Jump to content

Knepptabell krag med schou diopter


sako 75

Recommended Posts

Hei, lurer på om det er noen på dette eminente forum som har eller kan finne ut knepptabell på krag med 74cm løp. Det er påmontert Schou diopter,

det er 7 knepp fra 100m til 200m og ca 6+ knepp? videre til 300m. Utgangshastighet er ca 770m/s. Kunne vært interessant med tabell ut til 400m med 50m intervall.Er det noen her med kunnskap om dette diopteret på kragen så kom gjerne med innspill!

Link to comment
Share on other sites

Scou-diopteren ble først levert med en kneppinndeling på omtrent 1,5 cm/knepp på 100 meter, siden kunne en få kjøpt "finkneppskrue" til høydejusteringa, ca. 1 cm/knepp (jeg skiftet til sistnevnte).

 

I følge de vanligste ballistikkprogrammene er det flere knepp mellom 200 og 300 enn mellom 100 og 200 - så 7 knepp fra 100 til 200 tyder tyder på "1-cm-skrue", mens 6 knepp fra 200 til 300 tyder på "1,5-cm-skrue".

 

Du får skyte deg inn på 100 meter, skru 30 knepp opp, og se hvor mye treffpunktet flytter seg på neste serie. Resten fikser ballistikkprogrammene.

Link to comment
Share on other sites

nå er det ca 20 år siden jeg sist satte mine bein i en krag med schou sikte. syns huske den børsa hadde 0,8 cm knepp på 100m. kan det stemme? mener det var 4 knepp pr ring på 60 cm skiva, å de ringene sitter jo med 3 cm mellomrom.

arrester meg om jeg husker feil altså.

 

skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syns huske den børsa hadde 0,8 cm knepp på 100m. kan det stemme? Arrester meg om jeg husker feil altså.

Jeg må tilstå at jeg aldri gjorde den testen jeg sjøl anbefalte, jeg tror nok kanskje den går i underkant av 1 cm pr. knepp med 74 cm pipe. Scou'en sitter på en Krag jeg skulle brukt på Stang-skyting, hvis jeg hadde giddet trene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...