Jump to content

Nytt 500 m stevne hos NBSK.


338RUM

Recommended Posts

Lapskaus til lunch blir godt!

 

Nå tok jeg/vi ikke bilder av seriene fra i går, men jeg fikk "justert" høydespredningen min fra ca 10cm til 50mm på gruppene mine. Slik forholdene lå til rette på Lygna i går, så var vi nok nedpå 5 skudds samlinger på ca 50mm.

Er klar for fight nå ja! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja ja rummen den 5 skudds gruppa der er jo ikke fra din potetkaster er den vel?

:P .

 

Ehhemmm.......(kikker i taket) :roll::shock::shock:

Potetkaster????? De va no som svarte.......

 

Og det sier du som må hyre kranservice for å få med deg pangen på banen..... :mrgreen:

 

Neida, riktig det "kvarten", det er Kjell si, men jeg har produsert ammoen, og skutt samlingen....

 

Sliter nok desverre med..... :roll: ehemmm...."potetkasteren" ja, det løpet har nok gjort sitt.

Link to comment
Share on other sites

Jada, den lapskausen dere serverte sist var veldig bra - den kan jeg anbefale ( :oops: jeg måtte få påfyll flere ganger)

:shock::? Oi.............Oi........., jeg skjønner jo nå at jeg var litt "lauskjefta" ang. den kalde pilsen jeg lovte Bamerud å ha i kjøleskapet til resten av "søringan" kom utpå natta. Men det var jo godt ment da, men kommer dem tidligere enn det jeg hadde forventet er jeg redd det ikke holder med "ei kald pils" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare som en liten "teaser".....Har vært å trænt litt sjø!!!

Suck, hadde en god dag på banen i lørdags og fikk testet litt med N550.

 

Fikk til en "godlading" som slår godt. Så nå er tævlings skudd laddet opp til helgens stevne.

 

Så er spørsmålet hvis eg kommer meg iveg da. :roll: Har en fryktelig lyst til å få prøve godladingen på 500m.

 

Fem skudd ~5,5mm på 100m det blir ?? på 500. :?: Well det håper eg få svar på til lørdag. :wink:

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Så nå er tævlings skudd laddet opp til helgens stevne.

 

Så er spørsmålet hvis eg kommer meg iveg da. :roll: Har en fryktelig lyst til å få prøve godladingen på 500m.

 

Fem skudd ~5,5mm på 100m det blir ?? på 500. :?: Well det håper eg få svar på til lørdag. :wink:

 

MvH

 

Hmm, det er opptil flere her som synes du egentlig burde være hjemme med de samlingene der K....... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Neida bare spøker K. :wink: hadde vært topp om du kunne komme, har litt og leve opp til også du!

Nr. 2 sist krever sitt. :mrgreen:

 

Såhh Carl Gustaven begynner å finne formen....flotte greier, sal opp Saaben og kom deg til byen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er opptil flere her som synes du egentlig burde være hjemme med de samlingene der K.......

Pøh...va skal man med kamrater til.... :evil::roll::mrgreen:

har litt og leve opp til også du!

Regner med at de som va med sist har kvesset "klørna" og at det er en del nye navn (hvis de nå dykker opp) som kan ha noe å bidra med, så eg tar absolut inget på forskudd. :wink:

 

Har ingen prestasjons angst, hvis eg greier å skyte mer "smått" enn sist så er eg førnøyd. Hvis det så rekker til en duppe-ditt med rødt bånd så er det en kjempebonus. :D

 

Skulle og snakket med min nabo sen sist angående et nytt prosjekt.

 

Hvordan går det med kvarten, har han fått arrangert med bærerlag enn? :?::?:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

[Hvordan går det med kvarten, har han fått arrangert med bærerlag enn? :?::?: *]

 

:twisted: yess var på havna og fikk avtale med noen sjauere så børsa kommer opp på resten :|

hva er vel 13 kilo pluss på ei børse, alle veit vel at kvalitet veier tungt :|:mrgreen: men ta det med ro søta bror, lørdag stiller jeg nokså uforbredt :cry: har ikke hadd tid til ammotesting p.g.a. mye dugnadsarbeide.

Fredag kommer og da blir det hektisk testing :lol: sammen med eliten som kommer sørfra.

Lørdag blir fata morgana med stevne, premiering ,avslutter med sosialt lag, grill med pils.

