Jump to content

Black cloud til kråke?


ScooterEngan

Recommended Posts

Jeg bruker Gyttorp steel nr 4 på kråka.

Avstandene kan fort bli over 30-35 meter og stål er vel ikke egnet til det.

Skal kjøpe ny ammunisjon så da tenker jeg på black cloud, det er jo stål det også men litt av den bedre typen pluss at skuddene er billig. Vil helst at ikke det koster over 10 kroner skuddet, så det må vel bli stål uansett.

Hvor lange avstander kan jeg skyte kråker på med black cloud?

 

Tror jeg løsna over 20 skudd på kråke og skjur en helg, ikke en eneste datt!!

Avstandene var rundt 35m +++

Kan hende jeg ikke er så god til å skyte, men SÅ dårlig er jeg ikke....

Link to comment
Share on other sites

Anbefalt avstand med hagle er endel under 35 +++ spesielt viktig med stål.Begynn med å reduser avstanden til rundt 20 meter så tenker eg at du får fuglene ned. Et tips er å faktisk måle avstanden visst du sitter på post. Og prøveskyt hagla mot papp for å se dekningen av haglesverm på max avstand.

Ellers bruker eg kun Black cload på andefugler det er en god stålpatron med høy hastighet men avstanden er viktig.(En bivirkning av blyforbudet er at en er blitt mer bevisst på avstander :wink: )

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt black cloud i 2 sesonger nå og er godt fornøyd. hold skal jeg ikke uttale meg om.

jeg har brukt black cloud i 12/70 12/76 og 12/89 og har ikkeno å utsette på den det at dem ikke faller når du har skutt på over 35m er nok at du enten har fått for stor spredning/skutt forran/bak

jeg bruker stort sett hagl nr 2 og BB/BBB kommer litt an på hva butikken har.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg løsna over 20 skudd på kråke og skjur en helg, ikke en eneste datt!!

Avstandene var rundt 35m +++

Kan hende jeg ikke er så god til å skyte, men SÅ dårlig er jeg ikke....

 

Blir vel litt rart å påstå at den gode ammoen er for dyr, når du ikke klarer felle noe som helst med 20 skudd av den dårlige? Blir litt som om jeg skulle skyte 20 skudd med rifle etter kråker på en 7-800m (på 500 burde det dette minst noen stykker med 20 skudd) og så lure på om jeg burde bytte ammo :wink:

 

Å skyte på kråke på >35m med vanlig hagle er bare dustete, beklager uttrykket. Det virker bare ikke. Med veldig små, moderne superhagl, eller med vanlig hagl og presisjonsskyting med "turkeychoke" og lignede full+ trangboring så er det framdeles langt ute i grenseland.,

Det er haglejegere her på forumet, som både er meget dyktige hagleskyttere, som besitter kunnskap, som lader sine egne patroner, og som er i stand til skyte småvilt repeterbart langt forbi 35m - men det er ikke der man begynner.

 

Skyt på et papir på 35m og hiv ei kråke oppå og se hvor mange huller den dekker - med vitale deler...

 

Problemet på slike hold er at en må velge om en skal treffe - med en stor sverm, og derved få få hagl (eller ingen) i fuglen selv om den er inni svermen, eller om en skal bruke trangboring og ammo som dekker fuglen godt med hagl, men som krever eksakt foranhold og skyting de færreste mestrer. De fleste er enige om at begge disse kravene ikke kan dekkes bra nok etter røffli 30m. Og iallefall kke av en nybegynner, med stålhagl...

 

Jeg har null erfaring med stålhagl, regner det som nær innpå ubrukelig etter det jeg har hørt, og sett, men vet at noen av alternativene fungerer bedre. Når jeg ikke har råd til å spandere den ammunisjonen som skal til for å drepe de dyra jeg jakter på så lar jeg heller være å skyte dem - jeg jakter sjøfugl med Wingmaster HD (og har vel bært den rundt og kalt det storfugljakt også...), men ikke faan om jeg bruker det på ei kråke, så om det bare er det jeg har så får den fly.

 

Skyt på et fornuftig hold, dvs. iallefall under 30m så skal du se mye rart begynner å virke - og tren litt på lerduer, så ser du fort om du bommer mye eller ikke :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Off topic: Noen som vet hvor man får tak i black cloud i Oslo-området? Evt sørlige deler av hedmark? Vet om at man kan få tak i det hos winge på Moss.

 

35 meter med stål på en flygende kråke er som mange her skriver ikke lurt. Stålet er lett og mister fort kraften, på 35meter (avhengig av choke selvsagt) vil du nok også få store huller i samlingen og det blir bingo om du dreper.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, skal jeg skyte kråke på under 30 meter så blir det ikke mange skuddsjangser. De er ikke lette å få dem så nært. Når jeg skyter normalt på lerduer, både når jeg kaster selv og med en lerdukaster så treffer jeg ca 80-90 % av lerduene. Jeg skal prøve det som du sier å skyte på en papp blink på 35 meter å se om det er store hull.

Dyr ammunisjon har jeg ikke råd til, er bare 16 år og er ikke akkurat rik :roll:

Link to comment
Share on other sites

Off topic: Noen som vet hvor man får tak i black cloud i Oslo-området? Evt sørlige deler av hedmark? Vet om at man kan få tak i det hos winge på Moss.

