Jump to content

Ladedata 9x19mm Frontier 115grn N340


SirfStar

Recommended Posts

Jeg har nettopp startet med hjemmelading.

 

Jeg har følgende til rådighet:

Frontier 115 grain CMJ

N340

Federal Small Pistol tennhetter

GFL engangsskutte og tromlede hylser

 

Har testet følgende:

5,5 grain N340 OAL 27,6/27,8/28/28,2/28,4/28,6mm

Alle fikk flate hetter.

 

Siden jeg ikke finner ladedata på Frontier kulen så velger jeg å spørre her fremfor å kløne meg ihjel.

All hjelp i form av forklaring på de flate hettene, samt forslag til ladninger, mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

hei

her følger en link, noe utgpunkt.Flate hetter trenger ikke bety så mye, men bæreflate og settedybde samt hylsevolum er viktige faktorer. kjøp ladeboken der står det mere rundt dette.

Rainier 115 grn kule er vel nesten samme som frontier tenker jeg.

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/6/34" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du må tenke deg om ganske kraftigt her no, som OlavM nevner så er dette troligens ganske vasse ladniger du holder på med. Troligens på feil side av den røde stereken.

Normalt ligger en på en COL på 29mm og 5,4 -5,9 som maks med 340 avhengig av hvilke kuletype.

Og som sagt så ser det ut som om du ligger langt over med lengder så langt ned som 27,6mm.

Link to comment
Share on other sites

Du er nok på den litt hissige siden av skalaen.

 

Jeg måtte fram med gode gamle notisboken min over ladninger i 9 mm.

Rainier 115 grains RN CMJ kule med 340 krutt, 5,2 grain krutt og patronlengde på 29 mm.

Ladningen holder akkurat minor kravet i praktisk i min pang.

 

Denne kulen er såpass lik den du holder på med at det skal gå fint :)

 

Setter du kulen dypere så går trykket opp, da må du ha mindre pulver oppi.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar og ikke minst advarsler.

 

Den første ladningen jeg testet (som jeg glemte å nevne) var et forsøk på å kopiere en Fiocci 115 grain.

COL på den patronen var 29,3mm, og ut fra en tabell jeg fant, var 5,0 grain minimum for flere 115 grain kuler.

Jeg tenkte derfor at COL 29,3 og 5,0 grain var en trygg plass å starte. Resultatet var flete hetter, men patronen gav svært lav rekyl og klarte ikke å repetere.

I en annen tråd her på forumet leste jeg at "normal" COL på en 9mm rundnese var 27,5mm. Ut fra disse dataene bygget jeg den nevnte testen, men jeg ser nå at jeg var på tynn is.

 

Nå lader jeg et nytt testparti basert på den informasjon jeg har fått i denne tråden. Resultat følger. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker jeg 124grn frontier kuler i min 9mm istedet for 115 grn, da 124 gikk bedre. . Men jeg bruker samme kruttet. 4.6 grn N340 med COL på 29mm gir i min M&P 9 L ett snitt på ca 1170fps og en faktor på 144..

 

Jo lettere kuler du bruker jo mer fart må du ha for å nå faktoren. Ladningen jeg viser til der er svært behagelig og gir lite rekyl , samtidig som den gir svært god presisjon i våpnet mitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt samme ladningen som du har omtrent (4,9 grains 340 og COL 29,0), Jeg lå ca 30 m/sek raskere (chrono ved 16 plussgrader) i hastighet enn det du gjør, hva slags våpen har du skutt dine i og hva slags hylser?

 

Jeg bruker dog andre hetter, CI 500 sp, ser ingen grunn til å benytte Federalhetter i mine pistoler så lenge jeg har fått CCI billigere.

 

Ang. flate hetter, så er Federal i mykeste laget kanskje. Jeg tviler på du har noe overtrykk i den siste ladingen din, men akkurat det tør jeg ikke si bastant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har forstått det slik at disse ladetabellene holder seg innenfor det man kan kalle normalt arbeidstrykk for 9x19mm Luger, mens +P og +P+ beskriver ladninger med trykk over dette?

Eller er det mulig å få så høyt trykk selv innenfor ladetabellens vindu, at man i praksis har en +P eller +P+ patron? Er Forsvarets 9mm patron en +P eller +P+ patron?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar frem denne tråden igjen pga min erfaring med Frontier 115grn.

 

Jeg må ned på en lengde på 27.5-27.7mm pga denne kulener så "rett" at den tar i bommene på løpet mitt ved lenger lengde.

Våpen er en Tanfoglio Ultra Match.

Har brukt VV340 krutt og 4,7 grn

Hastighet på kulen i kronogra er ca 1120 f/sek

 

Er meget behagelig å skyte med (de få skuddene jeg har testet), men hylsene sotes mye

Skal lade noen med litt mindre krutt (4,5 grn) og teste.

 

Er det noen andre som må så langt ned i lengde og har erfaringer og dele??

Er dette på rette siden av den røde streken??? eller ....... har ikke noe prog. å kjøre dette i. Hjelp?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...