Håper du finner en løsning til din deltagelse, vært gøyalt å gruse disse 6mm br gutta :twisted:

Hilsen /kvarten/

Link to comment
Share on other sites

[Hvordan går det med kvarten, har han fått arrangert med bærerlag enn? :?::?: *]

 

:twisted: vært gøyalt å gruse disse 6mm br gutta :twisted:

Hilsen /kvarten/

Ja, det går jo ann og håpe :mrgreen:

 

Vi får skyte 30 skudd først - så får vi ta en titt på resultatlista. Skyting er skyting :?:wink:

Vi så jo sist hvor fort det er å "misse" på skiftende vind, men morro kan vi ha det lell.

Link to comment
Share on other sites

 

OBS: Husker du på kikkertstativet mitt "338 RUM"????????????????

 

Kikkertstativ???????? Næhhh.. :roll::roll::roll:

 

Hehe, joda John, full kontroll.

Stativet er i huset på banen og venter på deg. :mrgreen:

 

Med hensyn til været............Vi lokale håper jo selvfølgelig på den lumske "Nidarosvinden"......... :mrgreen:

 

Til samtlige som starter i morgen;

kjør forsiktig !!

og velkommen skal dere være.

Link to comment
Share on other sites

............Vi lokale håper jo selvfølgelig på den lumske "Nidarosvinden"......... :mrgreen:

Den kommer sikkert etter Lunch. Etter lapskausen mener jeg. :lol:

 

Joda. Vi skal kjøre forsiktig. Vi i Jeep'en kommer også frem i god tid til å inspisere banen i skytelys. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@338RUM

 

Bamrud har med ei "pakke" til deg :wink:

 

Sender du meg navn/klubb/kaliber/resultater slik som sist, så legger jeg dette ut på NBSF.no

 

Flotte greier P.

 

Japp, skal sende resultater med opplysninger om vinnere/tapere!! :shock: samlinger og børser, kaliber og allt dertil hørende.

Får se om vi kan få til en festrapport også.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, sånn var det vel!

Deder må va en grafisk beskrivelse av stress nivået til samtlige deltaker.

 

Lav infor første serie på lørdag formiddag og sen bygger det seg opp til grand finale med prisutdeling og skjønn avslapping etterpå. :wink:

 

Lurer på hvordan fortsettelsen ender opp :?::oops::mrgreen:

Opppss...dender linken Osse oppdaterer seg visst hele tia ser eg nå så det stemmer dårlig. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ahh, så flott å se at kammeret er oppe å går igjen.

Dessverre kunne eg ikke delta på stevnet da eg måtte ofre meg så at alle norrmen ska få meir penger på bok. :roll::lol:

Vanskelig valg? Njauneeii, liker mitt arbeide veldig godt og det er det som gir meg mulighet til å drive på med skytte. Men til neste år.....

 

Nå venter eg med spenning på resultaten og MANGE BILDER.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Nå veter eg på MANGE BILDER.....

 

Resultatet :?::?::?:

 

I h.t.t. ein liten fugle så stakk en hjemmesnikkra rifle i den eminente kalibern 6,5x47Laupa :wink: av med total seiern.

 

Toer ble en Sauer og på tredje plass kom en Panda.

 

Ett stort GRATTIS til pristagere og selvfølgelig alle deltaker.

Link to comment
Share on other sites

Lag No 1: Serie 1 Serie 2 Serie 3 ..................Samlet

1 Geir Grøtan .................91 113 88 ............97,33

2 Kåre Inge Viken ............110 85 118 ...........104,33

3 John Flatby .................120 153 91 ...........121,33

4 Kjell Hågensen .............120 142 116 .........126,00

5 Reidar Berg ................114 117 166 ..........132,33

6 Erlend Gravingsmyhr ......98 224 92 ............138,00

7 Finn Ole Bamrud ...........104 146 170 .........140,00

8 Tor Bang Haagensen ......131 188 147 .........155,33

9 Jørn Trygve Myhre .........188 214 189 .........197,00

10 Tom Erik Tangen .........143 280 193 .........205,33

11 Frode Knutsen .............179 240 221 ........213,33

12 Arne Årvåg .................164 362 240 ........255,33

13 Per Birger Vingsand .......242 289 310 ........280,33

14 Ingvar Robert Grøtan .....307 329 213 ........283,00

15 Knut Ivar Målø .............278 330 303 ........303,67

16 Ståle Kvalheim ............293 290 401 ........328,00

17 Sigurd Lersbryggen .......804 420 297 ........507,00

18 Knut Inge Olsen ...........433 1450 219 ......700,67

 

Gratulerer til alle!

 

Og her kommer litt fotografisk dokumentasjon.....

