Jump to content

Reinsjakt Ringebu


ctm-4

Recommended Posts

Nei - og her er grunnen: Priser: Kalv: 3500, Fritt < 50 kg: 7500, Storbukk: 15000 + obligatorisk husvære: 3500 - 5000/uke.

 

Skjønner heller ikke hvordan bygdeallmenningen kan selge kort på statsallmenningene. Det er jo framleie hvor man ganger prisen med 3.

 

I tillegg må man altså betale for husvære. Fritt dyr kommer dermed på minimum 18500 kr :shock:

Link to comment
Share on other sites

Prisene er som di er... Vi er 4 stk som har søkt inatur i 10år uten å få en dritt så da var saken enkel. Betal å hold kjeft ! Vi sitter nå med 4 frikort under 50 kg og ei seter hytte dil disp..Gleder meg gjør jeg også. Men lurte igrunn på om noen har jaktet der og hadde noen tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Priser: Kalv: 3500, Fritt < 50 kg: 7500, Storbukk: 15000 + obligatorisk husvære: 3500 - 5000/uke.

 

I tillegg må man altså betale for husvære. Fritt dyr kommer dermed på minimum 18500 kr :shock:

Nok noen med blårusstendenser inne i bildet der. Men markedet bestemmer prisene når det er fri prissetting.

Venter bare på at de vil begynne å kreve timeavgift for oppstilling av egen bil (brukt som opservasjonss og varmebu) langs vegene i Ringebufjellet under reinsjakten.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle litt om jakta i ringebufjellet?

 

Vi har hytte i "terrenget", nærmere bestemt Skjerdingen. Jeg har søkt jaktkort for rein, men den synes å være forbeholdt innenbygdsboende. Det er dessuten en del oppsittere og bønder med almenningsrettigheter, bl.a. hyttenaboer som har krav på fellingsløyver. Jeg vet at en for et par år siden "auksjonerte" bort sitt løyve, det var snakk om priser på over 20 000 for fritt dyr.

 

De prisene det er snakk om her er kanskje videresalg av slike løyver?

 

Jeg søkte også jaktkort for småvilt. Der er det begrensning på antall for jakt m/hund i første periode, og den synes også å være forbeholdt innenbygdsboende. Jeg fikk for jakt med hund etter at elgjakta var over, og da får du ikke skyte storfugl. Rypejakt med bikkje når du kommer ut i oktober begynner å bli litt lite interessant, fuglen trykker ikke lenger.

 

Villreinstammen i Ringebufjella er forøvrig nærmest "hellig", de påstår at dette er den eneste opprinnelige "rene" villreinstammen i Norge, og at man derfor har et spesielt ansvar for å forvalte og ta vare på denne stammen. Det har medført at de omtrent har tatt kvelertak på utviklingen av hotellet på Skjerdingen, for noen år siden nektet Ringebu kommune å godkjenne den campingplassen de hadde hatt ved hotellet i mer enn 20 år!

Link to comment
Share on other sites

Hahaaa.... Istmus har rett i mye av det han skriver! Er ``kong vinter`` som tror han eier hele ringbufjellet og på toppen har reddet hele Villreinsnorge....

Har selv fått kort på ringebua via statskortene noen ganger. Ellers er det mulig å få tak på kort med overgangsordninger. Jeg gidder ikke betale 20k for en bukk, da skyter jeg heller en ungbukk! Bedre kjøtt og mindre slit :-)

Link to comment
Share on other sites

Hahaaa.... Istmus har rett i mye av det han skriver! Er ``kong vinter`` som tror han eier hele ringbufjellet og på toppen har reddet hele Villreinsnorge....

Den var god, "kong vinter" :wink:

Noen har ymtet frampå om at de håpet han hadde fått et realt høyspent strømstøt...(den siste der var ment for lesing mellom linjene for innvidde). :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Var der for 3år siden. Da var det flere biler som kjørte frem og tilbake på Frisveien. Orker/gidder ikke å gå etter dyrene, så de tar dem når dem kommer til veien!

 

Jeg har ikke fått kort der selv, men har vært med flere ganger. Fint terreng og bra med dyr.

