Jump to content

Cut on contact


Wolverine67

Recommended Posts

Vurderer ulike "cut on contact" jaktspisser. Har kikket på Magnus Stinger, Muzzy Phantom og Steelforce Phathead. Noen som har noen erfaringer og meninger om disse? Har også kikket på German Kinetics Silverflame, vakre og dyre... Problemet er jo at man ikke kan kjøpe alt som er for så å oppdage at man ikke kan få de til å fly rett uten å teste ulike vanes I tillegg... eller er det bare meg som bekymrer meg unødig?

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vist du skal til afrika så ville jeg valgt Silverflame uten tvil :) du bør velge noe du vet villte faller av

man bør om man kan bruke det beste til jakt 8)

 

Er enig I det, men jeg har ikke lyst til å bruke 200 per spiss for så å oppdage at jeg ikke får de til å fly rett. Det er skuddplassering som er alfa og omega uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun forsøkt ett par typer med faste blader (3 blader) og finner at de har en VELDIG mye mer ugunstig ballistikk enn mekaniske blader, i tillegg går de veldig fort i stykker slik at de blir nærmest for forbruksvare å regne i forbindelse med trening.

Hvordan løses dette? de med mekaniske blader har en mer tilnærmet ballistikk som feltspisser og jeg kan derfor trene med feltspisser og likevel ha inne en temmelig god følelse av flyvebanen.

 

er dette et kjent problem for dere også? og hvordan løser dere dette eller er det bare noe man må ta med seg som en av utfordringene ved buejakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun forsøkt ett par typer med faste blader (3 blader) og finner at de har en VELDIG mye mer ugunstig ballistikk enn mekaniske blader, i tillegg går de veldig fort i stykker slik at de blir nærmest for forbruksvare å regne i forbindelse med trening.

Da er du for gnien med vanes/ fjær eller har dårlig tune (eller skyter for dårlig :wink: ), mine Magnus og Silverflame faste COC spisser flyr akkurat som feltspissene. 100%. At du ikke skal få dem til å fly er unødig bekymring, såfremt du er villig til å bytte vanes/fjær, er du ikke det så er det bare å glemme. Mine piler har 3 5 1/2" fjær, og 200grs inserts foran. I tillegg til 125grs spiss blir det VELDIG framtunge piler som styrer bra, dundrer gjennom kvist og kvast uten å miste retning, og treffer med autoritet.

 

Hvaslags spisser du har som går så fort i stykker begriper jeg ikke, alle mine Magnus-spisser har vært skutt i jord, grus, blinker trær whatever, og alle lever enda, selv om de har blitt modda til en noe buttere spiss (de krøller den ytterste millimeteren lett). Silverflamene er x ggr mer solide.

 

At ordentlige spisser er dyre, so what, 200kr for en spiss, og du skal kanskje ha 3?, og de blir med deg på X jaktturer, så kan du ha noen billige (jeg har 3 Silverflamer og 5-6 Magnuser) til småvilt og wtf., et par judos eller blunts er heller ikke dumt å ha i koggeret. Etter noen skudd på jakt så mister du vel pilene, men til trening kan jeg ikke se at det fins en eneste troverdig 2-blads spiss som ikke burde ha uendelig levetid. Finn spisser som er laget av et stykke stål, eller maks 2, og styr unna de med "barberblader" som er puslet sammen.

Se på Silverflame, MAgnus Stinger, Wenzel Woodsman, Montec G5, Magnus Snuffer + mange flere, styr unna alt for store blader og tynne blader.

 

er mekaniske jaktspisser fullt på høyde med faste jaktspisser med 2 og 3 blader?

Se på en NAP Razorback og på en Silverflame eller en Montec og fortell meg hvem du tror er mest robust.

 

K

Link to comment
Share on other sites

mine Magnus og Silverflame faste COC spisser flyr akkurat som feltspissene. 100%. At du ikke skal få dem til å fly er unødig bekymring, såfremt du er villig til å bytte vanes/fjær, er du ikke det så er det bare å glemme. Mine piler har 3 5 1/2" fjær, og 200grs inserts foran. I tillegg til 125grs spiss blir det VELDIG framtunge piler som styrer bra, dundrer gjennom kvist og kvast uten å miste retning, og treffer med autoritet.

