Jump to content

Engelsk skjefte?


Spitfire

Recommended Posts

Etter 25 års rypejakt med en Simson Suhl har nå tiden kommet for ny hagle. Mest aktuelt er en Rizzini Round Body O/U, i kaliber 12 og med engelsk skjefte. Denne kombinerer moderne løsninger (løse choker, single trigger) med eleganse (engelsk skjefte, nydelig låskasse mm).

 

Jeg har dog knapt skutt med hagler som har engelsk skjefte. Noen som har erfaringer og anbefalinger om engelsk skjeft kontra pistolgrep? Halgen skal primært benyttes til rypejakt og øvelsesskyting på lerdue.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Anbefales på det sterkeste med visse unntak. Skjøt engang med en Rem 1100 Field, her var grepet ubehagelig tjukt og føltes feil. Berettaen under er visserlig i kaliber 28 noe som i seg selv gjør den smidig, men en sammenligning mellom pistolgrep og engelsk skjefte gir deg en følelse av ett slankere, smekrere og lettere våpen.

 

Beretta686-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg har engelsk skjefte på sideliggeren min i kaliber 20. Syns det er både pent og godt å skyte med.

Men og av den formeining at det ser meir riktig ut på ein sideligger enn på ei O/U.

Det går mest på smak og utsjånad, trur eg. Har hagler med begge deler, kan ikkje seie eg tenker på dette når eg kastar opp hagla...

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening kommer engelsk skjefte best til sin rett ved doble avtrekkere. (Den raskeste løpsvelgeren)

Da får handa en naturlig stilling og glir lett fra første til bakre avtrekker.

 

Vederstyggligheter som toetasjes hagler med (forgylt) singletrigger, løse choker og etset gravyre?

Nei huff! :lol:

 

 

En slik en derimot:

normal_20060929_0007_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flott hagle, sånt lika vi! :D

 

Vederstyggligheter som toetasjes hagler med (forgylt) singletrigger, løse choker og etset gravyre?

Nei huff! :lol:

 

Hagla som du skissera her kan eg for so vidt tåle. Sokalla moderne våpen, eventuelt banehagle.

Personlig får eg vondt inni meg når eg ser salig blanding av desse typane.

Sideligger med singletrigger og/eller lause chokar, feks. Grusomt! Kanskje til og med easyhit!!!!!

Eller O/U med engelsk skjefte, ikkje heilt bra det heller.

 

PS: Berre eit uttrykk for min smak, ikkje meininga å fornærme dei av dokke som måtte finne på å eige noko slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger og fine bilder. Fint å høre at det ikke er særlig forskjell eller trengs store tilvenninger for å skyte med engelsk skjefte.

 

Takk også for synspunktene på kombinasjonen av O/U og engelsk skjefte. Jeg har også vært i tvilt litt på denne stilmixen. Men etter å ha sett 'klassiske' Gebrüder Merkel O/U og en Rizzini i kal 20 som Landrø hadde inne, begge med engelsk skjefte, må jeg si dette er meget tiltalende våpen. Vi får se hva det blir til....

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...