Jump to content

Hvilke gjenger bør jeg velge?


xxaxx

Recommended Posts

Enkelt og greit.

Hvilke gjenger burde jeg gå for? Rifla er ei Remington 700 i .308 Den skal sendes til jaktdepoet i morgen for å få seg en sonic 45 i den bråkete enden. Jeg har sett på jaktfallbremsen og, så det fordrer for 14 -1 eller 14 - 1,5, men jeg aner ikke hva som vil være mest fornuftig om jeg senere finner ut jeg skal ha annen demper eller noe. Er det noe form for "standard"

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk motsatt anbefaling av børsemakar, 1,5 gjengestigning var sterkare og sikrare enn 1. Til diameter på gjenge spørst det veldig kva diameter det er på løpet. Løpet må vere ein viss andel større enn gjengediameter, så her trengst mål på løpet og ut frå dette burde selgar kunne anbefale det som er best.

Link to comment
Share on other sites

I teorien (mål på mål) er fine gjengere sterkere enn grove, men etter som toleransene blir større vil grove gjenger beholde mer av styrken. For dempere har fine gjenger to fortrinn, større bunndiameter og bedre tiltrekkingsmoment. For en boltrifle spiller det siste kanskje ikke så stor rolle, men for en halvauto kan det bli et problem. Minuset med fine gjenger er at de tåler mindre julig og slitasje, men jeg regner ikke med at noen håndterer de gjengene med slegge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...