Jump to content

Dilemma - har ikke plass til flere ladepresser!


fleskebacon

Recommended Posts

Nå har det dukket opp et tilsynelatende uløselig dilemma hos meg. I dag har jeg ei Dillon Squaredeal som jeg lader .45ACP i. Ei kjempegod presse som er enkel å bruke, tar liten plass og spytter ut ammo raskere enn jeg klarer å bruke den opp.

 

I tillegg har jeg ei Lee enstasjonspresse som jeg i all hovedsak har brukt til å lade .30-06 i, og det går greit fordi det er snakk om svært begrensede mengder som skal lades.

 

Nå har jeg imidlertid kommet i gang igjen med revolveren, og da må jeg lade .38SPL også, og jeg har ikke plass til ei presse til på benken! Hittil har jeg lada dette i enstasjonspressa, for jeg har Lee dier til .38, men det er i lengden litt for mye pjukkel og heft å skulle lade revolverammunisjon i ei enstasjonspresse..

 

Alternativ 1: Kjøpe die-set og toolhead til Dillon-pressa og bruke den på både .45 og .38. Ulempen her er jo at jeg synes det er litt mye styr å skifte kaliber på denne, ettersom jeg da også må bytte mellom store og små tennhetter. I tillegg har jeg hørt rykter om at denne pressa egentlig ikke tåler å bytte kaliber regelmessig, fordi det er mye som er gjenga rett i godset og det blir bare et spørsmål om tid før man drar av gjengene. Ser for meg ut som om det er stålinnlegg i gjengene, men disse er jo igjen skrudd rett i godset, så det kan godt være at det er sannhet i dette.

 

I tillegg blir det jo 1200 kr bare for die-settet og toolhead, og det føles litt overflødig når jeg allerede har Lee-dier som jeg synes fungerer utrolig bra, sannsynligvis bedre dier enn spesialdiene til Squaredeal. Da blir det i så fall, økonomisk sett, smartere å bare kjøpe ei ny Squaredeal for .38SPL. Men så var det dette med plassen da...

 

Alternativ 2: Jeg har sett på Lee Classic Turret. Med den kan jeg jo faktisk lade alle mine kaliber i ei og samme presse, der det er forholdsvis lett og billig å skifte kaliber, og det er like lett og billig å fylle på med flere kaliber i framtida. Da kan jeg selge hele Squaredealen og enstasjonspressa og hele hopprennet og sannsynligvis ende opp med å nesten gå i pluss økonomisk, selv om jeg da må kjøpe nytt die-set i .45ACP. Det må da være lurere med ei presse som bruker standard dier, enn å være bundet av begrensningene som Squaredealen gir?

 

Ulempen her er jo at Squaredealen er ei mye raskere (og bedre?) presse til pistolammunisjon, men med mitt forbruk, som sjelden overstiger 100 skudd i uka, har jeg egentlig ikke behov for et ammomonster som dette. Det er nesten litt kjedelig, at jeg lader 500 skudd når jeg først setter meg ned - da blir det jo som regel flere måneder til neste gang jeg kan sette meg ned ved ladebenken.

 

Med Turret-pressa til Lee er det også litt lettere å justere og tukle med ulike ladninger og kuler osv., for det synes jeg er litt styr med Squaredealen, å skulle lade 10 "prøveskudd". Det går fort når man først har satt den opp - men det er litt styr å få justert alt.

 

Det hadde vært veldig koselig å ha ei presse som kan lade alle mine kaliber, men jeg kvier meg litt for å kvitte meg med Squaredealen ettersom jeg har vært veldig fornøyd med den.

 

Innspill? Ev. noen som vil by på Squaredealen? :)

Link to comment
Share on other sites

550'en er ihvertfall veldig lett å bytte kaliber på - har to 550'er - en for små hetter og en for store, da er det bare å bytte toolheads som står ferdige og evt hylseholderplata.

 

F.eks. .45 acp og 30-06 bruker samme hylseholderplata :winke1:

 

Dette er ihvertfall den beste løsningen for meg og mitt bruk, alt fra å prøvelade 3 stk. om gangen til å lade 1K i serie.

