Jump to content

Teleskopdemper til tykk pipe?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Har en 70cm 21mm sauer pipe som jeg ønsker å ha en lyddemper på. Dette er i hovedsak banepipa mi(ikke DFS), så målet er å få mindre rekyl(for spotting), litt enklere våpen å håndtere og mindre smell(rekyldemper er vurdert men av hensyn til andre skyttere tror jeg at jeg drøyer dette).

Opprinnelig hadde jeg tenkt å gå for Sonic 45 og kappe løpet 13-15cm men etter litt måling er pipa alt for tykk i området hvor bakstykket på demperen da vil ligge så det lar seg ikke gjøre.

Så er spørsmålet:

Finnes det andre teleskopdempere som takler tykke løp?

 

Andre alternativ jeg har er å få kappet løpet så mye som jeg vil og sette på en demper som ikke bygger bakover i det hele tatt men da mister jeg litt gevinsten av å få et litt kortere våpen da en slik demper vil være ganske lang for å ha noe god funksjon.

Noen erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg målte på løpet mitt med Sonic 45. Jeg ser at løpet er 21,8 mm ved gjengene og 22,5 mm bak demperen når den er skrudd på.

Demperen ser ut til å ta max 22,6 mm, så en eventuell annen demper må være dimensjonert for større løp enn dette om ikke Sonic 45 passer.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt men det skjærer i hjertet å dreie ned løpet på den måten. Gjør sikkert ingenting men, vet ikke helt. Blir det ikke stygt? Skulle det vise seg at det ingen dempere "passer" uten at børsa blir enda lengre enn den allerede er, venter jeg glatt med hele prosjektet til jeg kjøper et tynnere løp og beholder "kanonløpet" som det er.

 

Fant litt dokumentasjon på den finske BR Reflex siden(tror jeg) angående tykkelse osv og der står det maks 22mm 30mm fra pipemunning.

Link to comment
Share on other sites

Evt dreie ned løpet litt der hvor demperen vil dekke løpet.

En kompis av meg gjorde nettopp det med ett sauerløp som ble kappet.

Fungerer meget bra.

 

Så bra! Tenkte å gjøre akuratt det samme. Hvorfor?

 

- Ved å kjøpe en demper med bakkammer som takler større løpsdiameter, må dette volumet tas fra et sted, dvs demperen. Mindre volum i demperen = mindre støyreduksjon.

- Slipper å kjøpe en dyrere demper

- Ved å dreie ned de siste 8 cm av løpet fra eksempelvis 20 til 15 mm diameter, så reduserer det løpsvolumet med 1.22 cm3 = ca 10 gram lettere løp :) Det er nesten en tredjedel av en modul på en standard A-tec demper

Link to comment
Share on other sites

Sendte epost til Hausken og fikk svar 45 min senere om at åpningen i bakkant på en Hausken Std er 23mm og da har jeg faktisk såpass mye å gå på at jeg med god margin kan kutte ned til den lengden jeg tenkte på rundt 15cm. Akkurat hvilken lengde jeg havner på vet jeg ikke enda men tanken var å komme ut på samme lengde som jeg har orginalt inkl lyddemper. Iflg mine beregninger utfra referanser funnet på nettet(rundt 30ft/sek pr tomme) mister jeg da 60m/s ved å kutte løpet 15cm og det kan jeg leve med.

Link to comment
Share on other sites

Sonic 45 er 22 mm i bakkant..å bygger bare 7 cm forran munningen. Så kapper du 15 cm,vil du ha et våpen som er 8 cm kortere med demper montert.
På Sonic så har de vel oppgitt 22,5mm som maks mål mener jeg å huske og med utgangspunkt i dette kommer jeg faktisk ikke langt nok bakover med demperen til at jeg kan kutte mer enn 5cm elns husker jeg ikke helt feil. Pga løpsprofilen utgjør 0,5mm utrolig mye. Er jo mye penger å spare på å velge å leve med at totallengden blir et par cm lengre med en Sonic så jeg får fintenke på dette. Nesten rart ikke flere demperprodusenter har tenkt på dempere til tykke løp i disse langsholdsdager?
Link to comment
Share on other sites

Nesten rart ikke flere demperprodusenter har tenkt på dempere til tykke løp i disse langsholdsdager?

 

Er allerede besvart utmerket i tråden. Ingen demperprodusent i verden vil forsake dempereffekt for 98% av kundene fordi de få med veldig tykke løp ønsker å få den aktuelle demperen på akkurat sin rifle. Målene på maks innvendig diameter er ikke tatt helt ut av luften :wink: . Om teleskopkammeret takler løp med maks Ø på ca 22mm går alle normale varmint løp greit i så sant løpslengden holdes over 45cm.

 

- Ved å kjøpe en demper med bakkammer som takler større løpsdiameter, må dette volumet tas fra et sted, dvs demperen. Mindre volum i demperen = mindre støyreduksjon.

 

BR takler ca snaut 22mm, A-Tec det samme, Hausken takler snaut 23mm, Sonic 22,5.

 

Til ei feit pipe er faktisk det beste valget en munningsmontert sak.

 

Er forøvrig enda en ny dempertest i siste nummer av Jeger. Jeg er lite objektiv når det gjelder produkter jeg har såpass eierskap til, men det er jammen gøy å lese at Sonic 45 med 10 moduler demper dobbelt så bra som Hausken Whisper med bakkammer i 9,3x62 og veide 150g mindre. Prisen er i tillegg bare litt over 1/3 part..... Hysj - hvem var det som sa beste produktet :winke1::lol:

 

Best av alt dempet dempet en Hausken Whisper, med bakkammer og en forlenger - men da veide hele demper sulamitten 1070g og stikker 30cm foran munningen. Ikke spesielt brukervennlig.

 

Det endrer ikke faktumet at Hausken dempere fortsatt er veldig nære det beste en kan få for (litt mye)penger

 

Hele testen finner dere eventuelt i siste nummer av Jeger side 52-57

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra BR Reflex angående dette da jeg sendte forespørsel om emnet tidligere.

 

Hei,

 

BR har normalt 25mm innerrør. De er imidlertid ikke perfekt runde alltid så 23-24mm er maks.

 

T8 bygger 10cm forover og 16cm bakover. 22mm er ikke noe problem.

 

Jeg har 17x1 gjenger for både 6,5 og .30.

 

Er litt sugen på en BR eller ASE. Til treningsløpet blir det nok en ståldemper tenker jeg. Når jaktløpet kommer på tenker jeg at jeg går for en Sonic.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...