Jump to content

bue i links


åtejeger94

Recommended Posts

Er selv links skytter både på bue og våpen generelt

har drevet snart 1år og som links skytter er det viktig og velge rett bue første gang

for når man selger dem som brukt får man utrolig lite fordem og det er et mareritt og selge

 

når det gjelder finn annonsen ovenfor styr unna! alt for dyrt og man vet ikke hvem og hvormangen brukere disse buene har vært igjenom

når jeg nevte at man får utrolig lite for links buer så snakker jeg om at man får halvparten eller mindre for en bue som er rimelig ny

værtfall min erfaring

 

når det kommer til merker så bør du notere deg Mathews (min favoritt), Hoyt og PSE

styr unna Bear Archery disse har relativt dårlig finish og harde og dra opp

man føler ofte at de blir hardere jo mer man drar dette er ikke bra

min nye Mathews er motsatt den har fint o jevnt drag helt opp til let off

og kvalitets følesen mellom Bear og Mathews er som dag og natt hvor Mathews overkjører Bear

 

du kan ta og se på bildene av buen min bildene er litt uklare

viewtopic.php?f=115&t=66386

Link to comment
Share on other sites

 

når det gjelder finn annonsen ovenfor styr unna! alt for dyrt og man vet ikke hvem og hvormangen brukere disse buene har vært igjenom

Vet du dette når du handler brukt andre steder da :?:

Jeg kjenner godt de som skal selge og jeg tror kanskje det er det tryggeste bruktkjøp du kan gjøre :wink:

Prisen blander jeg meg ikke opp i men tror nok kjøpere og selger(e) blir enig.

Link to comment
Share on other sites

 

når det gjelder finn annonsen ovenfor styr unna! alt for dyrt og man vet ikke hvem og hvormangen brukere disse buene har vært igjenom

Vet du dette når du handler brukt andre steder da :?:

Jeg kjenner godt de som skal selge og jeg tror kanskje det er det tryggeste bruktkjøp du kan gjøre :wink:

Prisen blander jeg meg ikke opp i men tror nok kjøpere og selger(e) blir enig.

 

Blir som og kjøpe brukt bil av en kjøreskole man vet man vil få en gjenstand som er brukt av flere uerfarene brukere

det sier seg jo selv at buer som skal og blir brukt i opplæring er mer brukt av forskjellige personer enn en privat eid bue

Prisen er kansje ikke så rart at du ikke forsvarer da man får en splitter ny bue for den prisen

jeg betalte selv litt over 7000kr for Mathews nye jubeleums bue som også skal være den beste de har laget til nå

Link to comment
Share on other sites

det som er veldig bra er jo Mathews,Pse,Hoyt

 

men jeg har nok forelsket meg i Mathews og da tenker jeg spesielt på Helim buen som jeg kjøpte av Arve O Vestgård

etter at jeg gikk på en skikkelig smell med min første bue så var jeg extremt kresen

i mitt syn så er Mathews Buene Rolls Royce noe som også gjenspeiler seg i Service du får hos Arve Vestgård

jeg har aldri hatt eller tror jeg kommer til og få en Bedre Service noen sted han stiller opp med Bue service 24/7

og jeg har tilog med hatt en koselig prat med han på en Søndag

 

Når det kommer til spesific Bue så skal Helim være den beste buen Mathews lager akkurat nå

er jo ikke for ingenting de kaller den "state of the art"

dette er også den letteste buen på markedet noe som betyr veldig mye vist man skal jakte

den er også lettere enn full carbon buene til Hoyt som koster her til lands ca 10-11 000

 

så jeg vil nok Anbefale deg en Mathews Helim også forde den er ikke så veldig dyr heller

7200kr men så vil du jo også få med en god del utsyr til den prisen

da tenker jeg på innebygde dempere og godsaker på strengen for og dempe lyd og viberasjoner

 

ta en tur over til Mathews Helim sin side og se 8)

det skal ligge videoer og artikler der du kan se og lese

 

http://mathewsinc.com/product/helim/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Eg skyt links både med rifle og bue. Venstre øyedominant.

Mitt råd er å få til prøveskyting med links buer. Ikkje det enklaste og få til, men vis du ikkje har bråhast, kan det hende du kan oppsøke bue klubber og evt årsmøtet til NJBF. Til årsmøtet kjem det linksskyttere, inkludert meg sjølv :winke1:

Når eg kjøpte første links buen min, tok eg ein sjekk på nett og kontoen min vart enige om PSE Stinger 50-60# -links.

Denne buen passa veldig godt til meg. Skaut veldig bra med den, og den var lett å verte kompis med.

 

Etter det vart det oppgrdering til PSE EVO 60-70# og Mathews Z7 50-60,Links.

Men eg skyt ikkje noko særlig bedre med EVO eller Z7 enn kva eg gjorde med Stingeren,endå hvertfall.

Så prisdifferansen er ikkje proposjonalt med treffprosenten i mitt tilfelle.

 

Viktig å tenke på att det dyraste ikkje alltid nødvendigvis er det beste, men å få ein bue som passer din skytestil.

Prøv å gløym prislappen og att ein MÅ velge ein bue frå øverste hylle i første omgang, finn den som passer DEG.

(men det er ikkje lett i buejungelen,alle sine meiningar og utvalg av links buer....)

 

Av EVO og Z7 likar eg best EVO. Føler den er mykje "stødigare",fastere, når ein kjem opp i fullt opptrekk, lite vibrasjoner,godt grep,så eg skyt best med denne.

Z7 er nydelig å dra opp,(singelcam), liten og snerten,men det er noko med buen som gjer att eg ikkje er like komfortabel med Z7, som med EVO.