Link to comment
Share on other sites

Æsj, nå ser det ut som den beste løsningen har åpenbart seg - en Dillon RL550B. Problemet er jo bare at det som vanlig er slik at den beste løsningen er over dobbelt så dyr som den nest beste... For med 550'en må jeg fortsatt kjøpe inn to ekstra toolheads, tre konverteringssett til 500 kr stykket, i tillegg til .45ACP dier og kruttdier til hvert kaliber. Blir fort 6000 kr, mens hvis jeg går for Lee Turret slipper jeg nok unna med godt under 3000 kr totalt for alt jeg trenger til å lade alle tre kalibrene. Og hvis jeg regner med at jeg klarer å få igjen et par tusen for det jeg da kan selge, blir differensen enda større - en tusenlapp kontra fire tusenlapper... Argh. Hadde egentlig ikke tenkt å bruke riktig så mye på akkurat dette, akkurat nå.

 

Her kreves det et langt regnestykke om hvordan jeg skal klare å rettferdiggjøre dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Om du bytter kaliberoppsett i pressa ofte, lader for det meste små batcher og ønsker kun ei presse, så er Lee Turret genial. Angrer bittelitt på at jeg solgte den turretpressa mi, selv om 550 er langt raskere å lade på og har en litt annen kvalitetsfølelse...

 

Bunner vel egentlig ut i hvor mye du lader og hvor glad du er i å dra i spaken (og prisforskjellen, som du alt har funnet ut av).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå endt opp med en RCBS rockchucker, konvertert til hornady Lock n' load bushinger montert på et Lee "base plate" bytte system.... sånn for å være demokratisk. Dette til de litt mer sære kalibrene. Ellers står det jo frie dillon presser ved siden av da... + en hagle presse og et søylebor for rullekrymp. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å få seg en oversikt over hvilke conversion deler som går til forskjellige kalibre på 550... jeg oppdaget at jeg hadde noen deler for mye når jeg sjekket dette... :D

 

Men da må jeg også huskle å bestille noen korrekte powderthrough expansion dingsebomser.

Link to comment
Share on other sites

Behold SD'n. Kjøp ombyggingssett til .38, og lad større serier. Hvis du lader tusen skudd om gangen, så blir ikke tidskostnaden ved å bytte kaliber så stor. Hvis du skal splasje ut på noe ekstra, så la det være et ekstra kruttmål. Kjekt å slippe å stille om dette hver gang. Litt mer pes med .45/.38 pga forskjellige hettestørrelser.

 

Lett å si at man bør lade 1000 i slengen, er selv bortskjemt med å raskt lade 50-100 skudd en halvtime før jeg må dra på skytebanen, men du lader 3x raskere med SD enn med Turret. 550 har manuell indeksering, og 650 koster mye mer.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Vil helst kunne ha ei presse som står fastmontert og dekker alle behov...

 

uansett veldig kjekt å ha ei ekstrapresse på lur så man kan få gjort eteller annet småtteri uten å behøve å tukle med oppsettet på hovedpressa

 

Det er jo der de turret-pressene er så geniale i mine øyne.. For da kan man bare legge turret'en til side, sette inn et tomt turret og tukle så mye man vil, og så setter man tilbake det andre turret'et - og vips er alt som det var. Det er vel lettvint på 550'en også, men sannsynligvis litt mer stress med hylseholdeplate osv., i tillegg til matinga for store/små tennhetter.

 

Enig med OIH at SD'en er vanvittig rask, men jeg skyter så lite at det er meningsløst for meg å lade 1000 skudd om gangen. Det har jeg prøvd før, og jeg har alltid endt opp med å skyte ut 200 av dem, og så får jeg lyst til å lade med ei anna kule eller et annet krutt, og så blir de 800 resterende skuddene bare liggende og råtne på rot. Og i SD'en får jeg jo uansett ikke lada 30-06...

 

Uff, jeg oppdager at jeg kanskje er av typen som drar på skytebana bare for å bruke opp ammoen slik at jeg kan dra hjem og polere hylsene og sitte ved ladebenken og kose meg med kaffe, kuler og krutt. Så i så måte tror jeg kanskje at jeg faktisk kommer til å bli mer fornøyd med ei presse som bare er 1/3 så rask som SD'en. :)

 

Jeg har tatt en råsjans på Lee Classic Turret, så får vi se hvor lang tid det tar før jeg savner SD'en...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...