 

35 meter med stål på en flygende kråke er som mange her skriver ikke lurt. Stålet er lett og mister fort kraften, på 35meter (avhengig av choke selvsagt) vil du nok også få store huller i samlingen og det blir bingo om du dreper.

 

Winge har ihvertfall hatt tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null erfaring med stålhagl, regner det som nær innpå ubrukelig etter det jeg har hørt, og sett, men vet at noen av alternativene fungerer bedre. Når jeg ikke har råd til å spandere den ammunisjonen som skal til for å drepe de dyra jeg jakter på så lar jeg heller være å skyte dem - jeg jakter sjøfugl med Wingmaster HD (og har vel bært den rundt og kalt det storfugljakt også...), men ikke faan om jeg bruker det på ei kråke, så om det bare er det jeg har så får den fly.

 

I min hagle har Wingmaster HD 12/89-2 nokså likt skuddbilde som Black Cloud 12/89-2. Har jaktet mye skarv med

begge patronene, og skarven faller hver gang. Holdet ligger på mellom 20-30 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har brukt black cloud nr 3 til kråke å skjære og jeg er ikke fornøyd, hadde noen situasjoner der kråka nesten sto helt stille i lufta to skudd skaut jeg og jeg så at det datt endel fjær og da var avstanden ikke mye over 20 meter. men kråka fløy fint videre. noen dager etterpå når jeg og en kompis var på vei til åte vårt med traktor kom d noen kråker over traktoren så vi jikk ut og fikk se ei kråke som var på tur mot oss, vi venta lenge slik at kråka var på ca 15 meter før fi skaut den,vi reiste oss og sikta lenge og vi skaut akkurat i det den skulle til å snu, resultatet ble noen fjær :(

Jeg vill ikke anbefale noen til å bruke black cloud på annet en svært lettskutt vilt dvs. due og rype tidlig på sesongen.

Link to comment
Share on other sites

som jeg har skrevet tidligere her så duger black cloud til det vi har her i Norge :)

slenger med et par bilder der dyra er skutt med black cloud

154843_10150126583825200_554725199_7859893_2505586_n.jpg

denne er skutt på 30m med black cloud 12/89 2'r hagl :)

47343_491097650199_554725199_7015598_5718911_n.jpg

denne er skutt med black cloud 12/76 BBB hagl avstand 25m :)

294263_10150450503455200_554725199_11069781_151321742_n.jpg

denne er skutt med black cloud 12/70 4'r hagl :) avstanden var 20m

Link to comment
Share on other sites

Jeg vill ikke anbefale noen til å bruke black cloud på annet en svært lettskutt vilt dvs. due og rype tidlig på sesongen.

 

Nå snakker du om en av verdens mest brukte patroner til gås og and. Forholdsvis høy utgangshastighet i Federals egen flight controll wad.

 

Hvis du ikke får ned ei kråke på 15 meter med den klarer du det ikke med noe annet heller. Mao; du bommer, kom deg på banen.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt black cloud nr 3 til kråke å skjære og jeg er ikke fornøyd, hadde noen situasjoner der kråka nesten sto helt stille i lufta to skudd skaut jeg og jeg så at det datt endel fjær og da var avstanden ikke mye over 20 meter. men kråka fløy fint videre. noen dager etterpå når jeg og en kompis var på vei til åte vårt med traktor kom d noen kråker over traktoren så vi jikk ut og fikk se ei kråke som var på tur mot oss, vi venta lenge slik at kråka var på ca 15 meter før fi skaut den,vi reiste oss og sikta lenge og vi skaut akkurat i det den skulle til å snu, resultatet ble noen fjær :(

Jeg vill ikke anbefale noen til å bruke black cloud på annet en svært lettskutt vilt dvs. due og rype tidlig på sesongen.

 

 

 

Høres ut som bomskyting for meg. Har skutt endel kråke og due med Black Cloud 12/76 nr 4. Har ikke tatt spesielle hensyn til at det har vært stål i hagla. Kråker, duer og ei krikkand har falt helt fint for denne patronen, på normale hagleavstander, dvs ut til 30 meter +.

 

Husk at BC skal skyte svært trangt. Haglesvermen trenger ikke være stor på 15-20 meter. Skyt noen skudd på papp-plater og sjekk!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha testet ut BC med noe skepsis er jeg overbevist. Har bla skutt gås med 12/76 2,

På kråker ble det testet ut 12/89 BB.

Effekten av BC er det beste jeg har testet ut av stålpatroner.

Skyter trangt.... selv med Imp.cyl og korte hold blir fort streifskudd, men det kan jeg ikke annet en å skylde på meg selv...

Link to comment
Share on other sites

Bc 12-70 eller 76 om du har kamer til det i #2, #3 eller #4. Test med ic eller mod choke på det lengste holdet du tenker å skyte på.

På 30-35 m bør du klare å få tilstrekkelig dekning. Har selv utelukkende god erfaring med blackcloud, har benyttet 12-76 #3 og 12-89 #2 på kveldstrekket på stokkender og det har alltid gitt knall og fall på det jeg har skutt. Har strekt meg ut til litt over 30 m på det lengste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...