Jump to content

Kikkertsikte dyttes bakover.


heisenberg

Recommended Posts

Har et ganske så nytt kikkertsikte (BSA Essential 3-9X40) til luftgeværet mitt. Børsa er en BSA Comet. Har merket at hele montasjen med siktet har blitt dytta bakover. Dette har ikke påvirket siktet og dets innstillinger, i hvert fall ikke som jeg har observert ennå.

 

Er det noen som har noen råd for å forhindre dette? Eller er det egentlig ikke no farlig? Hadde vært fint med noen tips og veiledninger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eller annen montasje. Kommer litt an på hva du har. Litt "røffe" fjæregevær med futt i har en tendens til å flytte mange montasjer. Enkelte har en "rekyltapp" som hindrer montasjen i å skli bakover, andre bare mange skruer. Se på sportsmatch sine montasjer. De er kjent for å lage ting som pleier å henge. Eller som over, bare skru til mer om ting tåler det.

Link to comment
Share on other sites

Eller annen montasje. Kommer litt an på hva du har. Litt "røffe" fjæregevær med futt i har en tendens til å flytte mange montasjer. Enkelte har en "rekyltapp" som hindrer montasjen i å skli bakover, andre bare mange skruer. Se på sportsmatch sine montasjer. De er kjent for å lage ting som pleier å henge. Eller som over, bare skru til mer om ting tåler det.

 

HEhe, ja jeg har en "rekyltapp", men den har tydeligvis blitt bøyd bakover, men takk for tips. Skal sjekke sportsmatch. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for noe år siden en Hatsan 125 eller hva det nå het, mest for morro da jeg visste at et så kraftig fjærluftgevær ikke akkurat er kjent for presisjon. Der var det, om jeg husker riktig, en påskrudd rekylklakk som skulle holde fast kikkerten. Dette geværet sparket så hardt at skruen som holdt rekylklakken knakk tvers av etter noen hundre skudd. Løsningen for meg ble å få en kompis til å sveise fast rekylklakken, etter det holdt montasjen seg på rett sted.

 

Riktignok spiste dette luftgeværet kikkertsikter som godteri, men de holdt seg i det minste i ro. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Et lignende problem hadde jeg med en Hatsan 125 jeg hadde før. Først så sklei siktet bakover, og tilslutt knakk stoppeskruen. Endte opp med at jeg ble lei hele skiten og kjøpte meg en Hämmerli Hunter Force 900 i stedet. Den har orginal Hämmerlig kikkertsiktet og sitter som støpt. Pluss den har MYE mindre rekyl, bråker mindre og er mye mye mer treffsikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...