 

DSC02010.jpgnormal_DSC02004.jpg

normal_DSC02003.jpgnormal_DSC01998.jpg

normal_DSC01999.jpgnormal_DSC02008.jpg

normal_DSC02007.jpgnormal_DSC02006.jpg

normal_DSC02005.jpgnormal_DSC02015.jpg

normal_DSC02013.jpgnormal_DSC02012.jpg

normal_DSC02037.jpgnormal_DSC02030.jpg

normal_DSC02029.jpgnormal_DSC02026.jpg

normal_DSC02021.jpgnormal_DSC02017.jpg

 

Regner med det kommer flere innlegg og bilder etterhvert som folket kommer seg hjem.

Takk til alle for en trivelig grillkveld!!!! :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hjemme etter en fin tur til Trondheim. :D

Gutta i Nidaros Benkeskytteklubb la opp til et meget bra arrangement med nogo attåt på kvelden.

 

Godt Jobba karer!

 

Jeg kommer til å legge ut noen bilder etterhvert når jeg har fått summa meg etter turen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med seieren kvarten, du holdt ord og fikk grusa 6mm-gubban.

Stevnet og festen var slik at vi gleder oss til neste gang allerede.

Selv skal jeg legge inn litt trening i kikkertjustering i vinter, det kan krympe gruppene flere meter.

Hilsen Knut Inge

Link to comment
Share on other sites

Takk Takk Osse. Dette var en høydare :mrgreen:

En hjertlig takk til alle tilreisende som gjorde dette stevnet til en flott og lærerik dag.

Nesten alle opplevde noe på 2 serie da noe merkelig inntraff, rolige vindforhold men skydekket slapp inn noe mere lys og vips så åpnet alle seriene seg (untatt Kåre Inge sin da på 85 mm med SAUER :shock: )

Ekstra hyggelig for meg at nybørsa feide all tvil til side og at 6,5 x 47 Lapua fungerer :twisted:

Tror nok jeg har vært ekstra heldig med Krieger pipa som fremdeles etter 181 skudd, ikke viser spor på pusselappene etter mantling :shock: .

Fikk i går noen hyggelige gratulasjoner på sms og en tlf om at jeg burde sende mail til 6mmbr.com og prøve med en artikkel til guns of the week :wink: hadde vært gøy det med ei Norskprodusert børse, men i så fall trenger jeg solid dra hjelp.

Ser fram til flere bilde innlegg fra stevnet, og Osse var det din jakke jeg fant blant tomflaskene søndag :?::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja vi hadde ei spekkliste på stevnedagen, men innehaver av den lista befinner seg for tiden i Scottlan

d :cry:

Skal prøve og få den på nett når jeg hører det / rumler /i nærheten.

Kan kanskje prøve med noen bilder mens vi venter :mrgreen:

 

Her er en 338 lapuamag med rekylbrems han ble trygt plassert langt fra oss andre :wink:

hpim1650xq4.jpg

her sitter Jofla,Bamrud og Kåre Inge sistnevnte med sauer som greide dagens minste samling på 85mm :shock:

hpim1651or8.jpg

og så beste samling med 6,5x 55 sauer med 8 grams scenar og night force 12-42 det beviser at mange har allerede ei benkbørse til 500m bruk i skapet :mrgreen:

hpim1652al4.jpg

Banketten har starta :D

hpim1658es2.jpg

skål var et verb som hørtes ofte :D

hpim1665mi8.jpg

puh dette tar tid det er sirup en plass kommer med mer senere. :|

Link to comment
Share on other sites

Vinneren, Geir Grøtan med nyrifla i 6,5 x 47.

nidaros300808042gz3.jpg

 

 

"Grøtan-låskassa" med høyre bolt, venstre patroninnkast og høyre hylseutkast.

 

nidaros300808043hh5.jpg

 

 

Kåre Inge Viken med sin Sauer 200 STR i kaliber 6,5 x 55. Merk. Han oppnådde stevnets beste 10 skudds gruppe på bare 85 millimeter.

nidaros300808007zm0.jpg

 

 

Til venstre Kåre Inge Viken som ble nummer 2. - i midten vinneren Geir Grøtan og til høyre nummer 3., John Flatby.

nidaros300808049sx1.jpg

 

se også. http://www.nbsf.no/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

SKAVISEEEE.....

Det var spørsmål her tidligere om hvilke koster folket feiet med.

Her kommer listen, den er ikke komplett, men utført etter informasjon innhentet før, under og etter stevnet.

Er det noe riv-rav-ruskende galt får vedkommende sende meg en oppdatering på PM.

 

500 meter Auguststevnet hos Nidaros Benkskytter Klubb.

 

 

 

Hvem skyter, med hva.

