Jump to content

Dachsvalp


Megleren

Recommended Posts

Munnen går som en revesaks!

 

:lol:

 

Dette med biting er det bare å korrigere med en gang. Du får de bikkjene du tillater, når det gjelder dachs. Bikkja til Flyfisher er vel et kremeksempel i så måte, hehe....

 

Jeg har selv for øyeblikket et par dachser, og de biter hardere og hardere avhengig av hvor opphissede de blir når man leker med de, men akkurat bittrykket har de stålkontroll på - det skal aldri bryte huden. Forleden krangla de om en skank, da stakk jeg hånden i vepsebolet med en blodig finger som resultat. Ikke spesiellt smart.

 

Bare si NEI når han biter for hardt, det skjønner han. Siden han er såpass ung, klør det nok veldig i melketennene... i tillegg er de skarpe, så det er litt uheldig.

Hva med å gi han litt bein osv som han kan demontere oralt?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. :)

 

Ja samboeren leser jo på alle mulighe blogger som gir diverse triks, regner jo selv med at det er noe han gir seg med etterhvert, men han er faktisk helt koko til tider.

 

Litt synd om noen skal passe han osv eller han skulle finne på og bite barn..

 

Håper bare det ikke er tegn på en fremtidig agressiv ukontrollert hund.

Link to comment
Share on other sites

Er typisk når han har spist, vært ute osv. Når han er full av energi liksom..

 

Han virker veldig trygg på oss og (veldig utadvendt) andre og er som nevnt 98% av tiden helt super..

 

Får satse på akkurat det gir seg og at han blir en koselig familiehund. Blir spennende og se han i skogen:D

Link to comment
Share on other sites

Har en drever/dunker valp på 9 uker jeg, og kjenner til denne revesaksa i vertfall:P Ingen har beynt å blø enda, og han hører etter et NEI, men så fort han for sjangsen biter han og sliter i pledd og puter. Har forskjellige tyggeleker til han: Tau med knute i begge ender (favoritten) også ei løkke med en stor gummiball i enden. Den ballen fikk kjørt seg i går. Skal forøvrig være bra for hunden en slik ball sa de på butikken. Renser tenner og han får lindra den kløen pga. melketennene.

Men stort sett om han ikke er ut og pisser elle ligger og sover, er han veeeldig trofast og kosete. Har hatt han siden lørdag nå og er så langt fornøyd med hva vi har fått til. Han reiser seg faktisk inntil døra og sier i fra nå han må gjøre i fra seg, kommandoen SITT ser ut til å løsne snart, men han er treg på innkalling. Kan stå lenge å rope navnet før han kommer. Inne går det greit, men ute så er det jo så mye annet å lukte på :lol::lol: Men har 2 uker fri fra jobb nå¨for å være med han, så skal nok få til litt innkallingstrening. Akkurat nå ligger han med hodet på magen min og snorker! Blir jo bare sjarmert av skapninen :wink:

Men når kan jeg begynne å¨ha han med i bådet og tusle en tur? Hadde han i bånd de første gangene jeg lufta han, men nå spretter han laus rundt.

Og når han sover så promper han en del. Og det lukter en del også! Bruker det samme fòret som oppdretter brukte, men kan det være godbitene han får når han er flink og tisser ute eller sitter osv.? Han får ikke noe store mengder altså.

 

Lykke til med valpen din Megleren! Her koser vi oss med vår i vertfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, det jeg har gjort med mine hunder (dachs og NES) er at om de biter så klynker jeg til han slipper. Deretter roser jeg masse når han gir seg. Nei har jeg ikke brukt i avvenning av biting. Valpene skal ha lært dette av sin mor. Observerer man hunder som lekesloss/småbiter hverandre så er det dette som er signalet for at nok er nok. Da stopper den hunden som biter med en gang. Dette har funket veldig bra for oss. Jeg har lært guttene mine til å gjøre det samme med stor suksess.

 

En annen ting jeg ikke tillater, er at vi leker med hunden inne. Ingen leker eller opphissing av hunden finner sted her. Det gjør vi ute. Dette har gitt en rolig hund inne, og han har ikke bitt noe særlig på andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo tross alt en dachs da...at de biter litt kan da umulig gjøre noe som helst....

 

Man skal ikke snakke hardt til en dachs, det kan forstyrre selvbildet littegrann..hvertfall et par minutt...

 

her foreksempel,

 

e19jbd.jpg

 

 

har Aggresso veltet søppledunken og mesker seg i herligt søppel...nåde den som prøver å korrigere..:-)))

Link to comment
Share on other sites

He he he.... søppelbøtta blir også her i gården ranet med jevne mellomrom. Den vanligste fremgangsmåte er å kjøre grevet inn i dørsprekken som et spett, for deretter å brekke opp døra med et avmålt hodekast, ikke ulikt en kubein som presses inn bak en planke. Deretter plantes to poter bestemt på kanten av bøtten i det "aller helligste", vel vitende om at ifølge fysikkens lover vil dette velte innholdet utover kjøkkengulvet, hvor de herligste retter pent anlegger seg på bakken som på en japansk sushi-restaurant... Er det mer enn èn dachs på kjøkkenet, er det ikke utelukket at basketak følger da man ikke alltid blir enig om hvem som skal ha hva... Disse slåsskampene opphører som regel med forundring og forsiktig logring når Mor kommer inn på kjøkkenet og muligens begynner å gråte...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, hyggelig!

 

Skjønner at dette med biting er ganske vanlig for dachs.

 

Vi leker jo inne med den men burde vel da prøve å begrense dette til ute.

Har bare vært snø og tidenes kulde siden vi fikk han, slik at det ikke har vært så lett å være ute lenge.

 

Han har iallefall ikke vært i søppeldunken ennå :D Tøft bilde!

 

Oppdretteren har iallefall avlet gemytt som føsrste pri gjennom tidene så satser på det blir en snill og god hund i hus og en racer i skogen.

 

Noen som har erfaring med dachs på hjort? Loser de det første året? Er bra med hjort i to av terrengene jeg jakter selv om det ikke er vestlandstakter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde dachs inntil for snart 2 år siden og brukte henne på rådyr og hjort. Hun hadde sin første 40min los på rådyr som 7mnd gammel, og lå vel på timesloser fra den av. Vi fikk ikke skutt for henne før hun var 2 år gammel, men da hadde jeg som sagt hatt timesloser som hovedregel på trening. Hun foretrakk rådyr, men jaget fint hjorten og. Virket som det var litt mer tilfeldig om hun fikk de til å ture, men det handte det og. Hun jaget med ganske lavt tempo, så dyrene kom spaserende på post omtrent hver gang.

 

Bare å kjøre på med valpen. Men tren grunndresur først! Det vil du ha igjen for senere. Og husk at de ikke skal slites ut som unge. Da kan jage bra, men plutselig gi seg om de blir kjørt for hardt som unge. Ellers har du en super jaktkompis! Jeg savner dachsen min mye, det er ikke helt det samme med en svarthund med lett adhd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...