Jump to content

Hjemmelading - feilet


pannelars

Recommended Posts

Har klart det utrolige å få festet en kulei løpet på min CZ. Vet ike hvordan jeg har fått til dette, men noen som har tips til hvordan jeg kan få ut kula? Den ligger ca 1 cm inn, men sitter godt fast det litte jeg har tørt å prøve å presse.

 

Har helt oppi mye olje i løpet nå og håper dette mulig kan hjelpe.

 

Noen andre tips til hvordan jeg får ut denne uten å ødelegge løpet?

Link to comment
Share on other sites

JEG vil skutt den ut. JEG hadde puttet i ei hylse med hette og passe mengde krutt av et eller annet slag og skutt den ut. Om du skulle prøvde dette så ville JEG sørget for at det er så lite olje som mulig inne der etter forsøkene på å få den ut pa annet vis. Jeg skjøt ut ei kule som hadde satt seg i løpet ved litt sub forsking her en dag. Ikke noe problem. Nå er dette hva JEG ville gjort og det er sikkert mange som ikke er enig i det av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Bank den ut samme vei som du skyter.

Pussestokk funker bra. Bruk litt tape på stokken slik at den ikke kaker i løpet.

 

Så det er ikke farlig å ta i litt her?

 

Å banke den ut samme vei som jeg skyter vil si at jeg skal banke den gjennom hele løpet omtrent altså...

Link to comment
Share on other sites

Det blir mye kakking om den skal ut samme veien som man skyter. Tror jammen jeg ville prøvd å kakke den bakover igjen jeg. Om du har en pussestokk som er hul i enden, altså har innvendige gjenger, går den sikkert ned på kulespissen. Da har du også styring på stokken. Et godt rapp med en hammer, så burde den da løsne. Hvordan fikk du den såpass fast da?

 

Edit: Hør først med børsemaker... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bank den ut den veien det er lettest å komme til..

Jeg har satt fast noen kuler i løpet på 686'n min etterhvert, og banker de tilbake igjen ganske lett. Men det er nå blykuler da...

Jeg har også brukt patron med kun krutt og hette og skutt ut et par med det, men det er mye mer styr :)

Det er det JEG har gjort, om du vurderer det sikkert nok til at du vil gjøre det samme er opp til deg..

Link to comment
Share on other sites

Burde ligget verktøy for sånt på alle pistolbaner...

Ordnes enkelt med ei messingstang og en passe dose vold.

 

For ferdigvare: http://www.brownells.com/.aspx/pid=1251/Product/SQUIB-ROD

 

 

Som overivrig og fersk hjemmelader for en del år siden klarte jeg kunststykket selv med å få en del patroner uten krutt (ny, dårlig del på et kruttmål, og ikke 100% kontroll). Men, en lekse rikere etter å måtte stake ut ca 40 kuler av en batch på 1000 patroner.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte den ut om du vet hva du gjør. Siden du spør, antar jeg at du heller bør slå den ut. såsant du sikrer deg mot at pussestanga skraper borti løpsveggen er dette helt udramatisk. Et skudd er en mye større påkjenning, og vel innenfor hva løpet er konstruert for. Er du ekstra bekymret for å komme borti veggen, får du en hyggelig dreier eller metallarbeider til å skaffe deg en messingstang såvidt smalere enn kaliberet. Da har du et spesialverktøy til neste gang. Lader du, har det en tendens til å bli en neste gang..

 

Feilfri er bare den som ikke gjør noe :D

 

LYKKE TIL!

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Du slipper ikke så lett unna! Du skal fortelle hvilken metode og verktøy du brukte, og hvilken retning du banket. :wink:

 

Hehe! Dere skal få svar ja:

 

Banket den ut med en pussestang jeg hadde som passet perfekt på tuppen av kulen. Som dere skjønner banket jeg den ut motsatt vei av hva jeg skyter. Etter noen få bank skle den ut uten noe store problemer. Ingen merker eller skader på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått ut kula di. Men et tips til andre, hvis de skulle sette fast ei kule i løpet. Tenker da spessielt på kal. 9mm og oppover. I velsorterte byggevarehus/trelasthandlere og blandt listverket, finnes også "rundpinner" (i lange lengder) og med forskjellige diametere. (Eks. gardinstang, i lange lengder) Finner dere det (i mindre dim. enn løpet), spør så om å få kappe av ønsket lengde. Så har dere en rundpinne (av tre), til å banke ut kuler.

 

Da jeg tidligere ladde mye, hendt det at en patron ikke fikk en patron uten krutt og kula satt så i løpet. Har skjedd med både pistoler og revolvere.

 

Men jeg har ikke hatt behov for "utbanking" av kuler, i mindre diametere enn kal. 9mm/38 cal. (og kun blykuler), så jeg vet ikke om det finnes rundpinner i eks. 5mm. Hvis ikke, må en jo som tidligere nevnt ofre en pussestokk i messing/aluminium, for små dimensjoner. Ellers så går det jo ann å lage en rundpinne (i ønsket dim.), hvis en har eget sag og en høvel.

 

På revolvere må en av praktiske grunner banke kulen tilbake og jeg tror ikke det har noen betydning hvilke vei en banker ut kulen. Har ikke opservert skadde bommer og heller ikke merket noe på pressisjonen. Mulig en børsemaker har synspunkter på det. Ellers ville jeg benyttet kortest veg (ved utbanking) og det som var mest praktisk.

 

Slike rundpinner jeg har nevnt, er også benyttet for "sløgging" av løpsdiameter. Og på revolver, har jeg da banket kulen hele veien igjennom løpet.

 

NB! Var innom Bauhaus på ettermidagen i dag og så også noe "alla" runde blomsterpinner med diametere ned til ca. 5 - 6mm. Hadde ikke med skyvelær. Så ut som hardved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...