 

Geir Grøtan:

Kasse: IRG 06 Trondheim

Pipe: Krieger cal. 6,5x47

Kikkert: Leupold 40x45

Avtrekk: Jewell

Stokk: Boberg 75.

Våpensmed: Ingvar R Grøtan og Kjell Hågensen

 

Frode Knutsen:

Kasse: Rem 700

Pipe: Border cal..308

Kikkert: Leupold 40x45

Avtrekk: Jewell

Stokk: Choate.

Våpensmed: Kjell Hågensen

 

Tom Erik Tangen:

Kasse: Hansen kasse

Pipe: Border 300 win mag

Våpensmed: P. I. Jakobsen bygg

Kikkert:

 

Ståle Kvalheim:

Kasse: Sako

Pipe: Shilen pipe 270 win.

Kikkert:

Skjefte: laminat

Våpensmed: P.I.Jakobsen

 

 

Knut Ivar Målø:

Kasse: Sako 75

Pipe: ?? 270 win

Kikkert:

 

Tor Bang Haagensen

Kasse: Rem-700

Pipe: Lothar Walter 6mm Norma br.

Kikkert: Leupold 40x45

Stokk: Orginal Rem VS

Avtrekk: Jewell br.

Våpensmed: Kjell Hågensen

 

 

 

 

Kjell Hågensen:

Kasse: Hansen

Pipe: Lothar Walter 6mm Norma br.

Kikkert: Leupold 40x45

Stokk: HS-precision

Avtrekk: Shilen

Våpensmed: Kjell Hågensen

 

 

 

Reidar Berg:

Kasse: Stolle Kodiak

Pipe: Hart 6mm Norma br.

Kikkert: Leupold 36x.

Stokk: McMillan

Avtrekker: Jewell br.

Våpensmed: Kelbly.

 

 

 

John Flatby:

Kasse: Stolle Kodiak

Pipe: Hart 6mm Norma br.

Kikkert: Nightforce 12-42x56

Stokk: McMillan

Avtrekker: Jewell br.

Våpensmed: Kelbly.

 

 

Arne Årvåg:

Kasse: Kongsberg 393

Pipe: Lothar Walter 6mm Norma br.

Kikkert: Bauch&Lomb 6-24x40.

Stokk: Orginal Kongsberg supersporter.

Våpensmed: Kjell Hågensen.

 

 

Sigurd Lersbryggen:

Kasse: Browning A-bolt

Pipe: ???? 6,5x47

Kikkert: ??

 

 

 

Kåre Inge Viken:

Kasse: Sauer 200 STR

Pipe: Heym (rød) 6,5x55

Kikkert: Nightforce 12-42x56

 

 

Ingvar Robert Grøtan

Kasse: IRG 01. Trondheim

Løp: Shultz & Larsen 6,5x55

Kikkert: Meopta 4-16x44

Stokk: IRG.

Avtrekk:

 

 

 

 

 

Finn Ole Bamrud:

Kasse: Kongsberg enkeltskudd

Pipe: Lothar Walter 6,5x284.

Kikkert: Leupold 45x.

Stokk: McMillan HV.

 

 

Knut Inge Olsen:

Kasse: Tikka M-65

Løp: Original Tikka 60cm 6,5x55.

Stokk: Boberg BR-unlimited (Shehane)

Avtrekk: Tikka

Kikkert Zeiss 4,5-14x44

Scenar 8g silver jacket.

 

 

 

Einar Trondsen:

Kasse: Rem 788

Pipe: Border 6,5x284

Kikkert: Burris Black Diamond 8-32x50

Stokk: Anchutz

Avtrekk: Alias spesial.

 

 

Erlend Gravingsmyhr:

Kasse: Kongsberg 393

Pipe: Shultz & Larsen 6,5x47

Kikkert: Weaver T36

Stokk: McMillan

Avtrekk:

Våpensmed: Finn Ole Bamrud

 

 

 

 

Jørn Trygve Myhre:

Kasse: Sako TRG-42

Pipe: Sako 338 LM.

Kikkert: Nightforce NXS 5,5-22x56.

Stokk: Sako TRG.

 

 

 

Per Birger Vingsand:

Kasse: Sako 75

Pipe: Sako .270

Kikkert: Zeiss Diarange

Stokk: ??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Ser at veldig mange her brukte Leupold fix power 40x45mm. Er det target dot eller target crosshair som brukes?

Har i tråder angående utstyr til langhold, aldri sett denne kikkerten anbefalt, kun variable forstørrelser.

Ser og at den har 38MOA justeringsområde, betyr det en god meter på 100 meter, eller regner jeg feil igjen? :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er det target dot eller target crosshair som brukes?

