Jump to content

6,5x55 eller .308?


Dyslek

Recommended Posts

Hei, skal ha meg første rifla. Skal være en passe allround (Alt utenom elg). Noen som har tips til noen til en billig penge, men fortsatt har en god presisjon.

Tyngde er ikke særlig viktig, skal gå mest for lokkejakt.

Snakker om rundt 5000-7000kr, ettersom jeg er student.

Link to comment
Share on other sites

I et par tråder har XXL-tilbudet på den nye versjonen av Weatherby Vanguard til snaue 6000 vært omtalt. Kan være verdt å vurdere, og ligger i ditt prislage.

Gir deg plusspoeng for at du som ny jeger har fått med eg at 6,5 ikke egner seg til elg.

Er du sikker på at du ikke vil gå for .30-06? Da kan du også senere ved behov bruke rifla til elgjakt med godt samvet.

Presisjonmessig er disse kaliberne like bra, det er våpenet som avgjør. Og på jakt er skytterens skyteevne mest avgjørende. De fleste moderne våpen samler godt nok i massevis til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat hatt denne "runden" selv, om du velger 6.5x55 eller 308 spiller liten rolle når det kommer til pris og tilgjenglighet på ammunisjon.

 

Skal du handel brukt så er 308 lettere å få tak i er min erfaring.

 

Til jakt fungerer jo begge deler bra som "allround" også til elg skulle det bli aktuelt.

 

mitt råd hvis du skal handel brukt er å finne et pent brukt våpen innen den prisen du har råd til, ikke tenk så mye på om det er 6.5x55 eller 308.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Som andre også har bemerket er den omtalt andre steder her på kammert.

leste også denne bloggen da jeg titten på denne rifla selv for en tid til bake. http://beredt.wordpress.com/2011/03/15/ ... -vanguard/" target="_blank" target="_blank

 

 

Så på den. Høres jo grei ut.

Lurer også litt på denne her: Remington 770 med kaliber .308.

Jakt og Friluft selger den til 4,990,- med kikkert Bushnell 3-9x40.

Link to comment
Share on other sites

Tror om du velger .308W eller 6.5x55 så blir du uansett fornøyd, selv startet jeg med .308, og er fortrolig med det kalibret. I 2010 kjøpte jeg med ei rifle i 9.3x62, med 6.5x55løp, og må si jeg er blitt veldig glad i 6.5x55 også. Viktigste er uansett at skuddet sitter der det skal sitte.

 

Ønsker deg lykke til med valg av kaliber, rifle og kikkertsikte. :)

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

6,55 x 55 er eit utruleg god val.

Mykje god ammunisjon å få kjøpt og skulle seinare velja eit anna større kaliber,

så vel du kanskje å ha denne rifla til treningsrifla.

Til det viltet du nemner held kaliberet lenge.

.308 er og eit godt val. Fint i kominasjon med lyddempar og kortare løp.

Link to comment
Share on other sites

Kan være greit å ha samme kaliber som de du jakter sammen med har. Plutselig trenger du å låne et skudd eller 10..

 

Dette kan i noen tilfeller være et pluss - hvis jaktkameratene også bruker eksakt samme merke og kule, og helst lot. Hvis ikke er det stor sjanse for treffpunktforandring, og du bør da uansett skyte inn på ny, eller i det minste testskyte for å sjekke treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger.

Har to jeg pleier å jakte med, den ene har Ramington 700 SPS .308 og den andre har Tikka T3 Lite Stainless 6,5x55.

 

Er det noen som er interessert i selge en rifle med kaliber .308 eller 6,5x55? Ser helst at den er syntetisk og med kikkert. Bare sende PM.

Eventuelt om de vet om noen modeller/merke jeg kan sikte meg mot.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt hipp som happ om du velger 6.5x55 eller 308. 6.5x55 har litt bedre inntrengningsevne på grunn av at det er lange og tunge kuler ift kaliberet, 308 har litt bredere kuler og lager altså litt større hull. Men det er helt ubetydelig hvilket av de to kalibrene du jakter med.

Ellers virker det som at Tikka T3 er i vinden for tiden, billige og bra våpen vil jeg tro. Ofte får du gode tilbud på pakkelølsninger med rifle og optikk, og det er alltid noe å kikke på på finn.no.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt våpen selv og valget var mellom 6,5x55 , 308w. eller 30-06...

 

Jeg endte selv opp med .308win pga at jeg har hatt to 6,5x55 men endte nå opp med 308win... Jeg er meget fornøyd med mitt våpen som er en Ruger m77 hawkeye laminated standard... Jeg har lest at noen kan ha litt dårlig avtrekk, men jeg er meget fornøyd med det jeg fikk på min... er det beste jeg har hatt til nå og jeg har tidligere hatt browning A-bolt og Mauser M03... :)

 

Personlig ville jeg valgt .308 win... Noe jeg også har gjort... ;)

 

Uansett hva du velger så lykke til med valget... :)

 

Jeg betalte for øvrig 7450kr. for ruger m77 hawkeye (laminerte utgaven) inkl. ruger montasje og Leupold 3-9x40 kikkert...

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...