Mener fatter betalte 4400 for fritt dyr under 50 og kalvekort. Sidene ikke jeg fikk noe tilbudt kort ringte jeg opp og prøvde å skaffe noe privat. De skulle da ha 3500 for en kalv. Da ble jeg heller med som bærer :)

Link to comment
Share on other sites

Var der for 3år siden. Da var det flere biler som kjørte frem og tilbake på Frisveien. Orker/gidder ikke å gå etter dyrene, så de tar dem når dem kommer til veien!

Et utbredt sykdomstegn i reinsjakten mange steder dette. Det blir verre og verre år for år. Har hørt slike biljegere klage over at de nå noen steder må gå noen få hundre meter fra vegen før de kan skyte mot reinen.

Frykter at vi snart får samme tendens i elgjakten: jegerne kjører frem og tilbake på skogsbilvegene, eller sitter i en bil med god utsikt over åpent myrlandskap og venter på elg. Tar eventuelt frem 6,5 x 55-rifla, går ut, legger an med anlegg mot motorpanseret, og knaller til.

Nei, 9,3 skyter ville aldri synke så lavt. Trur eg.

 

I dag er det vanligvis slik at jegerne i et jaktlag tildeles poster. Kan vi i fremtiden se for oss at de heller vil tildeles visse strekninger av skogsbilveger innen jaktvaldet? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tar eventuelt frem 6,5 x 55-rifla, går ut, legger an med anlegg mot motorpanseret, og knaller til.

Nei, 9,3 skyter ville aldri synke så lavt. Trur eg.

 

Er enig I at det er et sykdomstegn, og dessuten hel...... irriterende med mye biljegere. Men jeg kan ikke med min beste vilje få meg til å tro at det har noe med kaliberet å gjøre..... :!::shock: Enten du skyter superekstrem magnum eller potetkaster eller en traust 6.5 er biljegere like irriterende.

Stoppforbud og kjøreforbud er omtrent like irriterende, men er vel ikke til å unngå så lenge noen overhodet ikke tar hensyn til reinens trekk over veier.

Link to comment
Share on other sites

Jakter selv hvert år Rype eller Rein i Ringebu.Er fortsatt sprek nok til turer i terrenget. Men husk at det er jegere med alder 60-70 år som ligger ved Frisveien(ikke mye å irritere seg over). Det er en forgubbing i forbindelse med reinsjakta og det er Ungdommen svikter! Lett å leke konge fra dataspillet men når det gjelder,løper samtlige og gjemmer seg under skjørtene på Mor!God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Psg :thumbup:

 

At gamlekara ligger ved veien er vel greit nok, men ikke akkurat I trekkruta da. Det jeg irriterer meg over er patruljering med bil att og fram. Når du ser reinen stopper opp I trekket og ikke tør krysse veien, er det for j... å se bilene gå frem og tilbake for om mulig å knipe reinen I veikanten. I hvert fall dersom du ligger på andre siden av veien og venter.

Link to comment
Share on other sites

Friske raske ungdommer søker ut i terrenget og gjerne langt fra trafikkert vei(Fjelliv).Men det er riktig at Ringebureinen trives like gjerne langt til fjells som i Furuskogen og faktisk er observert beitet rundt skytebanen nede ved Atna.Ytterligere komentarer er egentlig unødvendig!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, prisen på jakt har blitt høy I mange områder. Men selv I statsallmenninger med rimelig jakt uteblir ungdommen.

Rådyr, bever og småvilt kan jaktes rimelig de fleste steder, allikevel øker gjennomsnittsalderen. Det handler gjerne om å glemme rypejakt til fantasipriser og jakte due, kråke eller and til en billig penge I stedet. Rådyr I stedet for rådyr hjorte/elgjakt... Fange mår, mink, røyskatt, rev. Jakte rev, hare osv.

I bygda mi klager mange over jaktprisene og trekker frem latterlige eksempler som rypeterreng til 250000 for året. Samtidig har den lokale jeger og fiskeforeninga jaktkort på and, bever, rev osv til gi bortpris, men ingen er interessert.....Og særlig færre og færre ungdommer. Ser for meg ut som om mange ungdommer synes det bare er rein, elg, hjort og rype som teller og faller utenfor fordi de ikke har råd.

Jeg har sagt til flere ungdommer at dersom de aktivt går inn for fangst av mår, mink, røyskatt og jakter kråkefugl på terrenget mitt gratis, så kan de få svært rimelig fugle og harejakt. Ingen er interessert. Det er bare rypa som teller...Vi har rimelige rådyrkort(et par tre sigarettpakker), dog en tynn rådyrstamme. Ingen er interessert.

