Jump to content

"Gammel" Krag-Jørgensen


Lars81

Recommended Posts

Litt usikker på om dette er den helt passende kategorien, men prøver likevel.

 

Det har seg slik at vi har stående på hytta et par gamle, (men altså ikke antikke), Krag-Jørgensen rifler. Den ene mener jeg har datering 1898, og den andre 1904. Husker ikke helt eksakt for det er en stund siden jeg har hatt dem fremme. Begge er i god stand og fungerer på ladegrep og klikk. Det jeg lurer på er om det vil lønne seg å ta dem med hjem og eventuelt få dem registrert/plombert, eller om det faktisk kan være en mulighet for å få inspisert dem og eventuelt kunne ha dem i funksjonell stand, hvis det da overhodet er mulig. Baneskyting har hatt tradisjon i familien og jeg antar at disse har blitt brukt til det så de har jo slik sett en høy affeksjonsverdi og det er jo trist om de må stå bortgjemt og forfalle eller bli inndratt.

 

Hvilke muligheter har jeg?

Link to comment
Share on other sites

Vi har masse tråder om Krag-Jørgensengevær på forumet!

 

Slike "hyttevåpen" er imidlertid problematiske. Her er masse forhold som "onkel" nok ikke ser med særlig blide øyne på:

 

Dette er tydeligvis uregistrerte våpen - og det etter at det har vært to omganger med "våpenamnesti".

Funkesjonelle våpen skal oppbevares i våpenskap eller våpenrom.

Det er ikke tillatt å oppbevare (sjøl i fastboltet, godkjent våpenskap) våpen i ubebodd hus eller hytte.

 

Det aller første du/dere må gjøre, er å fjerne våpna fra hytta, og få dem innlåst i et godkjent våpenskap. Deretter snakker dere med politiet, og forklarer situasjonen.

 

Legg gjerne ut bilder av våpna i denne tråden (NB: Etter at de har kommet i våpenskap, og politiet er orientert) - så vil nok "forståsegpåerne" her inne si noe om verdi etc. Det er jo også mulig å selge dem - kanskje direkte, uten registrering først - snakk med "onkel". Det som kanskje kan bli vanskelig, er om samme person skal ha to like våpen som "affeksjon".

 

Du/dere kan jo få tillatelse til å ha våpna som dekorasjon - men da må de "plomberes" først. Dette må gjøres av børsemaker, og koster en del, våpnet skal "raseres" såpass at det ikke kan gjøres skytbart mer. De av oss som vet hvor vakker en Krag-Jørgensen er, synes nok ikke slike våpen er særlig "dekorative".

Link to comment
Share on other sites

Takk for informativt svar.

 

Skal se om det blir en ordning på dette i løpet av uka, men må innrømme at det sitter langt inne å måtte levere disse inn til destruksjon eller plombering dersom det skulle vise seg at jeg ikke får dem godkjent og registrert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...