 

K

 

 

Takk for info. :D

Akkurat nå er det 2 toms Blazer vanes på alle mine piler. Må jeg ha fletching jigg for å bytte vanes? Ettersom det sitter en Hostage pilhylle på bua mi, vil vel 4-5-toms vanes komme borti børstene ved skudd dersom de er offset eller helical? Vil det fungere med rette vanes? Hvor skaffet du de tunge insertsene?

Link to comment
Share on other sites

Må jeg ha fletching jigg for å bytte vanes? Ettersom det sitter en Hostage pilhylle på bua mi, vil vel 4-5-toms vanes komme borti børstene ved skudd dersom de er offset eller helical? Vil det fungere med rette vanes? Hvor skaffet du de tunge insertsene

Gudd å mange spørsmål :wink:

 

- du bør absolutt ha et fjæringsapparat for å bytte vanes, presisjonen vil lide ellers

- du kan jo sette 5 1/2" fjær eller nesten hva som helst rett (ikke helical) og de vil gå rett gjennom Hostage'en(iht. reklamen), tipper litt vri går fint også

- rette vanes bør fungere

- Insertene tror jeg jeg kjøpte hos http://www.binghamprojects.com/ men jeg er ikke skråsikker

 

2" vanes er imo bare noe man har for skyting på 70 og 90m, lav, og jevn luftmotstand. Skal det være langholdsjakt med pil og bue så må du kanskje den veien.

I konkurranse @18 og 25m, og på jakt, så handler fjær/vanes om å å gjøre det som kan gjøres for å få pila parallell med pilbanen så fort som mulig, og holde den der. Har du perfekt tune og perfekt slipp så trengs ikke vanes/fjær - men de retter opp feil du gjør i slippet. Med compoundbue skjer det veldig mye mindre tøv i slippet (release istf. fingre) og det lurer folk til å tro at de ikke trenger fjær/vanes.

Bueskyttere kan ikke regne med å få full nytte/fortåelse av buen og pilene sine før de bygger pilene sine selv, og alle har bruk for et fjæringsapparat, i det minste for å fjære opp pilene når fjærene er utslitte.

Noen konkurranseskyttere insisterer på å ha like piler og skyter inne og ute med halvtjukke pile rmed middels fjær på, men de langt fleste skyter ute (70m) med tynne piler og små fjær, og inne med tjukke påler og svære fjær. Bare se på Erika det er lett..

Helical styrer jo pilene enda bedre, men kan bråke, iallefall på raske buer.

 

EFOC, Extreme Forward Of Center, tyngdepunkt i pilene gjør at de flyr bedre, er lettere å tune, får bedre gjennomtrengning. En må bruke stivere piler enn normalt anbefalt, men så blir de også mere robuste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger opp med et veldig nybegynnerspørsmål, er "cut on contact" noen spesiell type jaktspisser med faste blad, eller er det alle jaktspisser med faste blader?

 

Ellers lurer jeg på hva som er feil med den type spisser som består av barberblad som "pusles" sammen? Jeg ble anbefalt slik trick magnum 100 når jeg kjøpte meg bue, men jeg planlegger ikke afrikajakt heller.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger opp med et veldig nybegynnerspørsmål, er "cut on contact" noen spesiell type jaktspisser med faste blad, eller er det alle jaktspisser med faste blader?

 

Ellers lurer jeg på hva som er feil med den type spisser som består av barberblad som "pusles" sammen?

 

Cut on contact brukes vanligvis om spisser der det skjærende bladet (bladene) utgjør selve spissen, altså strekker seg helt frem. Eksempler er Silverflame, Muzzy phantom, Magnus stinger. Eksempler på flerbladete spisser er ABC sonic, Slick trick razorhead m.fl.

 

Tror nok det som menes er at jo flere deler som skal skrus/settes sammen, jo mere kan gå I stykker/falle fra hverandre.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Brukte en par timer I ettermiddag på en buejaktfilm fra RSA (Dries Visser safari). Av 165 fellinger tror jeg ca halvparten var med coc spisser. Mye Magnus og mye NAP razorbak. Resten unntatt 8 fellinger var med Thunderhead eller Muzzy. Så vel en felling eller to med Slick Trick. De eneste fellingene jeg så med mekaniske spisser, var3 med Stealheads og 3 med Rage.

Link to comment
Share on other sites

Skal bruke Slick Trick Magnum 100 grs og Rocket steelhead 100grs på min første buetur til Sør Afrika.

Slick Trick flyg fint og virker veldig solid.

 

(Hvis nokon er interessert i kjøpe G5 Montec Carbon 100 grs stål spisser, så send PM.

