Jump to content

Trening med unghund


jjrckd

Recommended Posts

Har en TJT på drøye 5 mnd som sliter med mye overskuddsenergi. Dette får utslag i at den plager vettet av gamlebikkja, loser på alt som rører seg når vi går tur og at den på ekstra ille dager slår over i los på tur uten at det er noen åpenbar grunn til dette. Vurderer derfor å begynne med å ta den med på litt lengre joggeturer slik at den muligens kan få utløp for noen frustrasjoner. Samboeren har ved anledninger hatt den med på rolige joggeturer på opptil 3km uten at dette har hjulpet det minste så vi snakker om turer på rundt 10km. Vet at dette strengt tatt ikke er helt i tråd med hva som anbefales for så unge hunder men kan ikke skjønne at det skal være spesielt bra å fortsette "as is" heller. Vet selvfølgelig at når man først begynner med trening så er det bare å fortsette da bikkja fort får abstinenser hvis treningen opphører brått men dette er jo kun et spørsmål om dosering av treningsmengde.

 

Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Slit den ut mentalt i stede for å ta den på en joggetur.

 

F.eks vis/la bikkja lukte på en pølsebit/hanske/ball/harelabb, hva enn det måtte være, sett så bikkja inn i et annet rom/bilen mens du "lager spor" av den tingen du vil at den skal finne. Gå så tilbake til bikkja å sett den på sporet.Om du gjør det ute eller inne spille egentlig ikke så stor rolle, men jo flere inntrykk den får av hele opplevelsen, jo mer mentalt utslitt vil den bli.

Grunndressur er også en annen måte å slite ut bikkja på.

 

Har selv en Gordon setter og en engelsk cocker spaniel i hus, som begge er vant til jaktturer titt og ofte, som blir mye mer sliten og mye roligere i hus dersom jeg gjør noen av de ovennente tingene enn om jeg tar de med på en vanlig tur/joggetur.

Kan forøvrig nevne at jeg bruker å trene agility med gordon settern også noe den både syns er gøy og slitsomt :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slit den ut mentalt i stede for å ta den på en joggetur.

Spot on :)

 

Man skal ikke ta mange joggeturene før bikkja er 10 ganger sprekere enn det man selv er og da hjelper jogginga lite!

Nå begynner snøen snart å forsvinne så da kan man evt gå noen blodspor også slik at de får brukt hjernen.

Lydighetstrening er ett manglende kapittel på mange norske TJT så det kan med hell trenes endel.

Når man ser de virkelig gjennomarbeidede TJT fra f.eks Skåne eller Tyskland så skjønner man hva man kan få ut av en slik rase.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er helt klart grunndresur og andre aktiviteter som er løsningen for din TJT,ikke å prøve å slite den ut fysisk for at den skal være rolig.

Det er meget viktig å vise en slik hund at det er du som bestemmer når det skal være akivitet og når den skal være rolig.

Du må feks. ikke la den herje fritt med din andre hund,jeg har selvfølgelig latt mine terriere valper leke med de andre hundene men har nulltoleranse når det går over til å feks henge i strupen på de voksne hundene.

For dette resulterer enten i at valpen til slutt går på en riktig smell,eller den tror at det er slik den kan herje med alt og alle.

Losing i bånd uten at det er på helt ferske spor er bare en dressur sak.

 

Lykke til videre med TJT din.

Link to comment
Share on other sites

Har gått noe blodspor med godt resultat på selve sporingsdelen (siste spor var 200m med fire innlagte 90 gradere og to opphold). Har ikke så gode erfaringer med tiden etter dette da bikkja oppfører seg som om den er på speed resten av dagen... Samme erfaring med spor/aktiviteter innendørs. Bikkja får "låsing" på det vi driver med og melder seg helt ut i forhold til alle former for kommunikasjon utover det å lage spetakkel når aktiviteten opphører. Prøver med godbiter (kalkunpølse i terninger) for å skifte fokus men dette er faktisk i disse sammenhengene helt uinteressant sånn rent bortsett fra at det går ned mens spetakkelet pågår.

 

Kan og må bli bedre med grunndressuren, gjør strengt tatt en dårlig jobb her. Sliter litt med motivasjonen når jeg ikke klarer å "komme igjennom" og oppnå nødvendig kontakt. Mildt sagt litt utfordrende når hverken ros eller ris til tider ikke virker. Gamlebikkja (Engelsk Staff) er 100% på lydighet så jeg mener og tro at jeg kjenner grunnprinsippene for dressur uten at dette hjelper meg nevneverdig. Har dog ikke gitt opp og har for første gang meldt meg på valpekurs.

