Jump to content

Ladedata fra bokser med skytterlagskrutt...


korporal

Recommended Posts

På Norma sitt N11 krutt står jo mininmum og max ladning for Sierra MK 150grs i .308, men hvordan kan man presentere en maxladning uten og vite COL?

Eller er det noe jeg har oversett? Det står da virkelig ikke noe om COL på boksene....

 

Settedybden har da noe og si for trykket?

 

Jeg satte COL til 69.60mm, det gir en friflukt på 4mm i mitt våpen.

 

 

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Hm, du har muligens ikke lest ladeboka? Der står det noe om å ikke begynne rett på maxdata, men å starte lavt (minimum?) og eventuelt jobbe seg opp mot max. Det er ikke sikkert man kan lade max i alle våpen, med alle kombinasjoner av komponenter. Maxladning er den ladningen kruttprodusenten sier man ikke skal gå over.

 

Men for å spinne videre på det tråden starter med, hvordan kan kruttprodusenter oppgi ladedata, de vet jo ingenting om løpsdiameter, hylsers innvendige volum, friflukt, osv. Dette er ting som kan få trykket til å gå i været om de er i den ene enden av skalaen.

Jo, fordi man ikke skal starte på max, men starte på minimum og eventuelt jobbe seg opp mot max.

Derfor kan maxladninger oppgies.

Link to comment
Share on other sites

@jimmyp0p: Helt enig!

 

@høggern: Jo jeg har lest flere utgaver, flere ganger. Jeg har ikke sagt noe om og starte på max. Har heller aldri gjort det...!

Er riktig som du sier at veldig mange faktorer spiller inn på trykket. Men...jo flere faktorer man har tilnærmet lik den som ladningene ble utviklet med jo likere blir også resultatet(Trykkmessig). Noe så enkelt som COL vil jeg tro var ganske enkelt og legge ved , kanskje også hylsetype. Setter en knapp på at det er Norma. :)

Kan jo hende at ferskinger missforstår uttrykket maxladning, og begynner på max.

Kanskje de også har stappet kula godt og vel inni hylsa.

Da kan det jo nettopp være oppgitt COL som redder dem.

 

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Hva er vanlig COL for 150grs sierra MK i 308w?

Tipper den ligger i området 69-71mm(nærmere 71 enn 69 muligens). Forskjellen på 69 og 71 mm (med 150 grs sierra og N11) er i følge QL 200 bar og 12 msek.

Om man i et anfall skulle dytta kula inn til 67 mm så legger QL på ytterligere ca 250 bar og 13 msek.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg synes man konstruerer opp et problem, det er ikke noe som skal reddes. Dataene på boksene med skytterlagskrutt fungerer utmerket til skytterlagsbruk.

Det er ingen som setter 9 Scenar til 71mm og ingen som setter 6.5g Sierra til 80. 9g kulene blir satt mellom 75 og 80mm (med 99% mellom 76 og 79, for der er det omtrent fullt inngrep hals-bæreflate) og alle smiler, og 6.5g ender vel rundt 72mm? Man får de hastighetene man får, og alt er vel.

Hylsetype, hvem bryr seg, Norma, Raufoss eller Lapua, det er forsvinnende liten forskjell - til en viss grad oppkonstruert av ladebokforfattere med en hang til maksladninger og vel så det.

 

Om en tar sin Sauer (skytterlagskrutt, sant?), og en eske hylser av de fabrikater en finner, og så lader disse med et tilfeldig utvalg av ladninger mellom min. og max., gjerne med et par forskjellige skytterlagskrutt, og så bruker et tilfeldig utvalg av matchkuler mellom 8 og 9g - og så velger 5 og 5 av disse patronene, og skyter 5 skuddsgrupper.

Så vil det overraske meg stort om du ser ei som er større enn 25mm på 100m, og enda mer om du ser noe som ligner på ei farlig overladning.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

tror nok norma bruker sine egne hylser og de lengder som er standard for kaliberet.

er veldig enig med M67 at det er ikke noe problem hvis man har litt fornuft og begynner på min ladning så går det bra.

 

men til hylser og hylse produsenter så har jeg opplevd at .300 win mag hylser varierer mye fra norma til winchester. og winchester varierer litt for mye etter min smak innad i loten. lapua hylse i 308 winchester er gode og jevne så de gidder jeg ikke å veie og sjekke like mye som med .300 win mag'en

Link to comment
Share on other sites

men til hylser og hylse produsenter så har jeg opplevd at .300 win mag hylser varierer mye fra norma til winchester. og winchester varierer litt for mye etter min smak innad i loten. lapua hylse i 308 winchester er gode og jevne så de gidder jeg ikke å veie og sjekke like mye som med .300 win mag'en

 

Det er derfor Norma ladeboka oppererer med TO forskjellige ladedata til akkurat 300 win mag. Tunge og lette hylser.

Link to comment
Share on other sites

Kaupte 5 pakker med 20stk Norma jacktmatch i 300winmag. har ikkje skote alle patronene endå, dei eg har vegd er av dei lette hylsene, men ikkje alle pakkene er av same lot`en, så eg blir nøydd til å vega kvar lot og sortere, uansett er det vel best å bruke hylser med same lot.nr?

 

det er vel det ideelle, men min erfaring med norma hylser er at de er jevne og fine. jeg pleier å bruke hylser som er innenfor 2% pluss eller minus.

winchester hylsene er gjennomsnittelig 239 - 240 grains, men har veid hylser ned mot 237 grains og helt opp mot 245 grains. da er alle blanke nye fine rett ut av posene. derfor veier jeg mine winchester hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...