Har 9 stk ubrukt + 3 stk treningspisser liggende på hylla.Må rydde litt i furtebua....)

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett litt på Nap sin Big nasty D6 bare i navnet lover de jo mye

Vel, for det ene ville jag aldri ha hatt noe så stygt i koggeret om jeg ikke skulle jakte Zoombie/Vampyr - i mørket, men det er vel mote over der..

For det andre så er de ikke gjenget 8-32 slik som "alle" andre spisser, de passer kun i NAP's egne "Deep Six" (D6) inserts, som igjen kun passer i Easton Injexion skaft.

 

Egentlig er det nokså irriterende, og en skandale om det blir en trend. Skal du ha Injexion piler (som er tynne, og helt sikkert veldig solide piler), så MÅ du ha D6 og da MÅ du ha NAP spisser, osv... Forhåpentlig lager andre produsenter spisser som passer i "Deep Six" for Injexion - pilene er litt småfristende.

Hittil har stort sett alle spisser passer i alle inserts, og det fins 8-32 inserts for "alle" piler, vi får se hvordan det fyker an - muligens er D6 en nødvendighet av de tynne pilene, som ikke har plass til inserts med 8-32 gjenger og gods utenpå?

 

Edit:

 

jeg googla litt, og D6 insertene er nettopp laget fordi 8-32 skruer ikke får nok plass inni skaftene på Injexion pilene. Pilene er jo Eastons jeger-versjon av ACC (jævlig tynne) konkurransepilene. Fordelen er selvsagt redusert luftmotstand, derved vindavdrift, og mer konsistent skyting på lange hold (samme som høyere BC med riflekuler, bare at disse pilene er lette så de får høyere Vo også)

En fordel til er selvsagt mindre motstand fra skaftet ved inntrenging i vilt, det er kanskje det viktigste, for fordelen av redusert luftmotstand i skaftet når en henger jaktspisser på er minimal, samt at det neppe har noen betydning på normale hold. Ikke tror jeg inntrengningen blir så mye bedre med de rare spissene heller, det er for mye rart på dem.

 

Det fins selvsagt langholds-buejegere som jubler over disse pilene, de vil skyte mekaniske spisser, og de vil skyte på 80-100m, hvor minimal luftmotstand, konsistent luftmotstand og minmal vindavdrift er avgjørende. Disse vil få et vesntlig forbedre verktøy med slike piler.

 

Om jeg finner på at jeg må konkurrere på 70m så tipper jeg at jeg kjøper ett slikt sett med Injexion-piler, da får jeg gode nok 70m piler til mitt bruk OG solide jaktpiler. Bare noen lager noen vettuge (non-Zombie) spisser med 6-40 gjenger (D6) på

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg er ingen ekspert men har skutt ca 30 afrikanske dyr med Rocket steelhead og ca 10 med Slick Trick og stoler 100% på dei. Silver Flame er ein kjempe god spiss hvis du skyter ein bue som har lav dravekt og kort dralengde, eller skal jakte på tykkhudet villt. Med ein 60 lbs bue så kan du skyte dei fleste jakt spisser uten å bekymre deg (men eg liker best spisser som er laget av 100% stål).

Link to comment
Share on other sites

Silver Flame er ein kjempe god spiss hvis du skyter ein bue som har lav dravekt og kort dralengde, eller skal jakte på tykkhudet villt.

 

Jeg skjønner ikke helt påstanden din her. Hva har dravekt og dralengde med jaktspissen å gjøre? Det er jo litt motstridende også. Hvis man skal jakte tykkhudet vilt så trenger man virkelig kraftig bue og tunge piler. 810 grains pil med Silverflame 180 grain gjorde virkelig jobben for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt påstanden din her. Hva har dravekt og dralengde med jaktspissen å gjøre? Det er jo litt motstridende også. Hvis man skal jakte tykkhudet vilt så trenger man virkelig kraftig bue og tunge piler. 810 grains pil med Silverflame 180 grain gjorde virkelig jobben for meg

Det han mener er at du får nok penetrasjon med det meste av spisser, men har du en lett bue eller kort dralengde så får du kanskje ikke det. Bortsett fra med Silverflame.

Samme på tykkhuder, når du er bekymra for penetrasjon selv med kraftig bue, fram med Silverflamen. Trad-folket sverger til slike spisser, da de ofte ikke har like mye energi til rådighet som de fleste compound-skyttere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...