Jump to content

løs skrue på kvartsikring!


h.nergad@gmail.com

Recommended Posts

Buehler kvartsikring? Jeg hadde en slik, og gav den bort til en venn under sterk tvil. Heldigvis har ikke vennskapet tatt skade av det, men det tryggeste er vel å hive den på fjorden. Mins jeg prøvde med låselim (moderat styrke) uten stort hell, permanent liming ville sikkert fungert men om noe skulle skje har du ingen god mulighet til å demontere lenger.

 

Endte opp med et Timney-avtrekk med sikring, mye bedre avtrekk og sikringsfunksjon. Originale sikringen er nok sikrere, men det er bedre med en middelmådig sikring som fungerer.

Link to comment
Share on other sites

er usikker på bruk av locktite da det er mulig det er bevegelse mellom sikringen og delen den er skrudd fast i 8)

Nei, det skal ikke være noe problem. Bare sørg for at du ikke fyller sluttstykket med lim så går det nok greit. Og når du har prøvd det så gi beskjed, jeg skal alltids finne en egnet dumpingplass som er minst 200 meter dyp til deg.

Link to comment
Share on other sites

Sett skruen inn med gjengelåsing. Har opplevd det samme selv. Har alltid oppdaget den løse skruen lenge før den har fått sjans til å falle ut. Har ikke hatt problemer med løs skrue etter at jeg satte den inn med Locktite (mener skruen på sikringen før kommentarene ramler inn). Avtrekksikringer får det til å grøsse nedover ryggen.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Ellers er en riktig montert kvartsikring en mye bedre løsning en en avtrekker/sidesikring.

Du mener vel en sikrere løsning? Akkurat det skal jeg være enig i, men bedre? En sikring som (uten en del fintilpassing) er tung som fy og fungerer motsatt av logikk er ikke en god løsning i min bok. Nok et problem med M98 som et moderne jaktvåpen, det krever mye innsats om man vil ha ting perfekt.

Jeg er trygg nok på Timney-sikringen, hvor mange har opplevd farlige hendelser med slike løsninger? Selvfølgelig er direkte låsing av tennstift å foretrekke, men hvor mye koster ikke en skikkelig sikring?

Link to comment
Share on other sites

Bedre på alle vis; forutsatt riktig montering.

Der får vi bare være uenige, jeg likte aldri funksjonen. Selv en kryssboltsikring passer meg bedre enn den flaggsikringen, og jeg hater kryssbolter. Smak og behag er vanskelig å diskutere, hvis du får den til å sitte som den skal er den sikker og pålitelig. Men et design som rister løs som en HD på søndagstur er etter min mening et design som ikke har livets rett.

Link to comment
Share on other sites

Kan du være så elskverdig å definere "korrekt montert"? Hva annet kan man gjøre enn å montere den og sikre skruen med litt låselim? Problemet mitt var at låselim av normal styrke (Loctite 243) ikke var nok, hvis en monteringsskrue krever 638 er det noe feil med designet. Mulig jeg hadde et mandagseksemplar eller at børsa er ekstra skranglete, evt at den ikke tåler tørrtrening, men faktum var at jeg ikke fikk den til å sitte som den skulle. Og en sikring hvor skruene løsner vil jeg ALDRI godta. Da er selv en simpel Timney bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...