Jump to content

flåkniver?


åtejeger94

Recommended Posts

spørs jo litt hva den skal brukes til men fungerer slik at jo lenger bøyd egg på kniven jo lengre snitt og jo raskere går det med flåing.

 

Greit med flere kniver oppsatt når man skal flå noen elger i slengen. Bruker en Tormek sliperigg som er blitt uunnværlig sammen med et godt utvalg kniver.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

har en enkel flåkniv tiltenkt industrien fra Victorinox. Trur jeg betalte en hundrings hos Bokken på villmarksmessa for et par år siden. Bare å improvisere en enkel bladbeskytter og dytte i sekken. Billig, enkel og holde rein og gjør jobben bra såleng det er kun flåing den brukes til :)

Link to comment
Share on other sites

Vist det er bever du skal flå kan eg anbefale skalpell

http://www.medinor.no/kirurgi-instr-end ... ft-10stk-1" target="_blank" target="_blank

 

Anbefaler skalpell ved flåing av rev også, men han vil vel kanskje ha en kniv for å bruke til flåing av storvilt under slakting?

Til det formålet bruker jeg Swingbladen, som fungerer utmerket til slakting av storvilt, og dessuten får du med en fin bukspretter på kjøpet :wink: 2 Fluer i en smekk!

Link to comment
Share on other sites

Vist det er bever du skal flå kan eg anbefale skalpell

http://www.medinor.no/kirurgi-instr-end ... ft-10stk-1" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Anbefaler skalpell ved flåing av rev også, men han vil vel kanskje ha en kniv for å bruke til flåing av storvilt under slakting?

Til det formålet bruker jeg Swingbladen, som fungerer utmerket til slakting av storvilt, og dessuten får du med en fin bukspretter på kjøpet :wink: 2 Fluer i en smekk!

 

Gjekk ut i frå at åtejeger94 var ute etter info om flåredskap til bever, sidan han har vore aktiv i bever jakt tråden, og spurte etter flåredskap der.

 

Til storvilt er swingblade ypperlig.

 

Kan hende apoteket selger skalpell

Link to comment
Share on other sites

@ åtejeger94

Om jeg har forstått riktig ut fra innlegg i andre tråder, så bor du i nærheten av Hamar. Da stikker du ned til Midtstranda, bak Bilextra. Der ligger et firma som selger fôr og utstyr til Pelsdyrnæringen (gå etter lukta, så kan du ikke gå feil). De har godt utvalg skalpeller og forskjellige bladtyper. Til bever/rev/mink etc vil jeg anbefale blad No. 24.

 

Vanlige flåkniver som har god bue fra Dick/Victorinox etc. får du trolig litt bedre utvalg i på messa VillmarksLiv i Vikingeskipet siste helga i mars. Har en i slaktekassa på hytta som jeg mener å huske det står "Strasser" på. Holder utrolig godt, er avdanka slakteriredskap. Forhandlere av utstyr til storkjøkken har ofte meget godt utvalg av slikt og er en kategori butikker vi sjelden tenker over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...