Jump to content

Barnevennlig kikkertsikte


Ole_Netland

Recommended Posts

Noen som har gjort seg noen tanker eller erfaringer med sikter som er barnevennlige?

 

Med barnevennlig så mener jeg fleksibel i forhold til hvor enn plasserer hodet/øye både i avstand og side.

 

Guttungen skyter litt pr i dag, men nå er han godt fornøyd med at det smeller og finner fint lite ut av siktet, så skulle hatt ett sikte som var lett for han å bruke så han kan få til å sikte litt iallfall. nå vil kanskje en aimpoint eller tilsvarende være et alternativ siden enn kan ha "valgfri øyeavstand" på disse, men hadde håpet på et kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Har erfart at rødpunkt er det enkleste for barn, gjerne ala C-more heller enn aimpoint.

Dernest er retikkelet viktigere enn plassering av øyet i okularet om du går for kikkert. Det virker som det er lettere for barn å forholde seg til dot enn "vanlig" trådkors.

Link to comment
Share on other sites

Mine unger fikser alle kikkertsikter greit, bare en skrur forstørrelsen litt ned, er bare en vanesak. Selv miniØKH, fiksa sikting greit da hun var 3 1/2 - sikte - gå ned i dekkstilling - trekke av :roll: Og Jr. var på nivået "Pappaaaa, æ må ha mere ammo" allerede da vi holdt på på Gjøvdal, tipper han var på alder med din.

HAr stort sett et spotteskop stående og en håndkikkert liggende på TVen til å se på båter og div. utepå sjøen med, så mine unger er mulignes over gjennomsnittlig vant til å se i kikkerter, men lurer på om det kan hjelpe like mye å kjøpe en 99,- 8x20 håndkikkert til han så han blir vant til å se igjennom optikk?

Jr begynte mye tidligere, og kikka mye mer på båter og stjerner enn miniØKH, og han fikser også sikting bedre. Uansett tror jeg lav fortørrelse/stor utgangspupill er veien å gå, da ser de det de skal se delvis uavhengig av øyeavstand.

 

Problemet nå er at de ikke vil bruke jernsikter, ikke treffer de noe, og det blir fort bare "blæh", hvorfor kan vi ikke ha en "ånkli" sikte...

 

Så er det jo også om de har lyst til å skyte? Mitt inntrykk er at alt de har lyst til, det får de til, eller prøver å få til - så er det å gjøre det lystbetont da :? Jr later til å ha gått litt lei - progresjonen har stoppa opp litt og da er det nok ikke like motiverende å lage huller i papp over Grotjønn - det merker jeg jo selv også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...