Jump to content

Sikte til bø/måneskinnjakt, valgets kval..


atli

Recommended Posts

Er ny på forumet, har med intresse lese mange meiningar om valg av riflekikkert, eg er i den situasjonen at eg skal skifte ut min Leupold Europeen med eit sikte som er betre egna til skumrings/måneskinnjakt. Maks pris har eg tenkt er 10 lapper. Det er ein del sikte å velge mellom, er vel ein fordel om det er med lys.

Kva bør eg velge? Håpar det er nokon som har erfaring med fleire merke her på forumet som vil svare. :?:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha et sikte til kun den jakta er det bare en ting som duger..fast optikk.

 

Jeg forøvrig leter etter en S&B 8x56 med 30mm tube som skal brukes kun til revejakt under dårlig lys.

Ta en titt på den kikkerten :)

Vær og klar over at der finnes en Hungarian utgave av denne kikkerten med en 25,4mm tube..den er litt billigere.

Link to comment
Share on other sites

Kahles helia kxi 3,5-10x50 Har utsalgs pris på 11900.- Men fikk min for ti blank hos min lokale butikk(mulig for at jeg har lagt igjen noen kroner der) :)

Den har 1" rør men det spiller vel mindre rolle for ditt bruk. Har brukt den på mye jakt som foregår i dårlig lys og syns den er kjempe bra. At den er liten og lett er vel bare en bonus. Denne tar jeg med til tjekkia i mai på bukkejakta.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del brukte Zeiss Victory og Svarovski PV å få tak i dersom du ikke trenger lys. Har selv kjøpt både Victory 3-12x56 og 2,5-10x50 til samme pris som XXL selger Classic (uten lys) i løpet av det siste året. En Victory 3-12x56 uten lys rekker velsig langt i mørket. Har nylig skaffet meg en Victory med lys også; og kan klart anbefale en slik dersom du har/får råd (har sett ett par slike brukt for 10K-ish på kammeret den siste måneden). Det ser også ut å ligge en på Finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32759259

 

Dersom du synes dette blir for mye penger mener jeg du bør satse på å få veldig bra optikk før du overveier lys. Jeg har lånt og prøvd en del kikkerter med lys de siste årene og sammenlignet med mine uten; og kom til den konklusjonen at best mulig kikkert var viktigere enn lys inntil jeg kunne ta meg råd til begge.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Kahles Helia C 2,5-10X50 4a til nevnte bruk, det er svært god optikk i denne, men retikkelet blir svært vondt å se når et er ordentlig mørkt. Bruker nå en zeis varipoint 3-12x56 med v69 retikkel, optisk sett synes jeg faktisk Kahlesen er nesten på høyde med denne (opplever zeissen et lite hakk hvassere). I mine øyne gir opplyst retikkel fler og bedre skuddmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...