Jump to content

Tormek


thomas40

Recommended Posts

Har noen spørsmål ang sliping som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

La oss si at jeg skal slipe en kniv på 15 grader, den har noen litt stygge hakk. Noen ganger kan jeg stå og slipe og slipe og det blir nesten ingen bedring, hva er årsaken til det og hvordan kan jeg få slipt en rett egg litt raskerer, jeg bruker den brynen som følger med maskinen som gjør at den blir litt grovere men syntes det utgjør liten forskjell

Link to comment
Share on other sites

Tormeksteinen er relativt finkorna og egner seg ikke til å fjerne store mengder stål.

Hadde den vært grovere ville den fungert dårlig til å sette opp en egg med.

 

Det beste er å bruke en båndsliper og slipe vinkelrett på eggen for å slipe bort hakka og få en riktig fasong på bladet. Deretter gå på tormek'en med riktig vinkel.

 

Brynet som følger med har nok begrensa effekt, og kan bare bidra til å gi finere overflate, ikke grovere. Dette er styrt av kornstørrelsen i slipesteinen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha skikkelig skarp egg, så IKKE dra av slipesjegget slik som nevnt mot en trebit. Da får du en mikroskopisk taggete egg. Derimot bruk lærskiven som er på steinen og poler den bort med å ta litt på begge sider av eggen vekselvis, evt. samme prosedyre på en lærreim. Hvis du gjør dette riktig på en lærrem, så kan du se at slipesjegget blir liggende igjen på remmen som en svak grå strek. Da har du fått en ren, fin egg som er uhyggelig skarp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...