 

Er vel strengt tatt ute etter en måte å få bikkja i en sinnstilstand hvor den er mottakelig for input. Tenkte at dette muligens lar seg gjøre ved at jeg i kombinasjon med foreslåtte aktiviteter øker treningsmengden til mer enn bare gåturer slik at bikkja får muligheten til å produsere endorfiner på andre måter enn ugagn men er litt bekymret for langtidsvirkningene for en såpass ung hund.

Link to comment
Share on other sites

Støtter forslaget om mental trening her, skal begrunne det.

 

Men først det om losingen. Min hund loset også på alt mellom himmel og jord helt umotivert ved 5 månenders alder, fra 10 måneder begynte den å bli mer målrettet på losingen. Tror at det er en viktig prosess i læringen til hunden. Det å få mye erfaring ved å prøve og feile på fot.

 

Min hund (PBGV) er nå i en fase hvor den kan bli litt full av påfunn hvis den ikke får nok stimulans, men jogging er for meg ingen løsning. Bikja er er sprekere enn som så. Når hun er ute etter rådyr kan hun fint ta en tur på 14 - 18 km med et snitt på 7 - 8 km/t. Da er hun sliten. Både pga av bruk av snute, hjerne, ulendt terreng osv.

 

Hvis jeg går på ski med henne oppnår jeg ikke det samme, selv med ganske lang skitur. Det å bare løpe, løpe, løpe på jevnt underlag gir nok ikke nok. Både fordi bikja er langt sprekere enn meg, og fordi det kun stimulerer fysisk. Opplever en mye mer tilfreds hun når den går en lengre tur i rolig tempo hvor den får lov til å snuse utforske mye, hvor jeg legger inn dressurtrening, dekk, sitt, kom, bli liggende, hopp, kryp osv. Det stimulerer hele hunden. Hvis den i tillegg får lov til å leke litt med en "fetter" (min kones, søsters, hund) så sover den lykkelig hele kvelden + natten og må nødes ut ved halv ni tiden på morgenen for en rask tissing.

 

ikke enten eller, men litt av alt, er mitt tips. Uten at jeg på noen som helst måte skal hevde å være en autoritet ellr ekspert på området :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke trene noe man kan bruke den tyske jaktterriern til senere (blodspor)

Ser ikke noe negativt i positiv trening av hund,men stiller meg ganske så kritisk til en god del av "go`bitmetodene"

som anbefales i endel av de bøkene Canis selger! Sikkert fine til selskapshunder,men veldig ofte så trengs det litt hardere "lut"

når man skal få ting til å sitte 100% på noe av det hardeste man finner innen jakthundraser!

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe negativt i positiv trening av hund,men stiller meg ganske så kritisk til en god del av "go`bitmetodene"

som anbefales i endel av de bøkene Canis selger! Sikkert fine til selskapshunder,men veldig ofte så trengs det litt hardere "lut"

når man skal få ting til å sitte 100% på noe av det hardeste man finner innen jakthundraser!

 

Hehe.. Enig med deg der gitt. Har aldri helt forstått at dette med "100% positiv dressur", er jo ganske så i strid med hvordan hundene kommuniserer seg i mellom og skulle tro at hundene kan mer om emnet enn hva en fyr med en "klikker" gjør. Hadde stor suksess med dressur av Staffen hvor jeg brukte ros/ris kombinert med konsekvente tilbakemeldinger (aldri lov til å tigge, aldri lov til å trekke i båndet,etc). Utfordringen med TJTen er jo at den ikke bryr seg noe særlig om ris. Tror nesten jeg må overse den når den slår over i faenskapmodus i en stund til og håpe på at den blir litt mer mottakelig etterhvert som den blir litt eldre :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

http://www.canis.no/nettbutikk/produktp ... id=250&s=4

 

Kjøp to Konger i ulik storleik.

Fyll inni med litt tubeost, pølse eller liknande. Plasser Kongen i frysen og gi hunden den.

 

Gratis er det å gøyme noko godt for så å la hunden søke det opp.

Start lett med noko som har kraftig lukt, - fårepølse,

for så gradvis går over til la oss sei pannekake utan flesk med vidare.

Undersøk kva hunden likar best.

Gå frå lett gøymestad over til vansklegare.

Gjer berre eit moment vansklegare i gongen.

 

Sjå elles:

http://www.fjellanger.net/index.php?opt ... 28〈=nb

om klikkertrening for den som er interessert.

Det er svært spennande og gir utruleg resultat å jobba med dyr ut frå desse metodane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...