig liten rifle. Stokken er ikke så mye å skryte av egentlig. På min vrir fremstokken seg litt, slik at jeg har måttet pusse løpskanalen.

 

Et par andre småting som ikke nødvendigvis har noe å si: Sluttstykkegangen er ikke mye å skryte av. Det er ikke veldig glatt for å si det sånn. Men det er en vanesak. Avtrekket vet jeg en del ikke liker. Det er to avtrekkere, hvor bakre er snellert. Med den trekker man opp slik at man får lettere avtrekk. Det går fra fem (!) kg til ca ett. Man kan justere krypet med en liten skrue mellom avtrekkerne. Det er et fint system til baneskyting i hvert fall. Umulig å nappe skuddet...

 

Det er ellers en utrolig presis rifle. Jeg har blitt bortskjemt og er misfornøyd med samlinger over 10 - 12 mm. Ikke ofte jeg kommer under, men føler at dagen på skytebanen er halvveis mislykket om jeg bare får til 15 - 20 mm i hvert fall. Pers er 6 mm med hjemmelaget ammo.

 

Konklusjonen for meg på de par årene jeg har hatt den er at det er en liten favoritt. Den er alltid i ryggsekken på jakt, og jeg får til bra samlinger med nesten hva som helst av mat. Den liker ikke kuler fra ca 55 grs om det er boattail bakpart. Vanlig flatbasekuler går greit. Går høggende bra med 30 - 50 grs.

 

Litt grov finish, men det er da et bruksjern! Er usikker på når de ble produsert, men jeg vet mange er fra 1980-tallet. Min heter for øvrig Brno Fox II og er fra 1989. Riflestigningen er etter hva jeg vet 1:14.

 

Med andre ord er det en rifle full av sjarm og små lyter! :wink:

 

Har hørt at Sako Vixen er dronninga blant småviltrifler. Brno Fox er vel prinsessa det... :)

Link to comment
Share on other sites

Artig med den oppsummeringa ko-stens :)

Understreker bare intrykket jeg har fått av denne lille "prinsessa", og den står hermed fortsatt øverst på ønskelista!

(så var det å få solgt hagla da og rydde plass på den forbanna 6-våpen lista :evil: )

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jo brukt opp kvoten min her, men leser jeg trådestarter rett er han ganske ny i gamet, og det er derfor jeg personlig vil anbefale .308, eller i hvertfall 6,5x55. Det er én riktig bekjentskap så er han (du) i hjorte/elg modus, og da er det ekstremt dumt å ha kjøpt .223 (billigere og lettere å få tak i enn .222?)! ER det første rifla; gå for 6,5 eller .308 og ha muligheten til alt norsk vilt.(P.S. Bruk buttere helmantel kuler på mindre vilt som gås med større kaliber.)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal han kjøpe ei storviltrifle når han skal jakte småvilt i ny og ne? Det blir som å kjøpe en stor SUV til butikkturen en gang i uka :wink:

 

Nei .223 rem om han skal kjøpe nytt. Vil også si det om han skal handle brukt pga ammo priser. Men mye billige og gode våpen i .222 rem på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill. 308 frister det også, men har som sagt ingen planer om jakt på større en rådyr, om det blir snakk om hjort\elg\reinsdyr blir det nytt innkjøp.

 

tror 223 er et passe kaliber og kommer nok til å gå for dette om det blir handel nå.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

bare husk at ferdigsmell i 223 er lynraske skudd, og som en anne bruker ehr på kammere tidligere har bildedokumentert, den kan ha en lei effekt på småvilt ( vrenge dem ) ........

 

Ellers er jeg i samme situasjon selv, og har egentlig falt ned på 6,5x55 selv, skal funke godt på alt

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jo brukt opp kvoten min her, men leser jeg trådestarter rett er han ganske ny i gamet, og det er derfor jeg personlig vil anbefale .308, eller i hvertfall 6,5x55. Det er én riktig bekjentskap så er han (du) i hjorte/elg modus, og da er det ekstremt dumt å ha kjøpt .223 (billigere og lettere å få tak i enn .222?)! ER det første rifla; gå for 6,5 eller .308 og ha muligheten til alt norsk vilt.(P.S. Bruk buttere helmantel kuler på mindre vilt som gås med større kaliber.)

Som Mas-36 sier, så er ikke elg-veltere det beste alternativet når trådstarter presiserer at han skal bruke rifla til småvilt. Det er nettopp denne fella mange nybegynnere går i når de skal kjøpe seg førsterifla. De presiserer småvilt og spør om råd til rifle, så kommer det en erfaren(ikke i ditt tilfelle) besserwisser med elg på menyen og sier at .308/30-06 passer til alt. Og så sitter man der med ei rifle som passer seg til alt untatt det man ønsker å jakte på.

Og å bruke pris på ammo som et argument for 6.5/.308/30-06 fremfor .223 blir litt merkelig etter min mening.

 

Så som deg vil jeg ytre en personlig mening om valg av kaliber, så kan du jo argumentere mot det om du ønsker.

 

Jeg personlig vil anbefale å kjøpe ei rifle i .223, da det nå er et bedre utvalg i ferdigknall og selvfølgelig er et topp kaliber for småvilt. Jeg kan ikke si noe om .222, men de som har brukt det snakker jo bare varmt om dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...