Jump to content

Norma data helt feil?


bard1487687027

Recommended Posts

Nå skjøt vi hundrevis av skudd i går i forskjellige kaliber og patroner over Kronograf og det vi observerte var litt oppsiktsvekkende.

 

Samtlige Norma ferdigladde patroner hadde betydelig lavere hastighet enn hva som stod på pakkene...

 

For eksempel 223 rem i Norma jaktmatch står det 3300 fps i utgangshastighet, vel sannheten var gjennomsnitlig 3000 fps, dette er ett veldig stort avvik. Alle andre merker var innenfor 50 fps i avvik som er helt greit da det er temperaturforhold, løpslengder o.l. som spiller inn.

 

Men på alle patroner fra Norma fant vi store avvik, er det falsk reklame?

Noen andre som har erfaring som er tilsvarende?

 

Blir jo sykt skuffet da Norma er desidert de dyreste patronene og ender opp med største avvik i forhold til trykt data.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke noe om hvor jevn hastigheten var. Det er det viktigste etter min mening.

Sier Norma noe om hvor lange løp de er testet i? Om de er testet i 65cm løp, og du skyter med 55cm så få man mye avvik. Størrelsen på avviket kommer vel litt an på hva slags krutt som er brukt også.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke våben anvendte i til måling.

Samtlige tests jeg har udført med forskellige normapatroner, så har de leveret det angivne indenfor 10m/sek, hvis piben var produceret med relativ normal længde (58cm for jagtkalibrer)minimumstolerencer, og en acceptabel indvendig finish.

På endel test specielt med norma konkurenceammo, fik jeg op til 35 meter højere hastighed en opgivet, dette uden forhøjet tryk. Specielt på Norma golden target og Diamon Line i kal 6,5x55, opnåde vi de angivne hastigheder med piber der var mellem 10 og 15 cm kortere end Normas testpiper.

Jeg har dog også været involveret i hastighedstest hvor specielle løbsfabrikater gav helt uforudsigelige hastigheder. mellem 20 og 70 meters for lav hastighed, hvor samme patron i korrekt pibe gav det opgivne resultat.

Det kunstige var at et våben som manglede 70m/sek på norma oryks, kun manglede 15 m/sek på vulkan, og 30 m/sek på golden target.

Disse patroner gav alle det opgivne hastighed i en referencepibe, indenfor +-5m/sek

Link to comment
Share on other sites

Riflene som ble testet med var

 

Browning X-Bolt 223 Rem med og uten demper (Avvik 100 m/s all annen ammo innen 10 m/s)

Sako Hunter 308 win uten demper (avvik 50 m/s all annen ammo innen 10 m/s)

Browning X-Bolt 338wm med demper (Ikke testet med Norma men avvik inne 6 m/s fra annonsert data)

 

Det som jeg stusser på er selvsagt at all annen ammo, Winchester, Federal, Fioccio osv er ikke langt unna men Norma er langt unna... Om en leser i Ladeboka nr 6 vil en også se at 3300 ft/s ikke finnes på ferdigrulla 223 i 55grs, at Norma kommer med så optimistiske tall synes meget rart, og data på 3000 ft/s er hva en forventer av ferdigrulla 55grs. Så er det bare falsk reklame, se hvor hissig vår 223 er...

 

Om andre har tall på Norma 223 jaktmatch som skyter 3000 ft/s og ikke 3300 ft/s legg det ut, da dette virker rart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...