:trist:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler utenbygdsjegere å søke Fjellstyrene direkte:Priser på reinsakt i Ringebu for utenbygdsboende er i perioden fra 20 Augst til 24 September FRITT DYR Kr 4.500.- til 5.500.- og fra 11 September til 24 September Fritt DYR 2.700.- Glem EN eller TO kvelder på byen og reinsjakta er i boks! At det er gammle gubber på 70 år som lurer ved Friisveien ser jeg på som en fordel. Det er viktig å holde fellingsprosenten oppe! Husk!mange av disse gubbene har jaktet rein siden barneårene.Velkommen til Rondane Syd-Ringebufjellet og ønsker alle en God Jakt!

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler utenbygdsjegere å søke Fjellstyrene direkte:Priser på reinsakt i Ringebu for utenbygdsboende er i perioden fra 20 Augst til 24 September FRITT DYR Kr 4.500.- til 5.500.- og fra 11 September til 24 September Fritt DYR 2.700.- Glem EN eller TO kvelder på byen og reinsjakta er i boks! At det er gammle gubber på 70 år som lurer ved Friisveien ser jeg på som en fordel. Det er viktig å holde fellingsprosenten oppe! Husk!mange av disse gubbene har jaktet rein siden barneårene.Velkommen til Rondane Syd-Ringebufjellet og ønsker alle en God Jakt!

 

Da jeg søkte sa hun sekretæren til Fjellstyret nede på rådhuset at de prioriterte innenbygdsboende. Kvoten var da 250 dyr om jeg ikke husker helt feil, og jeg vet at det er bønder og andre oppsittere som har krav på fellingsløyver. Hvor mange er det da igjen? Og hvor mange av disse går til utenbygsboende?

 

Ellers er det vel ikke bare "gamle gubber" som synes det er greit å sitte og vente på at dyret kommer. Bonden der jeg pleide å jakte rein hadde en topp han satt seg på, og der ventet han til dyret kom. En gang jeg var innom denne bonden på utsiktstoppen hans kunne jeg med litt bruk av kikkerten se tilsammen 7 dyr rundt om i terrenget. Jeg pekte ut disse for bonden, hans reaksjon var: Da kun du stikke ned og skyte. Det var noen kilometer å gå :lol: Nå var 6 av dyrene simle med kalv, men det syvende fikk jeg :D Bonden fikk ikke noe den dagen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jakt i Ringebu:Utenbygds søker via inatur eller på postkort til Fjellstyrene i Oppland, 2881 Aust-Torpa eller e-post til oppland@fjellstyrene.no.Søknadsfristen er 1. mai for både innenbygds og utenbygds.Angående fjellstyrer som henviser til 2-part som har til oppgave å melke jegerene! De kan jeg bare foreslå å BOIKOTTE.Salg av jaktkort gir mange arbeidplasser til fjellstyrene.Fellingsprosenten for tiden er nå på laveste nivå (i tillegg til becquerel + sykdom/fotråte etc),Det er viktig for de terreng det gjelder å trekke til seg jegere,så stå på ungdommen!

Link to comment
Share on other sites

Er enig I at det er et sykdomstegn, og dessuten hel...... irriterende med mye biljegere. Men jeg kan ikke med min beste vilje få meg til å tro at det har noe med kaliberet å gjøre..... :!::shock:

Har blitt fortalt at i USA må man passe på å legge til en "smiley" når det skrives en spøk, uansett hvor opplagt den måtte være, ellers vil spøken ikke bli oppfattet som spøk. :shock:

Er vi her også kommet dit nå? :wink:

Regner med at du oppfattet utsagnet mitt som den spøken det var.

 

det er riktig at Ringebureinen trives like gjerne langt til fjells som i furuskogen og faktisk er observert beitet rundt skytebanen nede ved Atna.

Kan bekrefte det. Har sett rein bare noen hundre meter fra denne skytebanen, selv om det ikke er helt vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Morsom vinking der, "psg". Husker at en fyr, tror han jobbet i NINA da, utbasunerte i avisen for noen år siden at hytte- og seterbebyggelsen i deler av nordlige dalførers bjørkelier burde fjernes fordi det påvirket reinenes trekkveier. Var det E. Maartmann? Eller husker jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...