 

Ser og at den har 38MOA justeringsområde, betyr det en god meter på 100 meter, eller regner jeg feil igjen? :-)

 

Av de 4 som jeg har tatt inn har samtlige hatt fint trådkors, med 1/8 dott.

Dette var nytt for meg også, inntil jeg fikk det annbefalt av flere virkelig gode Br-skyttere her inne.

Grunnen til dotten er at det er "lettere" å forlegge siktepunktet ved variasjon i vindstyrke/retning.

"Det e lettar å fløtt siktepunktet inni baillen" som en (utfløtta Trønder) forklarte meg. :mrgreen:

Og etter å ha brukt dette siktet en stund, kan jeg ikke si meg annet enn å være enig.

 

Med hensyn til matematikken din......"spott on"

 

1 MOA. på 100 meter er ca 2,9 cm, og 38 MOA dermed ca. 1,1 meter.

 

Dermed bør/må en kalkulere litt om en trenger vinklet montasje for å rekke ut til de laaaange holdene.

Husk, det er ikke alltid montasjene er så nøyaktige at kikkertsiktet blir stående i "midten" på 100 meter ved montering.

Har opplevd monteringer der det meste av justeringen oppover har gått med til å komme i midten på skiva på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for raskt svar.

 

Den må nok tiltes endel ja, har skinne med optilock-ringer, så det er bare å skimse til ønsket tilt.

 

Valget står mellom den og Leupold 8,5-25x50 Den har 75MOA i elevasjon. Er veldig i tvil her, da jeg mistenker en 40x45 for å ha bedre optikk.

Men så er det det å finne igjen blinken med 40x :D

Link to comment
Share on other sites

Valget står mellom den og Leupold 8,5-25x50 Den har 75MOA i elevasjon. Er veldig i tvil her, da jeg mistenker en 40x45 for å ha bedre optikk.

Men så er det det å finne igjen blinken med 40x :D

 

Har begge de to kikkertsiktene du nevner, og rangeringen som "ren" langholdskikkert er grei;

40 gangeren først.

Både med hensyn til klarhet, og ganger forstørrelse.

 

Ser det er flere, i andre tråder her inne, som mener 12-16-25 ganger forstørrelse er nok??? :shock: .......

min konklusjon; etter endel langholdsskyting de siste 2-3 årene er: jeg vil heller ha en fast med 40 ganger, enn en variabel med maks 25 ganger når vi snakker om en "ren" langholdskikkert.

Blir jakt endel av bruksområdet, ja da forandrer også jeg hvilke kriterier som legges til grunn.

 

Kan forøvrig nevne en kikkert til som jeg, og endel til ( 4 stykker) her oppe har veldig god erfaring med, nemlig denne:BUR200942.jpg

Burris Black Diamond 8-32x50. Etter mitt ringe skjønn (og litt titting) en bedre kikkert enn 8,5-25 gangeren til Leupold.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, enda et alternativ... Du gjør det ikke lett for en stakkar... :?

Denne skal stå på en Sauer 200, som primært er tiltenkt langhold. Så da er jo 40x en klar favoritt. Men det var litt begrenset justeringsområde som gjorde meg litt skeptisk til den. Men target DOT retikkelet liker jeg, bruker det til jaktfelt og trening.

Jeg får nok sove på dette til mandag :D

Men takk for gode tips fra dere som har erfaring med dette, lite vits at alle skal prøve seg frem.

Link to comment
Share on other sites

Mange mener at en Weaver T-36 er et meget godt alternativ. Den koster bare rundt 300$. Litt dårligere optisk enn Leupold, men Leupold har sine feil den også.

 

Tja leupold har sine feil de også hvilke da??? Klart en fast 40 gangar får problemer med bestemte værforhold, men det gjør jo alle kikkerter på lange hold :evil: Av de kikkertene jeg innehar er L 40x45 er den kikkerten som egner seg dårligst under dårlige lysforhold, men du verden under gode forhold uten mirage er det en fryd ( det er da du innser at man trenger en farley eller en seb :roll: )

En annen god kikkert er en meopta 4-16x44 sylskarp man ser pollen i lufta med denne , men 16x blir forbikjørt grundig på 500m. Bruker den mest på jakt.

Den klart klareste kikkerten jeg har er en N-Force br 8-32 x56 men med en 40 x ser man treffene på 500 skiva og kan korigere bedre for vind på ringene og mellom ringene på skiva ,om skiva ikke er i samsvar med det egentlige lyset men virker noe mørkere går greit.

Skulle jeg kjøpt meg en ny langholdskikkert ville det klart bli en N-Force br 12-42 ser flua på skiva med denne(den som rører på seg) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...