Det som er den store forskjellen på billigere buer vs dyre buer, er vibrasjoner,hastighet,bedre opptrekk,go'følelsen og gleden av å ha eit kvalitetsverktøy i hendene.

Mykje det samme som med rifle og optikk osv.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

vil værtfall ta opp noe jeg selv brant meg på

nettopp dravekt ikke gå forhøyt eller til det du tror du klarer og dra opp

helst bør man ikke dra mer enn 50 helst 40

men problemet til oss som ønsker og jakte er jo at man får en bue som er forsvak for jakt

og dermed brenner vi oss på buer som er 70,60pund

min første bue var en 70pund endte med at jeg måtte bytte lemmer og ettervært så solgte jeg den

man kan si det slik at det første året mitt så har jeg vært et halvt år eller mer uten bue

på grunn av tull og tøys jeg ble nemelig anbefalt en bue fra forhandler på minimum 60pund

så sørg for guds skyld på og kjøp en bue fra listen til buejeger forbundet der finner man de mest seriøse

Link to comment
Share on other sites

hei har lyst til å kjøpe min første bue, jeg er linksskytter å vanlige våpen så da regner jeg med dette er det samme på buer, har lite peiling på dette så trenger hjelp!! :)

 

Jeg skal selge min venstrebue. Buen er en Hoyt Trycon XL 2006 mod. (jubileumsmodell) med Sephyr Cam & 1/2 cammer og med dralengde på 29", 60-70 pund, strenghøyde på 7 1/2", og axle to axle er 36". Pilhyllen er av typen N.A.P Quicktune SmartRest og siktet er et Hoyt Mini microelite. Det følger også med et Duralite two-piece kogger og en Flex stabilisator fra Hoyt + noen GoldTip piler. Alt sammen leveres i koffert. Buen har gått ca 1000 skudd. Pris: 6000,-

Link to comment
Share on other sites

60-70 pund,

Nå vil jeg nødig ødelegge for folk som vil selge buene sine, men 60-70 pund er igrunnen hårreisende for mye for en som skal lære seg å skyte med bue!

Om målet er å være macho, og kunne slenge avgårde noen få piler av og til - og forsåvidt kunne treffe imponerende bra for en som ikke har sett god bueskyting før : I rest my case

 

Om målet derimot er å skyte opp mot den presisjonen som ligger i våpenet, å lære seg og å øve inn rett skyteteknikk - så den kommer automatisk og presist i en jakt- eller konkurransesitusjon - kjøp en bue som iallefall kan skrus ned til 50 pund.

 

Jeg fikk min nye bue for to dager siden, og hadde tuning-runde i går morges (noen piler før en går på jobb er topp) og i går kveld. Da jeg skjøt første pila, måtte jeg sjekke om buen hadde den vekta jeg hadde bestilt - det kunne umulig være 50 pund jeg dro, o skrekk, har jeg fått en for lett bue tenkte jeg, men nei, den ER 40-50, og står på nesten 50.

Etter litt innskyting, litt skruing på hylla, og på siktet, og litt skyting på forskjellige avstander (og noen meget bra samlinger :D ) så begynte samlingene å åpne opp, og jeg oppdaget at jeg slurvet. Hadde da skutt 60-70 piler og bue var fremdeles ikke tung å dra opp, men ikke like lett, og jeg slurvet rett og slett fordi jeg var sliten. Da må en stoppe - ellers trener en inn uvaner, og det er der saken står.

Lett nok bue betyr ikke at du skal klare å dra den opp (ok du kan skru den opp eller ha en tung på jakt) til trening betyr det at en skal kunne trene så mye en vil, uten at kroppen sliter eller at en slurver på grunn av at en blir sliten, eller får skader - buen skal altså være så lett at du kan skyte så mye du vil. Vil du skyte veldig mye, må den være veldig lett... De skyter hardt nok uansett!

 

Alle buer leveres i links av alle seriøse leverandører, og alt utstyr til å henge på er enten vendbart, eller leveres i links. Er en helt grønn så tror jeg jeg hiver meg på koret og anbefaler en PSE Stinger 3G, RTS (ready to shoot). Hvis man ikke vet hva en skal ha så er det bare tull å kjøpe high end greier.

 

Med stash, dvs klar til å skyte, så koster (PSE) Vendettaen meg nær på dobbelt så mye som en (PSE) 3G RTS, og forskjellen er noen få fps, mer kvalitetsfølelse, noe høyere kvalitet, + et sikte og ei hylle som er akkurat slik kresne meg vil ha dem, nesten i allefall...

 

Så mitt hovedråd til kjøper av første bue: ikke bruk mye penger, og kjøp så mye som mulig ferdig oppsatt/justert, - og lav dravekt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Så mitt hovedråd til kjøper av første bue: ikke bruk mye penger, og kjøp så mye som mulig ferdig oppsatt/justert, - og lav dravekt.

 

K

 

Er helt enig med M67 her. Som nybegynner kjøpte jeg en RTH pakke med en Martin Saber Mag 45-60. Den kom ferdig oppsatt til mine spes. og satt til 45 pund samt papirtunet. Brukte ikke lang tid på å få gode samlinger og er bare moro å skyte med. Største problemet er å få pilene løs igjen fra hammatta. Blir da bare dumt å trene med tyngre dravekt.

Link to comment
Share on other sites

sammenkomst snart

Skal nok det, men det er litt småhektisk for tia. Buen er en PSE Vendetta DC 40-50 (skrudde den ned på 45-ish), NAP Apache hylle, NAP Shockblocker og HHA Brushfire, Jim Fletcher release - har bare såvidt grovtuna til de gamle Goldtip-pilene men vi skyter ikke så verst faktisk 8) Etter 100-150 piler er jeg igrunn bra fornøyd. Men det er kaldt på fingrene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...