Jump to content

686 E Sporting


skrufff

Recommended Posts

Den ene kjøpte jeg brukt får endel år tilbake, også brukte jeg den utrolig mye på bane. Så ble den byttet ut med en 682, som får å være helt ærlig ikke syns var verdt så mye mer en 686. Skøt hverken dårligere eller bedre. Syns dem var ganske lik å skyte med. Så kjøpte jeg en i høst får å ha under jakta, var plutselig uten hagle. Var et litt spontan kjøp. Den jeg kjøpte i høst solgte jeg til en 16 åring som hadde lyst på ordentlig hagle å skyte med. Den skøt jeg bare rundt 300 skudd med. Den ble solgt for jeg skal ha Beretta A400 på jakt og en Beretta DT på bane :winke1: Syns den er litt dyr å bare ha stående, vis den ikke blir mye brukt. Får det er ei hagle som fortjener å bli skutt med :P Den er kanskje litt tung på jakt, men det har ikke plagd meg, da jeg aldri har hatt sansen får lettvektere. Eneste minuset er at stokkoljen er veldig tynn :? Så anbefaler deg å olje kolben. Jeg pussa ned kolben på min første å la litt mørkere olje, det ble utrolig fint. Fikk fram mye mer mønster i treverket :P

Link to comment
Share on other sites

Fikk tips. men, er ikke helt klok på tipsa...

 

1.alltid rein og smurt

2.forsiktig med justerbar anordning for kolbekam. Svak løsning

3.Ut og inn med choker ofte. Ca 500-1000 skudd, eller min 5x pr år.

4.kjøp 1000 smergelpapir og gå over alle metalldeler et par x i året så ikke grader og dårlige overflater ødelegger

5.ta ut ejektorer og trimm disse så de går lett og ledig uten fjærer montert. Bruk tusj for å merke å se hvor den evt tar + 1000 papir

6.Personlig preferanse: Klipp ejektorfjærer, så den blir lettere å åpne/lukke.

7.Test choker for skuddbilder og trangboring. Svært ujevnt fra Beretta. Du kan feks ha en 1/4 choke som skyter 3/4.... Ikke bra. Men, test!

Link to comment
Share on other sites

1. Alltid en fordel selvfølgelig, men man trenger ikke være helt anal ang puss. Nytt fett (ofte) på glideflater / hengslebolter er lurt.

2. Juster så den passer deg og du er ferdig, ingen grunn til å skru mye på denne.

3. Chokene bør ut ganske ofte for rens, bruk et godt fett ved montering. Briley har et syntetfett som fungerer knall.

4. Nja, ikke noe som jeg hadde gjort. Tviler på at du får noen grader ved riktig renhold og godt fett.

5. Samme som over, gjør rent og smør opp. Holder lenge med en gang i året om du ikke skyter ekstremt mye.

6. Har ingen erfaring med det, men ville generelt sett vært veldig forsiktig med klipping av fjærer. Ejektorer kan være "følsomme".

7. Det er alltid lurt å se hva slags skuddbilde de forskjellige chokene gir med forskjellige patroner. Din hagle/choker med dine patroner setter fasiten, du må teste selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har skrudd på Beretta, men mener du bare klemmer ejektoren delvis ned og samtidig vrir den ut av sporet. Hvis du ser på løpsbunten fra siden samtidig som du presser ejektoren ned så ser du når du må vri. Litt trangt og klundrete er det, og du har en fjær under press som vil ut. :wink: Kan være greit med briller sånn for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jepp, har bra erfaring med dem. Men vær litt obs på at de er noe trangere i forhold til kortchokene som følger med 686`en ;)

De gir et veldig godt skuddbildet, er greie å holde rene og koster faktisk mindre en Berettachokene! Har flere slike choker til min 686, og har ikke angret et sekund på innkjøpet=))

 

 

Mulig noen andre har erfaring med dem også ? ??

Link to comment
Share on other sites

Ja, chokene har noe å si også på vanlig jegertrap. Man skyter duene på litt avstand på trapen også, og man vil jo gjerne ha best mulig sverm. Nå er ikke jeg noen trapskytter, men liker meg bedre på leriduesti og sporting-grenene:)

 

Hvis jeg skulle ha kjøpt choke til å bare bruke på trapen, måtte det har blitt enten:

Imp Cyl (.010) eller Lt Mode (.015). Her er Imp Cyl en trang 4`er mens Lt mode en trang 3`er i forhold til kortchokene i 686`en ! =)

 

Jeg bruker selv imp Cyl (.010) de gangene jeg skyter trap, og den fungerer bra !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Woofer:Hva forskjellen er på 686 og 686s vet jeg ikke. Kan jo høre med Jakt og friluft.

Om Beretta 686 er bra til leirduer og jakt? JA!

Svært gode hagler som tåler tusner av skudd uten slark og tullball.

Er vel haglenes svar på Hilux (ref Top Gear).

Aldri sett så billige Berettar i butikk før. Bare å gi gass, de blir sikkert dyrere igjen.

Hagle for livet.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...